bindningar och skidor för storskor

Hej,
Vad rekommenderar ni för bindningar och skidor om man vill använda storskor(Scarpa Vega) som pjäxor? Användningsområdet är turer tex genom Sarek/Keb området för att komma fram till klätterleder.

mvh lars
 
Re. Bindningar

Silveretta 404 är en klassiker, den fungerar mycket bra till just storskor, nackdelen skulle väl kunna vara att den inte är helt hundra för utförsåkningen, hela utlösningspaketet sitter i häldelen och det är sisådär.
Det går att använda Diamir men den sitter inte perfekt men det går att justera så att det fungerar.
Det blir en svår nöt att knäcka, men min rekomendation blir att om du vill ha en skida/bindning för Haute Route så väljer du Diamir och en shyst friåkningsskida.
Om du bara ska ha något för att ta dig fram till klättring så tar du en 404 och en lite bredare turskida/telemarksskida.

Lycka till.

/ Anders - utsidan.se
 
Det finns flera alternativ

Jag kollade lite på detta inför min senaste expedition. De bindningar som passar bra på storskor är de som har en metallbygel som håller fast tån, och inte en mer "slalombindningsliknande" tådel som t ex Diamir. Flera gamla modeller av bindningar har denna konstruktion. 404 är en klassiker, men har nackdelen att den är tung. En lättare variant är Silvretta 300, men utlösningsfunktionen verker minst sagt enkel. För anmarscher och liknande fungerar den dock bra (min syrra har sådana). Silvretta 500 är en nyare och betydligt lättare version av 404, och jag tror att den passar även på storskor. Den är dock ganska dyr. 505 (easy go) är en ny populär modell från Silvretta, men den har en häldel som inte passar på alla storskor (passar ej på mina Scarpa Vega i alla fall). Själv fastnade jag för en udda bindning som heter Ramer Guide. En helt annan konstruktion är Silvretta, men den var inte lika dyr, och dessutom lätt. Resencion kommer inom kort.

Billigast är att försöka hitta något gammalt begagnat bindningspar. Jag försökte med det i flera år, och gav sedan upp och köpte nya.

Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gladegp Bindningar till klätterskor Alpin / Bigwall 2
gmg aconcagua på skidor Alpin / Bigwall 6
webba_ Seven summits på skidor eller skidor på ryggen? Alpin / Bigwall 16
Sunemangs Hyra av Houte Route skidor Alpin / Bigwall 1
agis Storskor, hyra Alpin / Bigwall 0
Fbr Storskor – Phantom 6000 Alpin / Bigwall 13
kjpil Klättra i Lundhags eller Vandra i storskor? Alpin / Bigwall 26
Mike C Turskidor för storskor? Alpin / Bigwall 36
gmg storskor Alpin / Bigwall 0
Rodluvan sula om storskor !? Alpin / Bigwall 4
mo9jan Koflach storskor. Alpin / Bigwall 4
karlssonhenrik Torka storskor i läder? Alpin / Bigwall 3
osse26 Storskor på Matterhorn? Alpin / Bigwall 4
albin.mansson Storskor sökes för alpinism/isklättring/expedition Alpin / Bigwall 0
patrik_pc Heltäckande snöskydd till storskor? Alpin / Bigwall 0
sundancekid Erfarenheter av storskor Alpin / Bigwall 15
Ix Storskor och långfärdsskidskor?? Alpin / Bigwall 10
Double-A Storskor för div. aktiviteter? Alpin / Bigwall 2
peon Storskor för Mont Blanc? Alpin / Bigwall 5
MikeMike Storskor eller superskor. Alpin / Bigwall 0
dabac Bräda + storskor = sant! Alpin / Bigwall 0
komin Behöver, Tips!(Storskor-Randonnè) Alpin / Bigwall 3
Djurgårdens IF Storskor och Skidbestigning ? Alpin / Bigwall 2
snowboard+storskor=sant? Alpin / Bigwall 7
Kan man åka Snowboard i storskor? Alpin / Bigwall 3
Storskor att hyra? Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.