Böcker för nybörjare?

Jag har fiskat sedan jag var liten, men har aldrig haft särskillt bra koll på vad jag håller på med. I stora drag har jag så klart koll, men är absolut ingen expert, och mina fångsters kvalité verkar mest bygga på slumpens principer (eller Murphy's lag).

Hursomhelst var jag och metade öring i Jämtland förra sommaren, en för mig väldigt improviserad aktivitet, som byggde på learning by doing wrong-taktiken. Efter ett par dagar fick vi ändå upp lite fisk och jag stornjöt, det var skitkul!

I sommar har det inte blivit någon uppföljare av förra sommarens idyll, men jag planerar att spendera merparten av nästa sommar i fjällen, och gärna med mycket fiske.

jag undrar: finns det någon bra bok (böcker) i ämnet (fjällfiske) som tar det från början? Jag har tittat i ett par böcker, men de har verkat vara för folk som redan kan konsten. Jag kan inte, men vill kunna. Hell, jag vet inte ens om det verkligen var öring vi fick upp! Hur har alla ni här på forumet lärt er? Genom böcker? Internet? klubbar? Eller har alla ni en gammal morfar som kan "allt"? Någons morfar kanske har skrivit en bok som jag kan läsa? :)

Tack för edra svar! Mac
 
Köp en bred bok, typ "stora boken om sportfiske" eller liknande. Den bör ge en bred bas vad gäller fiskarter, fiskesätt, vattentyper mm.

Men du är på rätt spår och lär dig nu på det roligaste sättet.
 
Gå till biblan! Det finns en otrolig mängd böcker att låna.
Tala med fiskande/fjällvandrande vänner.
Tala med personalen i fiskebutiken. Även om du inhandlar dina fiskegrejer på ÖB eller Ica Maxi så kan du knata in i fiskebutiken en lugn dag, köpa dig någon bra, billig pryl o vittja personalen på info. Pga det lysande fisket i Norrland finns det nästan alltid någon som vet lite.

Jag har turen att vara kompis med en inbiten fiskare från Pajala och en fiskeguide utbildad i Forshaga. Personliga informationskällor är oslagbara.
 
Trådkapning - eller bumpning?

Jag är i stort sett i samma situation som Markus när han startade denna tråd. jag kommer allt närmare en kombinerad fjäll/fisketur. Visserligen ska jag ha med mig en kompis som kan en del om fiske i Mellansverige. MEN - jag skulle åtminstone vilja ha lite teoretiska kunskaper om fjällfiske (ej fluga). Visst kan jag låna böcker på bibliotek, men jag skulle helst vilja få förstahandsinfo från någon som läst något bra.

HåkanF
 
Senast ändrad:
Lite tips!

Gunnar Westrin - Fjällfiske (mest flugfiske)

Gösta Laestander - Fjällnära fiske (blandat)

Göran Cederberg mm - Den stora boken om sportfiske

Peter Kaminsky - Sportfiske för dummies

Det är några förslag på bra titlar som du kan hitta på biblioteket. Dom brukar vara ganska dyra att köpa så bibblan är ett bra tips.

Kolla även med lokala sportfiskeklubbar om dom har kurser för nybörjare.

Börja fiska i vatten i din närhet, det blir betydligt billigare och det är inte alltid att gräset är grönare på andra sidan......
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.