Boreal Super Latok, Pamir?

Hej!

Jag söker en känga som jag både kan klättra is och vandra med.
Skulle behöva lite tips när det gäller boreal Super Latok, eller pamir.
Vilka av dessa kängao är lättast att vandra med packning i, och hur är de att klättra is med?
Är Pamir för kall för att ha på våra vårvintrar?

Tacksam för många svar och tips!
 
Garmont Yukon

Jag har ett par Garmont Yukon som jag mest använder till vandring, men de går även bra att klättra is i hyfsat bra. De är riktigt stabila som vandringskängor, så de funkar bra i typ stenskravel och likn., men att klättra is i längden med dem är väl inte optimalt. Det finns iofs inga kängor som funkar jättebra till både vandring och isklättring, det är bara att inse. Tilläggas bör även att eftersom Yukon är läderkängor så passar de inte för några kalla dagar ute vid isen, då fryser man lätt.
 
Pamir, eller varför inte La Sportiva?

Tjenare. Jag har själva använt Boreal Pamir och den funkar bra till både och, men är bättre i "alpin" terräng än för långa vandringar "på platten".

Numer använder jag dock en något varmare känga som heter La Sportiva "Makalu", tror jag, och den funkar alldeles utmärkt. Andra tips kan vara Salomons Super Mountain Guide 9 (tror jag den heter - en blå känga)...

Testa vad som sitter bra på foten. Har du redan stegjärn och testa dem med kängorna. Har du inga stegjärn så köp kängorna först och testa sedan vilka stegjärn du kan få på.

MVH

/Kotten
 
Super Lathok

Jag har super lathok. Det är väldigt bra att klättra is i och är varma, men det går inte jämföra med plastskor. Att göra några större vandringar är nog inte så himla bekvämt. Men vilka skor är det som är bra att klättra is med. Det är är en avvägnings fråga som alltid. Jag kan varmt rekomendra skorna. De är större och ser lite klumpigare än tex LaSportiva top. Men jag upplever det inte som något problem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslut090330 A true super couloir och en riktig ED tur.... Alpin / Bigwall 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.