Bindningar - Köpråd?

Tänker införskaffa ett par Långfärdsskridskor inför Vikingarännet. Har även funderingar på att skaffa Telemarkskidor.

Vill gärna använda samma pjäxor då. Går det smidigt att kombinera det? (eller blir det dåliga telemarkbindningar om det blir bra skridskobindningar?

Vilken typ av bindning ska jag satsa på? den liknande "moderna skate-bindningar" eller den liknande äldre "längd och telemarkbindningar"?


PS. en sista fundering, är det svårt att åka långfärdsskridskor (lär väl bli såna med lös häl) jämfört med att åka vanliga skridskor, eller är det möjligt att lära sig åka på nån dag, så att man sen klarar vikingaturen/vikingarännet någorlunda (ta sig imål)?
 
erciz; sa:
PS. en sista fundering, är det svårt att åka långfärdsskridskor (lär väl bli såna med lös häl) jämfört med att åka vanliga skridskor, eller är det möjligt att lära sig åka på nån dag, så att man sen klarar vikingaturen/vikingarännet någorlunda (ta sig imål)?

När man kommer ner mot Ängbybadet så brukar man ha lärt sig och kan njuta resten av biten till mål.
 
KLAGER; sa:
När man kommer ner mot Ängbybadet så brukar man ha lärt sig och kan njuta resten av biten till mål.

Ah! dåså, då e de ju lugnt ;) ...


...har kollat på ett par enligt försäljaren bra pjäxor idag, de hette ALPINA tror jag och till de var det nån skridsko med kolfiber mm... Nån som har nån erfarenhet av dessa? ...funkar bindningen okej till telemarkskidor också?
 
Kolfiberskidsko

Jag skulle inte köpa den skridskon, det finns mycket bättre och billigare alternativ. Skenan i kolfiberskridskon är av relativt dålig kvalitet och mycket tung, hela skridskon är ca 50% tyngre än motsvarande Almgrens. Att fästa in bindningen med skriv direkt ner i kolfibret och epoxin är inte heller ngn vettig idé. Om du vill åka med SNS eller liknande system, köp ett par Almgrens.

/Bo
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.