Blå bandet någon?

Är det några här på forumet som lurar på att paddla blå bandet i år? Har själv varit sugen länge men kommer aldrig till skott. Skulle helst vilja paddla sträcken "fel håll" för att uppleva Bohuskusten som en fin lockande avslutning och kanske fortsätta in i Norge om ångan fortfarande är uppe... Men då har man ju inte erövrat Blå bandet, eller egentligen har man väl det men på sitt eget vis... och det är väl viktigast!
 
Gör som du själv känner!

deeppowder; sa:
Men då har man ju inte erövrat Blå bandet, eller egentligen har man väl det men på sitt eget vis... och det är väl viktigast!

Viktigast måste väl vara vad du känner själv?. Jag har funderat i samma banor själv att paddla åt fel håll.
Godkänt eller inte, du vet att du har paddlat sträckan, strunta i vad andra säger. Jag har så många gånger hört:
-Men så kan man väl inte göra?
-Varför då?
-Nä, man ska inte göra så...

I foto-/tecknings-läroböcker brukar det stå att man först ska lära sig att följa alla regler, sedan ska man lära sig att bryta mot dem med förnuft och känsla. I annat fall skulle utvecklingen stå stilla och alla skulle härma varandra.
 
Självklart

skall man paddla för sig själv och klättra för sig själv och upplevelsen, int för att bli godkänd... undrade mest hur andra ser på det.

Längtar iväg! Hoppas kunna ägna juni och en del av juli åt Blå bandet - fel håll!
 
Är det alltså ett krav att man tagit sig runt åt det hållet (svinesund-happaranda)? Tycker jag låter lite dumt... Är det kanske mer förlåtande att paddla slutklämmen på västkusten (fler provianteringsplatser, bättre skydd?). Eller har jag missförstått hela grejen?
 
Man kan ju tycka att riktningen är av underordnad betydelse och att bakvända paddlingen är så väldigt närliggande att det bara är en "gren" som bör inkluderas i "sporten" HBB.

Kan så vara.

Men samtidigt är det ju ingen som yvas över att man inte "får" åka Vasaloppet åt fel håll och ändå räkna det, exempelvis till En svensk klassiker.

Det kanske inte är så att det är distansen i sig enbart som är grejen heller, man kan ju förstås paddla den distansen genom att paddla fram och tillbaka över Ålands hav tills man uppnått rätt distans.

Slutsatsen är väl bara att om man har lust att paddla HBB så finns det ett sätt att göra det och vill man paddla annorlunda så finns inga hinder, men man har ju då inte paddlat HBB på det klassiska sättet. En ren och enkel definitionsfråga bara.
På HBB-websidan finns ju tydliga regler ( http://www.havspaddlarnas-bla-band.net/regler.html ), men det går ju förstås att kolla med juryn (finns på samma websida) om det finns nån specialvariant som gör att man kommer med i nåt register eller nåt även om man paddlade "baklänges".
 
Om jag tävlar är det bara mot mig själv.

Paddlar man åt fel håll blir man inte godkänd i HBB. Självklart och jag ser inget fel i det, försökte bara vara lite ironisk och dra igång en egen klubb. Men ironi kan vara svårt i skrift och HBB har jag sedan länge förstått är något riktigt heligt som man inte får skämta om.

Men alla paddlar inte för ära och berömelse utan vi är några som gör det för vårt eget nöje. Det är möjligt att jag anmäler mig den dagen jag paddlar HBB, under förutsättningen att jag väljer att paddla åt rätt håll. Men jag skulle mycket väl kunna skippa det, även om jag så (högst osannolikt, men hypotetiskt) slog rekordtiden med flera dagar.
Varför? Jo, jag känner inget behov av att få mitt namn i offentliga listor eller att långa tidningsreportage skrivs om mig. Kände jag så finns det enklare sätt att bli kändis, det är bara anmäla sig till Big Brother eller någon annan fånig såpa. Då blir jag snabbt kändis utan att det egentligen ställs några krav på mig.
Om jag tävlar är det mot mina egna mål som jag själv sätter upp. Jag väljer en sträcka och en maxtid som jag försöker klara efter mina egna regler. Om jag sedan väljer att helt eller delvis följa befintliga tävligsregler gör jag det på skoj och inte blodigt allvar.
Vad gäller Vasaloppet bör man kanske inte åka samtidigt som ordinarie tävlingen om man kör på egen hand. Där är det tillräckligt trångt ändå, men längs Sveriges kust finns det utrymme att mötas, åtminstone när jag var ute senast.
[Ändrat av PK Neelix 2005-01-25 kl 00:25]
 
Mer uppför

Kollade på väggkartan här på jobbet. Det verkar vara lika långt åt båda hållen. Men det blir ju betydligt mer uppför om man paddlar den föreskrivna vägen. Det måste ju vara orsaken. Paddlar man åt fel håll får man ju uftörsbacke längs hela östkusten ?-).
 
OK, det kan nog vara så att HBB är lite heligt för de som är engagerade i det. Jag har inte uppfattat det tidigare, enbart beroende på att jag inte intresserat mig så mycket.

