Bra bilder i regnskog?

Jag kommer att besöka både tropisk lågland- och molnregnskog. Hur får jag till bra bilder då jag hört att ljuset är rätt dovt i tropiska regnskogar. Har en Canon EOS 300 och undrar om den inbyggda blixten räcker eller är det en bra idé att skaffa en extern blixt? Finns det några andra knep?
 
De inbyggda blixtarna brukar vara ganska klena och är mer anpassade för inomhusbruk så min rekommendation är att ta med en extern mer kraftfull blixt. Dock så skulle jag nog fota mest utan blixt och istället använda stativ och fjärrutlösare. Möjligen lite upplättningsblixt! Men det beror lite på vilken typ av motiv du vill fota. Fuktigheten i regnskogen kan möjligen orsaka problem om kameran är känslig.

MVH
David
 
Snabb film

Varför inte prova med en snabbare film?
Dessutom tycker jag att bilder med naturligt ljus oftast är bättre än bilder tagna med blixt, men det är ju en smaksak...
// Ola
 
Jag tror att blixt är att rekommendera, inte bara för att ljuset kanske är svagt utan mycket för att ljuset antagligen är väldigt färgat av omgivningen (det reflekteras ju från allt grönt runtomkring).

Med blixt har du full kontroll över ljuset.

Sen bör ju då blixten sitta på skena eller liknande så den inte sitter precis på kameran (för det ger ju ett platt tråkigt ljus).

Med en förlängningssladd med TTL till blixten kommer man långt.

Rekommenderar lite sökning Photo.net, jag hittade t.ex. denna tråd på första försöket
http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=000hnN

[Ändrat av nermander 2002-11-26 kl 09:05]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.