Bo billigt på fjällvandring?!

Hej fina själsfränder!
Jag bor i Eskilstuna (Mälardalen) och är på G upp till Keb. Känner mig helt knäckt. Hade tänkt att ta varianten "bära så lite som möjligt", bo på fjällststionerna och laga mat i pentryn. Döm om min förvåning när det kostar 460 kr per natt i "ospecade" rum på kebstation. Då får jag väl tälta tänkte jag, men då är serviceavgiften 200 kr per dag! Eftersom jag saknar ett fjälltält blir plötsligt resan i fantasisummor. Och i ALLRA värsta väder kommer jag ju ändå att flytta in. Vilket betyder nya avgifter. Jag sitter och skrattar högt för gråta orkar jag inte. Har NI något tips eller trix som har funkat för er i liknande sits? Jag behöver bollplank ;)
Tack <3
 
Service avgift för tältare gäller bara helt intill fjällstationen. Tältar du en liten bit från stationen (ex direkt väster om bron över Tarfala jokken där det även finns dass och sophus) är det gratis. kanske fråga någon du känner om du kan låna ett tält?
 
Att sova på fjällstationerna går ju bort om det ska vara riktigt billigt, så det är tält som gäller. Om man hyr tält så är det inga problem att komma under 500 spänn per vecka och person. För att slippa serviceavgiften så får man laga mat själv; ett enkelt spritkök och bränsle för en vecka kostar kanske lite mer än 200 spänn på Biltema eller Clas Ohlson. Det blir naturligtvis några kilo tyngre än om man går utan tält och kök.
 
Ja tack bekvämlighet!

Man kan ju hyra tält om man bara ska upp en gång och inte kan låna något.

http://www.taltcentralen.se/uthyrning.html

Jaa... kompisen har ju ett tält också. Men 10 extra kilo (inkl all annan utrustning; trangia, tuber köksutrustning, megasovsäcken för att jag är superfrusen, alla extra kläder, liggunderlaget synmat-som är för kallt redan vid vindskyddssovning på sörmlandsleden sommartid, kängorna från lundhags...-!). Har även behov av viss typ av mat och den kommer jag också behöva ta med. Minst 5 kg extra. Och sen några kilon för annat material. VILL jag verkligen det...? Alltså klart jag VILL när jag väl är där..

Nix. fixa pengar så att jag kan njuta. fokusera på toppturer och på löparturer. Det är krävande nog för mig det!
tack, då vet jag det
 
Synd att du inte är student för då får man "bästa tillgängliga boende och frukost" för 193kr per natt. För mig har det bland annat inneburit Lillstugan vid Keb (den i timmer brevid servicehuset) och bröllopssviten på Salto.

Sen så har du ju en vanlig STF stuga i Tarfala, som ligger väldigt fint, och Singi en bit bort.

För övrigt så vägrar jag sätta min fot på Kebnekaise fjällstation. Proppat med fulla konferensgäster, sminkade tanter som gnäller över dålig internetuppkoppling osv. Förra sommaren när vi kom förbi så möttes vi av ett helt gäng småpackade män i kostym som skojade någonting om "skogsmullar" när jag och farsan hade varit ute 8 dagar. Är man vandrare så är man den udda fågeln där, vilket man inte är på de andra fjällstationerna. Att det första man ser när man kliver in i receptionen är enorma champagneflaskor säger väl allt om vilket folk de vill få dit?
 
Vänta med Kebnekaise och ta något närmare istället denna gången, så blir det billigare, både med resa och boende. Boendekostnaden i ex. jämtlandsfjällen är inte lika stor.
 
För övrigt så vägrar jag sätta min fot på Kebnekaise fjällstation. Proppat med fulla konferensgäster, sminkade tanter som gnäller över dålig internetuppkoppling osv. Förra sommaren när vi kom förbi så möttes vi av ett helt gäng småpackade män i kostym som skojade någonting om "skogsmullar" när jag och farsan hade varit ute 8 dagar. Är man vandrare så är man den udda fågeln där, vilket man inte är på de andra fjällstationerna. Att det första man ser när man kliver in i receptionen är enorma champagneflaskor säger väl allt om vilket folk de vill få dit?

