Bra BUFF sökes

Hejsan

Jag tror jag är i rätt forumdel?

Jag letar efter en aktivitetsbuff för lång promenader vintertid.
När jag åker motorcykel har jag ett antal olika buffar och dom är väldigt enkla och troligen syntet material och används vår/sommar/höst, för att skydda hjälmen lite ifrån svett och som barriär i halsen för vin och lite värme vid regn.
När jag nu går mycket vintertid turer både i skog och i stan för motion köpte jag spontant en ny buff ifrån vad jag minns svenska företaget Buff i 100% merinoull på Naturkompaniet, det var One Size.
och jag är inte alls nöjd, primärt då den inte har någon stretch naturligt i ull, vad som händer när den täcker halsen skönt och jag drar upp den över mun och näsa så hänger den så löst att den hasar ner helt eller delvis, på Naturkompaniet sjöng dom denna buffs pris.

Så innan jag letar vidare vad är era erfarenheter och har ni några tips på en buff som funkar bättre för mig?
Om/när jag hittar en bra buff kommer den nog också med på vandringsturen kanske som nattmössa i tältet på hösten?

(kan ju säga att det inte är något "fel" på buffen, den beter nog precis som ull skall göra antar jag)

Förslag och gärna länkar vore perfekt, tack!
 
Jag använder Aclimas "barn-buff", funkar bra storleksmässigt för mig.

Brukar dock köra buff + underställ med hög krage (egentligen aclimas med inbyggd balaclava, men med denna nedfälld) + tröja med hög krage + jackan uppdragen till näsan med huvan uppe om det är blåsigt och kallt ...jag riktigt avskyr att vara kall i nacke/hals :D.

Men en annan fråga... varför kan du inte använda dina mc-buffar till vandring? Nu föredrar jag ju personligen ull framför syntet, men en buff tycker jag funkar även med en syntetisk om det kniper, så om du nu har några du gillar så kan du väl använda dem?
 
@Joanna @usernamne2
Bra tips har några Aclima grejor och gillar deras kvalitét, skall undersöka detta.

@Sewen
Precis som du skriver gillar jag alla argumenten för att handla ifrån dom, skall undersöka dessa också.
Ser att det är 20% Polyamide, möjligen att det skapar någon form av stretch?.

@Ayrin
Jag avskyr också drag i halsen...burr :)
Som svar på din fråga varför jag inte använder dom jag har till MC, ingen orsak egentligen mer att jag är ny i det här med kläder och material som faktisk har en funktion, därför rådfrågar jag här om det finns någon redan vedertagen kunskap som jag missat.
 
Fick just svar ifrån Woolpower där jag undrade om Polyamide

Vi har i polyamide i våra material för att få till bättre hållbarhet samt att gör materialet mer töjbart.
Så om buffen du var missnöjd med inte var nog töjbar så kan jag säga att den här är ordentligt töjbar

Så Tubelite ligger bra till att testa.
 
@Ayrin
Jag avskyr också drag i halsen...burr :)
Som svar på din fråga varför jag inte använder dom jag har till MC, ingen orsak egentligen mer att jag är ny i det här med kläder och material som faktisk har en funktion, därför rådfrågar jag här om det finns någon redan vedertagen kunskap som jag missat.
Jo, ull är ju jättetrevligt, varmt och gulligt, absorberar inte vatten som bomull, men ändå så man inte blir blöt under kläderna som med vissa syntetmaterial.

Egentligen använder jag ju alltid en ullbuff när jag ska ut, men jag har några syntetbuffar också, och de fyller ju typ samma funktion, lite kallare kanske, men om du nu har sådana du gillar så kan det säkert duga. Beror väl lite på hur det känns i plånboken :D.

En tredje tanke är att köra två buffar samtidigt, ta ullbuffen du har och sätt den innanför en av dina syntetbuffar, (om de nu inte är alldeles för tighta för nåt sådant), jag har ju i princip två buffar när jag använder underställ med *hög* krage med buff innanför, och jag tycker inte det blir orimligt bylsigt. Beror ju visserligen på om de du har funkar tillsammans, men kan vara värt ett försök :).
 
BUFF är spanskt antar jag i varje fall anges det på lapparna på de två merinoBuffar jag har. De är Vida och långa och jag använer dem mest dubbla runt halsen men är det riktigt bistert har jag använt en av dem som en improviserad balaclava under mössa och kapuschong.

Jag har fallit för merinohypen och har ett gäng tröjor kalsonger ett par mössor etc men tycker att det är stora skillnader mellan olika modeller och fabrikat i känsla isolation och ventilation väl värt en egen tråd.

Passformen är inte enda parametern är min huvudpoäng.

Original merinoBUFF nedan inför dagens jobbcykling. Har vänt bilden men det verkar inte forummjukvaran förstå.

Thure
 

Bilagor

  • 2017-01-17 13.43.42.jpg
    2017-01-17 13.43.42.jpg
    22.4 KB · Visningar: 982
Senast ändrad:
(...) Jag har fallit för merinohypen (...) men tycker att det är stora skillnader mellan olika modeller och fabrikat i känsla isolation och ventilation väl värt en egen tråd.
Passformen är inte enda parametern är min huvudpoäng. (...)
Håller med; just mot den tunna huden på halsen kan det vara ännu viktigare med "känsla" än mot resten av kroppen. Jag tycker t ex att Aclimas buff är betydligt skönare mot huden än Icebreakers, som jag upplevde som på gränsen till kliande när jag provade.
Slutsaten är väl att man måste prova IRL.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sahlsen Buff Kläder 6
MonicaKa Merino-Buff, varning för överskottsfärg Kläder 3
madir Leopardmönstrad buff? Kläder 0
Avrell Vilken Buff?? Kläder 15
DoktorGlas Klassisk täckjacka för vardagsbruk sökes Kläder 13
holetaker Fritids/vandringsbyxa sökes Kläder 14
trod Skräddare Sthlm för ventile sökes Kläder 19
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Glännman Haglöfs Roc Icon mid - erfarenheter sökes Kläder 3
storskogen Sökes: Duntröja m huva Kläder 9
DoktorGlas Erfarenhet av Luddan Grizzly sökes Kläder 0
DoktorGlas Gammaldags t-shirts sökes Kläder 49
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
Bhappy Softshell-jeans sökes. Kläder 14
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
Bölet Ny prisvärd dunjacka, tips sökes Kläder 30
Smogz Softshelljacka, ej vattentät med bra huva sökes Kläder 18
markusbacka Hållbara skor sökes! Kläder 27
markusbacka Vandringsbyxor till tjej med LÅNGA ben sökes! Kläder 6
Bene Gamla hederliga Lundhags sökes! Kläder 5
Rookien Civil rock som är både tålig och snygg sökes Kläder 25
Even Steven Vita snödamasker sökes Kläder 3
Martin_Be M90 byxor sökes! Kläder 5
Ebbe.swe Fjällräven kass? Upplysning sökes. Kläder 53
swift33 Skaljacka med BRA kvalitet sökes med ljus och lykta Kläder 13
su94of gummistövlar sökes Kläder 0
Krux Hjälp!! Väst sökes.... Kläder 7
lakers Hjälp sökes av The North Face bärare! Kläder 4
ades Åsikter om Haglöfs Solid Jacket sökes... Kläder 8
Rikard Fredriksson Skovårdsprodukter till Meindl Performance sökes! Kläder 3
perwickström Enkelt regnställ sökes Kläder 5
capman Tips på bra Snödamasker sökes! Kläder 1
somule Varma innerhandskar sökes! Kläder 0
mattan vävar sökes Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.