Billiga sommarsäckar testade

Var detta något nytt eller? (Ingen kritik mot ämnesstartaren)

Men om man bara ska ha en sommarsovsäck som man använder när det är plusgrader så tycker jag att det är självklart att lite enkelt isolering funkar i de billiga märkenea som de fina märkena.

Det är ju vid minus och neråt som man märker skillnaderna. Givetvis oxå i vikt, volym och form/praktiskhet men annars?
 
Intresant att se att Mckinley slog fjällräven och Haglöfs i "värmereresistans per cm tjocklek"
rivstyrka och andning.

"värmereresistans per cm tjocklek" - Ett rätt udda mått på hur bra en sovsäck är. Varför är det bra med en tunn sovsäck? En tung yllefilt lär ju ha en överlägsen "värmereresistans per cm tjocklek" jämfört med de flesta sovsäckar. Speciellt dyra dunsovsäckar med högt loft lär ju vara värdelösa ur den aspekten.

Vad gäller rivstyrka och andning, så har jag aldrig upplevt det som ett problem med en sovsäck. Kanske har betydelse om man har sovsäcken på sig när man vandrar eller om man bara sover i den?

Som brasklapp till ovanstående bör jag kanske nämna att jag inte har lagt tid på att läsa testet själv.

//Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.