Blöt utrustnings vikt...

Satt och funderade över hur stor viktskillnad det är mellan blöt och torr utrustning. Utrustningen tenderar ju att bli fuktig/blöt genom svett eller regn. Det jag tänkte på mest var regnkläder och ryggsäck, hur mycket vikt suger en rygga åt sig?

Utrustning som binder vätska och torkar långsamt innebär en hel del extra obekväm vikt!

Jag blötlade mina två regnställ i vattenhinken, lät dom ligga där i 15 min, upp, vrida ur och hängtorka i 10 min..
Kläderna är i XL.

Ett North Bend(mesh insida)totalvikt: 1149g
Jacka torr: 677g.
Jacka fuktig: 1079g, en ökning med 402g eller 59%.

Byxa torr: 472g.
Byxa fuktig: 837g, en ökning med 365g eller 77%.

Ny vikt: 1915g, en ökning med 776g eller 66,6%


Marmor Essence och preclip byxor totvikt: 528g
Jacka torr: 213g.
Jacka fuktig: 269g, en ökning med 56g eller 26.3%.

Byxa torr: 317g.
Byxa fuktig: 401g, en ökning med 84g, eller 26.5%

Ny vikt: 670g, en ökning med 143g eller 27%.

Ska man oxå ha i åtanke att skalkläderna torkar otroligt mycket snabbare, en vindpust så är dom torra!

Ryggsäcken däremot har jag inte blött ner..ännu:)!

Vilka är era erfarenheter?
Hur håller ni era ryggsäckar torra(avbärarbältet, axelremmar, ryggplattan)?

//A
 
andy69; sa:
Satt och funderade över hur stor viktskillnad det är mellan blöt och torr utrustning. Utrustningen tenderar ju att bli fuktig/blöt genom svett eller regn. Det jag tänkte på mest var regnkläder och ryggsäck, hur mycket vikt suger en rygga åt sig?


Vilka är era erfarenheter?
Hur håller ni era ryggsäckar torra(avbärarbältet, axelremmar, ryggplattan)?

//A

Jag skulle gissa att tältet är det värsta problemet;
mitt är ofta rejält blött på morgonen och jag har aldrig
kommit på ngt effektivt sätt att torka av det.

Min ryggsäck är en vattentät Acrux och
det kan inte vara många gram vatten som fastnar på det.
 
Skulle vilja kontra och fråga hur mycket svett man inte lagrar i kläderna under vandring ;) Är det bättre att knata långsamt och slippa svetten eller är det bättre att dra på? Intressant test iaf..

// Jocke
 
andy69; sa:
Satt och funderade över hur stor viktskillnad det är mellan blöt och torr utrustning. Utrustningen tenderar ju att bli fuktig/blöt genom svett eller regn. Det jag tänkte på mest var regnkläder och ryggsäck, hur mycket vikt suger en rygga åt sig?
................................
................................

Ryggsäcken däremot har jag inte blött ner..ännu:)!

Vilka är era erfarenheter?
Hur håller ni era ryggsäckar torra(avbärarbältet, axelremmar, ryggplattan)?

//A

Hej,

Jag har testat två ryggsäckar, Berghaus Atlas och Sacci P30.

Atlas torr(utan sidofickor) 2510g
Efter 30 min i duschen 3850g
Viktökning 1340g, drygt 53%.

P30 torr 385g
Efter 30 min i duschen 780g
Viktökning 140g, drygt 36%.
P30 är gjord i en polyamidväv, Sacodra330, som även används i en del regnskydd till ryggsäckar!!

Att hålla avbärarbälte, axelremmar och ryggplatta torra har jag aldrig försökt. De ytor som ligger mot kroppen blir ju vid varmt väder fuktiga av svett.
Regnar det blir de ju även fuktiga/blöta på de ytor som inte ligger mot kroppen.

/ Bertil
 
Torktid?

Det som jag tycker är ännu mera intressant är hur snabbt dom tunga blöta kläderna torkar.

Om jackan fördubblar sin vikt när den är blöt så kanske det inte gör så mycket om den torkar på en 1h.

/jonas
 
På större (tyngre) ryggor brukar bärsystemet väga en del, och tyvärr suger det väl även upp en hel del vatten. På min stora säck, Karrimor Sabre (väger typ 3.0 kg efter lite rensning), är bältet fluffigt och väldigt skönt, men torkar faktiskt också väldigt fort. Jag gissar att det sätter sig en del vikt där vid regn, men det försvinner alltså ganska raskt.

På min mindre rygga, som jag oftast bär, är allt ganska platt, tunt och nednött så det handlar nog inte om mycket vatten. Det mesta sätter sig nog i väven, men jag skulle gissa att det är marginellt jämfört med vad tältet suger åt sig.

Och tältet hjälper det ju inte att skydda under vandring, det kan ju regna när man sover. Men klart är iaf att vårt nuvarande (Nammatj) suger åt sig *betydligt* mindre än vårt gamla ryggås ("Keb") som nog blev dubbelt så tungt (dvs uppåt 6-7 kg!) i fuktigt tillstånd.

Min regnjacka är ganska tung och blir tyngre vid regn :) Men jag har inte råd med en ny just nu - har inte råd med *någonting* just nu - så jag härdas. Det är en Haglöfs Foss tror jag. Regnbyxorna känns snustorra även i spöregn så där fastnar inte mycket. (Epic tror jag modellen heter, märke bortglömt.)
 
Re: Torktid?

jnywall; sa:
Det som jag tycker är ännu mera intressant är hur snabbt dom tunga blöta kläderna torkar.

Om jackan fördubblar sin vikt när den är blöt så kanske det inte gör så mycket om den torkar på en 1h.

/jonas

Mina testkläder dom med mesh torkar otroligt långsamt, är man då ute så skiner ju inte solen på beställning direkt :)!
Inte ens i rumstemp var jackan helt torr efter ett dygn..

Så bort med mesh och kör skal!

//A
 
Ryggsäcksöverdrag

Om jag får blanda mig i den här diskussionen så tycker jag att det är bättre med ett ryggsäcksöverdrag istället för sopsäck inuti ryggsäcken. Jag slår vad om att min ryggsäck blir ett helt kilo tyngre när den är blöt!

Kanske skulle provväga detta...
 
Re: Ryggsäcksöverdrag

^_^; sa:
Om jag får blanda mig i den här diskussionen så tycker jag att det är bättre med ett ryggsäcksöverdrag istället för sopsäck inuti ryggsäcken. Jag slår vad om att min ryggsäck blir ett helt kilo tyngre när den är blöt!

Kanske skulle provväga detta...

Förmodligen... samtidigt som överdraget blir ett vindfång som kan stjäla mer energi än att bära det där oönskade kilot vatten.

Jag har provat båda varianterna, men kan ärligt talat inte bestämma vad som är bäst.
 
Re: Re: Ryggsäcksöverdrag

GustavOh; sa:
Förmodligen... samtidigt som överdraget blir ett vindfång som kan stjäla mer energi än att bära det där oönskade kilot vatten.

Jag har provat båda varianterna, men kan ärligt talat inte bestämma vad som är bäst.

Ett mindre överdrag? :)

Jag har aldrig upplevt att jag blivit hindrad av vindfång på så vis, kanske har haft lagom stora regnskydd.
 
Re: Ryggsäcksöverdrag

^_^; sa:
Om jag får blanda mig i den här diskussionen så tycker jag att det är bättre med ett ryggsäcksöverdrag istället för sopsäck inuti ryggsäcken.

Det bästa är väl i så fall en välimpregnerad rygga med tätade sömmar? Då lär den ju inte bli märkbart tyngre när det regnar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.