Börja klättra i Uppsala, hur?

Jag har länge funderat på att börja klättra och är nu sugen på att göra slag i saken (ja, kanske lite märklig tidpunkt att göra det med tanke på nyligen timade händelser, menmen) och har då bara frågan: hur?

Denna fråga involverar då vad som är bra att börja med (Klättervägg först eller enkel utomhusled? Introkurs nånstans?) och vad för ställen det finns att vända sig till.

Är även nyfiken på om det finns många andra i Uppsala som sysslar med klättring? Ju fler desto roligare, liksom. :)

Tacksam för svar!
 
Eftersom det börjar bli kallt ute, tycker jag det är bäst att börja inomhus.

Kurser kan du gå via både studenthälsan (även om du inte är student)http://www.student.uu.se/sh/mv_klattring.html
eller via Crux http://www.crux.se/cruxgym.htm

På stallet där studenthälsan har sin klättervägg finns det en lista på folk som söker någon att klättra med.

Kolla även in Uppsala Klätterklubbshemsida http://www.come.to/ukk
 
Heh

jadu patrik.

går själv i samma tankar. att börja klättra alltså. :)
hojta till om du får något infall eller någon bra input.

marcus
 
Stallet

För att få klättra på stallet krävs det att man skriver ett enkelt teoriprov och visar att man kan knyta en åtta.

Jag tycker det är ett bra sätt att hålla säkerheten på en bra nivå, när jag började klättra på Klätterverket i Nacka fanns inga krav och jag hade lånat utrustning som jag inte riktigt visste hur den fungerade. Med den gedigna kunskapen skulle jag säkra och lära en kompis...

Jag var på Stallet precis när det var nytt och mitt intryck var att det var väldigt fräscht.

mvh
Johan Lorin
 
Det finns några olika alternativ i Uppsala. Först har vi som sagt Stallet och Crux, men en väldigt bra "inkörsport" för nybörjare är Missionskyrkans Klätterklubb (www.bergsklattring.nu). Det kostar nånstans runt 300kr per år, alltså ingenting jämfört mot vad Stallet tar för ett år. I Missionskyrkans idrottshall finns en klättervägg, en bouldervägg och ett tak att klättra. Om du är intresserad kan du komma förbi Missionskyrkan någon tisdag 18-21 eller lördag 15-18 då hallen är bokad för klättring. Vi tar dock bara in ett visst antal nya medlemmar varje termin så...
 
Tack för alla svar! Det har hjälpt mycket. Jag gjorde slag i saken och gick en introkurs i klättring på Stallet igår (bl.a. med en som hette Marcus, var det möjligen du Marcus W?). Kan kort och gott säga att det var skitkul! Blev enormt sugen att fortsätta, och som Johan L sa så var det väldigt bra att få grunderna helt klara för sig så man slapp tveka över hur man skulle göra. Sen att jag än så länge går bet så fort det blir mer än ett par grader överhäng är väl något som jag hoppas blir bättre med tiden. :)

Rickard, det låter intressant med Missionskyrkans klätterklubb, jag försöker komma förbi nästa tisdag...om ni inte redan har slut på platser dvs?

Ska bege mig ut och leta efter vettig utrustning, och sen är det bara att köra igång...återigen tack för all respons.
 
Oj. nej det var inte jag.
men det kanske ha borde varit det :)

krävs det kårleg eller dylikt för att få klättra på stallet? annars får man väl bege sig dit nästa vecka.
 
Det behövs inget kårleg för att klättra .
Det enda som behövs är att man gör ett enkelt test som visar att man kan grunderna.

Jag var däremot där igår och bouldrade under tiden som nybörjarkursen höll på.
 
Re: Klätterområde runt Uppsala

markh; sa:
Det ar nog bra att borja klattra inomhus sa har ars, men du kommer
sakert att vara sugen pa riktiga klippor snart.
En kort beskrivning av klatterstallen runt uppsala
(nagra av de inom cykel avstand) finns pa :
http://xray.bmc.uu.se/markh/climbing/climbing_areas_swedish.html

Jättegammal tråd, men finns den här hemsidan kvar? Länken fungerade inte nu. Ska gå nybörjarkurs på måndag och blev nyfiken...


Klas
 
jag har för mig att sidan finns kvar, jag vet att jag kollade på den i somras. googla på klättring runt uppsala så borde du hitta den.
 
Om inte sidan finns kvar, eller om den är svårhittad så tror jag att Mark kopierat all sin info till sverigeföraren (www.sverigeforaren.se)

Tack för det, Mark!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pajaflow Att börja klättra Sportklättring 14
Froberg Dags att börja ? Sportklättring 1
raketjan Klättra Koster! Sportklättring 6
finnepower Klättra som tung och kort Sportklättring 8
xDanne Byggnad klättra Sportklättring 3
MIAFIA Klättra i Turkiet... Sportklättring 3
Mangster Vart ska jag åka och klättra (europa) på söndag? Sportklättring 1
niklasbe Någon som vill klättra i Hälsningland/Sundsvall? Sportklättring 0
Faeskmas Nybörjare som vill klättra utomhus Sportklättring 10
rockhopper Klättra på Lanzarote? Sportklättring 2
Schteene Vill ha fok att klättra med... Sportklättring 1
fiskbulle666 Ni med småbarn - hur bär ni er åt när ni vill klättra? Sportklättring 15
akir Vad ska jag tänka på för att orka klättra långa leder? Sportklättring 15
anbd Klättra i Kullen ? Sportklättring 0
sojourner Klättra i juli? Sportklättring 3
evinrude Klättra med musarm (epicondylit) Sportklättring 3
fiskbulle666 Plugga+klättra i Frankrike Sportklättring 2
clayton Bouldra/klättra i Ghb-området Sportklättring 5
Boricoa Klättra i Syd Amerika Sportklättring 2
tricmarc Går det att klättra på slätten? Sportklättring 1
klättra på södermalm?! Sportklättring 5
Klättra i Polen? Sportklättring 0
franseklund Klätterkompis Uppsala Sportklättring 6
yinyang söker tävlingsklättrare i Uppsala Sportklättring 0
Jansdotter klätterkompis i Uppsala? Sportklättring 0
jonas_85 nybörjarklättrare i sthlm/uppsala?, ensam och grön Sportklättring 1
Tradtrollet Uppsala boulderförare ... Sportklättring 0
Vandrare Klättring runt Uppsala? Sportklättring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.