I och för sig krävs det säkert lite fascination på den nivån för att orka organisera det hela.
Det går ju också att tänka sig att det finns betydelsefulla skillnader om man paddlar åt ena eller andra hållet (t ex kan det ju ha betydelse hur lämpliga "matkontroller" är fördelade (man får väl bunkra om man gör det utan hjälp?)).
Det är i och för sig möjligt att det är svårare åt fel håll, men det spelar ju mindre roll.

Sen antar jag att det hela har sitt ursprung ur Danielssons paddling och den hade ju en bestämd riktning (liksom Vasaloppet), däremot stipuleras väl inget om tidpunkten för starten, vilket naturligtvis kan ha mycket stor betydelse.

Man kan tycka att det ibland blir lite fånigt och heligt med vissa saker, men man kan ju också tycka att det är roligt att det finns folk som engagerar sig så att det finns "färdiga" saker att ta sig för, för de som gillar det.

Lycka till med paddlingen, hur den nu än genomförs. Jag ser fram emot rapporter här på utsidan!
 
Strömmar och ishinder.

Jim Danielsson är den som kan svara han instiftade blå bandet.

Han har paddlat kusten 4 ggr eller något sådant. Han har då valt en väderstatistiskt bra tid i april-maj-juni. Gör man det så är det mer logiskt att paddla Bottenviken sist pga ishinder.

Men innan Blå bandet fanns så fanns det de som paddlade åt andra hållet. Finlands blåvita band kan man paddla i bägge riktningar och det tycker jag är mer tilltalande speciellt om man gör turen fler gånger.

Paddlar man en bit ut på havet för att minska distansen så bör man också ta hänsyn till förhärskande vindar och strömmar. Utmed ostkusten av Sverige är det huvudsakligen nordliga strömmar men ofta sydlig sjöbris. Utmed Sveriges västkust är det tvärt om (Baltiska strömmen).

Jag skulle nog göra som Jim om jag skulle ge mig på Sveriges kust just för att det är enklare att paddla på våren i lite svalare och förhoppningsvis lite mindre blåsigt väder. Men det blir i så fall långt in i framtiden. Min fru och jag skall först klara av vårt drömprojekt Finlands blåvita band tillsammans.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
aizing Blå Bandet Paddling allmänt 0
delfinen Blå Vita Bandet har ny hemsida Paddling allmänt 0
nippon Blå bandet Paddling allmänt 2
kennedy Blå bandet Paddling allmänt 1
zzz Blå-Vita Bandet Paddling allmänt 1
Blå vita bandet? Paddling allmänt 2
seayak Blå Bandet - urspårat? Paddling allmänt 46
1145 ang. regler för "Blå bandet" Paddling allmänt 1
Blå bandet Paddling allmänt 1
Lasse Be Blå Jungfrun? Paddling allmänt 9
Elkie Blå Band-paddlare försvunnen....! Paddling allmänt 43
malundin Blå Jungfrun Paddling allmänt 2
lukke Blå Vågen Paddling allmänt 1
Tomppa Finlands blå-vita band Paddling allmänt 0
delfinen Blåvita bandet och insjöbandet vuoksenbandet år 2017 Paddling allmänt 1
delfinen Blåvita bandet och stora skärgårdsbandet år 2016 Paddling allmänt 1
PS-VKF Första målgång i K2-Bandet Paddling allmänt 0
delfinen Stora Skärgårdsbandet och Blåvita Bandet säsongen 2015 Paddling allmänt 0
delfinen Stora Skärgårdsbandet - Blåvita Bandet Paddling allmänt 5
Pekka Paddlare Blåvita Bandet och Skärgårdsbandet säsongen 2013 Paddling allmänt 0
delfinen Blåvita Bandet och Skärgårdsbandet Paddling allmänt 0
delfinen Finska kusten sommaren 2011 - Blåvita bandet Paddling allmänt 2
delfinen BLÅVITA BANDET har fått en lillabror, SKÄRGÅRDSBANDET Paddling allmänt 6
delfinen Nya erövringar av det Blåvita Bandet ! Paddling allmänt 0
delfinen Två-nya-erövringar-av- det-rödvida bandet Paddling allmänt 4
delfinen Blåvita Bandet har fått en tvillingbror Paddling allmänt 1
friluftaren Någon som vet vilket format filmen kommer i? Paddling allmänt 16
krilars Söker någon som utför kajakreparationer Paddling allmänt 6
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
Struensee Någon som hyrt packrafts? Paddling allmänt 2
Pjonta Paddlat någon av de oreglerade älvarna? Paddling allmänt 4
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
Lasse Be Båtmässan i Göteborg någon för den kajakburne? Paddling allmänt 4
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
birru Någon som paddlat Torneträsk-Kurravaara? Paddling allmänt 0
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
Jörgen Larsson Någon som provat Oru kajak? Paddling allmänt 4
Flärp Kayman Fury - någon? Paddling allmänt 8
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
Kanii Någon som vet något om Oreälven? Paddling allmänt 0
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
bash Elie Straight 140 XE, någon som testat? Paddling allmänt 1
Jones Någon som provat Point 65 mercury gte? Paddling allmänt 32
mattiasbacklund Aquilo Core någon? Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...