Bindningar

Hej, monterade dessa på mina skridskor, är det någon annan som har provat. Tyckte det gick bra, har ett par gamla lundhagspjäxor till.
 

Bilagor

  • skridsko.jpg
    skridsko.jpg
    44.8 KB · Visningar: 938
Begränsningen med liknande lösningar brukar vara att sulan eller bindningen tar i isen om man tar långa skär och lutar foten och skenan mer.

Alltså en fördel med modernare skidskor med metallpinne då sula och bindningar är smalare.

Thure
 
Jag gjorde likadant 2002 med en rottefella bygelbindning och det har fungerat bra för mig sedan dess. Jag åker 20-30 turer per år med Lundhags äldre vintersportkängor som är mjukare i sulan än de flesta pjäxor.
 
Mora-Nisses Y-bindning

Om sulan tar i isen så beror detta på skon, inte bindningen. Vid den vinkeln finns ändå inget tryck att hämta fart från. Min bruksskridsko från förra seklet har återkommit, efter lite utflykter med Skyllermarks röd - är bara så enkel och pålitlig. 80 kr. Glapp eller fasthäl, vad man vill.

En sentida bildkommentar (skridskorna på skannerglaset - rekommenderas ej...) till denna gamla rottefellatråd. Detta är fortfarande mina favoritskenor, så enkla att ta på och av och helt oföränderliga i inställningen. Bara aluminium. Med bra Vibramsula fjädrar det lagom.

snabber1.jpg
snabber2.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.