Kan inte undgå att småle när jag läser din kommentar, då jag klart delar din bild av Kebnekaise fjällstation. Sist jag var där för 3 år sedan, hade jag och min dotter (då 18 år) varit ute på vandring och bott i tält i 8 nätter. Synen när vi öppnade dörren till receptionen (tänkte handla lite proviant) av Stureplanseliten i moderiktiga och senaste Fjällräven kläderna med pressvecken kvar och tjejerna i Converseskor fick min dotter att vända sig mot mig och be oss gå därifrån snabbast möjligt:). Kontrasten från vildmarken med storstadscivilisationen på Kebnekaise fjällstation blev klart abrupt.
Dagen efter startade Fjällräven Classic, ett spektakel i sig som vi betraktade på avstånd från vårt tält en bra bit från fjällstationen.
 
Kan inte undgå att småle när jag läser din kommentar, då jag klart delar din bild av Kebnekaise fjällstation. Sist jag var där för 3 år sedan, hade jag och min dotter (då 18 år) varit ute på vandring och bott i tält i 8 nätter. Synen när vi öppnade dörren till receptionen (tänkte handla lite proviant) av Stureplanseliten i moderiktiga och senaste Fjällräven kläderna med pressvecken kvar och tjejerna i Converseskor fick min dotter att vända sig mot mig och be oss gå därifrån snabbast möjligt:). Kontrasten från vildmarken med storstadscivilisationen på Kebnekaise fjällstation blev klart abrupt.
Dagen efter startade Fjällräven Classic, ett spektakel i sig som vi betraktade på avstånd från vårt tält en bra bit från fjällstationen.

Tyvärr har mitt paradis Abisko börjat bli likadant. Folk tittar snett på en när man kommer in i leriga kläder efter en hel dags vandring. Fnyser åt mitt hopplock av praktiska fjällgrejer snarare än moderiktiga. Maten har blivit tokdyr och likaså boendet. Viktigare med bra vin- och öllista än mat man blir mätt av efter en tur på ett par mil. Hela "hemmakänslan" är borta där nu, så tråkigt att vara den där udda konstiga personen bara för att man är där och vandrar.
 
Synd att du inte är student för då får man "bästa tillgängliga boende och frukost" för 193kr per natt. För mig har det bland annat inneburit Lillstugan vid Keb (den i timmer brevid servicehuset) och bröllopssviten på Salto.

Sen så har du ju en vanlig STF stuga i Tarfala, som ligger väldigt fint, och Singi en bit bort.

För övrigt så vägrar jag sätta min fot på Kebnekaise fjällstation. Proppat med fulla konferensgäster, sminkade tanter som gnäller över dålig internetuppkoppling osv. Förra sommaren när vi kom förbi så möttes vi av ett helt gäng småpackade män i kostym som skojade någonting om "skogsmullar" när jag och farsan hade varit ute 8 dagar. Är man vandrare så är man den udda fågeln där, vilket man inte är på de andra fjällstationerna. Att det första man ser när man kliver in i receptionen är enorma champagneflaskor säger väl allt om vilket folk de vill få dit?

Tack för tipsen Christoffer! Mycket tänkvärt. De där stugorna runt om vet jag absolut ingenting om. Finns det pentry i dem? Toa? Kylskåp? Eller är det bara ett tak och fyra väggar? Låter som en plan att ta sig dit.

Till er som rapporterar om lyxsemestrar på Keb station; jag har anat att detta är vad som kan dyka upp. Pratade med dem idag och fick en fråga nästan direkt om jag ville hyra helikopter. Och störa omgivningarna?! Tror inte det. Samma intryck av storulvån, efter förra årets jämtlanstriangel. Heltokigt. Sylarna var det enda stället som jag upplevde genuinitet. Så då vet jag, att till Keb station vill jag inte (många tack). Men jag borde kunna förbereda mig utan för mycket vikt för boende i de där stugorna :)

Tack igen!
 
Tyvärr har mitt paradis Abisko börjat bli likadant. Folk tittar snett på en när man kommer in i leriga kläder efter en hel dags vandring. Fnyser åt mitt hopplock av praktiska fjällgrejer snarare än moderiktiga. Maten har blivit tokdyr och likaså boendet. Viktigare med bra vin- och öllista än mat man blir mätt av efter en tur på ett par mil. Hela "hemmakänslan" är borta där nu, så tråkigt att vara den där udda konstiga personen bara för att man är där och vandrar.

Blir så FÖRBANNAD på exploateringen. Van att organisera mig och att agera så fort jag tycker något är åt helvete (pardon my french) tänker jag frenetiskt "hur kan jag göra" "hur kan jag påverka" Kan jag?!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aeke Hund Abisko-Nikkaloukta, fiska/meta, Trianga dyrt/billigt? Fjällvandring 28
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.