billigaste, enklaste alternativet?

sitter och funderar på vad det billigaste och enklast alternativet för utemat är. förre gången jag var ute hade killen jag gick med ett rejält lager med dygnsransoner från sin lumpartid, så vi levde i princip på real meal. skitsmidigt och gott, men dyrt om man ska köpa alla mål i 5 dagar. vi gjorde även en gryta på torkat kött och torkad potatis och morötter, men den drog så mkt bränsle tyckte vi....

vad tar ni med er ut??
 
Eftersom du enbart frågade efter billigaste och enklaste så får svaret bli: Snabbmakaroner. Billigare än snabbnudlar, lika enkelt att laga. Går dessutom att mäta upp i anpassade portioner. Finns ju numera fullkornsversion också.

Men de flesta vill väl trots allt ha lite nyttigare och mer välsmakande mat, och då blir det inte längre lika lätt att hitta det optimala (eftersom alla har olika smak).
 
nermander; sa:
Eftersom du enbart frågade efter billigaste och enklaste så får svaret bli: Snabbmakaroner. Billigare än snabbnudlar, lika enkelt att laga. Går dessutom att mäta upp i anpassade portioner. Finns ju numera fullkornsversion också.

Men de flesta vill väl trots allt ha lite nyttigare och mer välsmakande mat, och då ....

... och då tillsätter man ketchup ;)
 
Cous-cous är väl en ganska bra och enkel bas?
Hemtorkad köttfärs går bra därtill (vill man spara bränsle låter man den ligga i kallt vatten före kokning).

Egentligen är väl allt som man inte köper färdigfrystorkat ett billigt alternativ.
 
man kanske skall passa på att berätta vad som är absolut sämst käk per krona och näring.. snabbnudlar, kostnadsineffektivt och nästan helt utan näring, bara en massa skit från fritteringen...
 
Spaghetteria...

... är bra alternativ till dyrare rätter. Billig "färdig" frystorkad pastarätt som blir helt ok om man boostar upp den med lite mer fett (vilket man ju knappt kan få för lite av, åtminstone på vintern).

Om man inte är jätterädd för lite extra vikt så vill jag slå ett slag för att ha med en burk pesto - piggar upp de tråkigaste pastarätter rejält.
 
-PaTRiC-; sa:
man kanske skall passa på att berätta vad som är absolut sämst käk per krona och näring.. snabbnudlar, kostnadsineffektivt och nästan helt utan näring, bara en massa skit från fritteringen...

Menar du att snabbnudlar är friterade? Har jag aldrig sett.

Nästan helt utan näring? Nja, nudlarna innehåller snabba kolhydrater. Sen kan man ju såklart diskutera hur bra det är att bara äta snabba kolhydrater. Jag anser att snabbnudlar kan vara helt ok om man kompletterar med exempelvis grova mackor.
 
Jag ställer mig också lite funderande till allt negativt om snabbnudlar.

När jag har sökt efter information så är det enda negativa jag hittat sånt som baserar sig på en artikel skriven av nån "kost- och träningsexpert" (minns inte vem).

Visst innehåller de mest snabba kolhydrater och antagligen en del transfetter och en massa glutamat. Men som "energitillskott" så funkar de ju. (Men de är dyrare än makaronerna, men enbart makaroner är ju inte lika gott som snabbnudlarna med sin "kryddbuljong". Det var enbart på grund av priset som jag inte föreslog nudlarna, för de är alltså inte billigast.)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.