Billiga skor för nybörjare?

Jag (van vandrare) ska ta med några vänner på sin första fjällvandring (topptur till Kebnekaise). Eftersom de är färska så saknar de helt utrustning.

Det jag nu letar efter är billiga (ju billigare desto bättre) vandringskängor som fyller de mest grundläggande kraven på en vandringssko. Självklart blir skorna bättre ju mer man är villig att betala, men i det här fallet är priset den viktigaste faktorn. Var börjar jag leta? Butiker? Outlets?

Tack på förhand!
 
Jag är nöjd med mina Everestkängor som jag köpte för 799 kr för några år sedan. Mycket pengar för ett par skor förvisso, men billigt i jämförelse med märkeskängorna.
 
Satsa på kängor! Jag har vandrat med gummistövlar o gått över att vandra med kängor. Jag kan inte det minsta rekomendera gummistövlar. Bättre passform o mindre risk för skavskår med kängor. Ett par kängor kan ju även användas i hemmatrakter.
 
Satsa på kängor! Jag har vandrat med gummistövlar o gått över att vandra med kängor. Jag kan inte det minsta rekomendera gummistövlar. Bättre passform o mindre risk för skavskår med kängor. Ett par kängor kan ju även användas i hemmatrakter.


Och gummistövlar kan inte användas i hemmatrakter? Som alltid finns det bättre och sänmre modeller av både stövlar och kängor, och förövrigt behövs ju varken kängor eller stövlar:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=56055
 
Börja med stövlar!

Jag (van vandrare) ska ta med några vänner på sin första fjällvandring (topptur till Kebnekaise). Eftersom de är färska så saknar de helt utrustning.

Det jag nu letar efter är billiga (ju billigare desto bättre) vandringskängor som fyller de mest grundläggande kraven på en vandringssko. Självklart blir skorna bättre ju mer man är villig att betala, men i det här fallet är priset den viktigaste faktorn. Var börjar jag leta? Butiker? Outlets?

Tack på förhand!
Jag började min fjällvandrarkarriär med ett par gummistövlar på fötterrna. Det fungerade alldeles utmärkt. Det finns många olika typer av gummistövlar så valet av stövlar bör göras noga. De ska vara bygda för vandring, med styvare sula och som ger stöd för hålfoten ordentligt.
Att man före och under vandringen ska vårda sina fötter är helt naturligt, oavsett vad man har på fötterna när man går!

http://webshop.fjallfiske.se/default.aspx

God tur!
 
Tack för alla förslag!

Har ingen bra erfarenhet av stövlar själv, men det kanske är rätt väg att gå för nya vandrare. Det jag är orolig för att de inte ger tillräckligt stöd för fotleden i stenig terräng, men det kanske är ogrundad oro?

I vilket fall - vilka butiker är de bästa när det gäller kängor/stövlar (bor i Stockholm)? Finns det några outlets i stan som kan vara värda att kolla in?
 
Det jag är orolig för att de inte ger tillräckligt stöd för fotleden i stenig terräng, men det kanske är ogrundad oro?

För otränade fötter bör det kanske vara stövlar med stabil hälkappa och styv sula.
Den klassiska fjällvandringsstöveln Tretorn Sarek kostar ju inte mer än en billig känga.
Fördelen med en känga är dock att den kanske oftare kan användas till vardags. Jag tycker inte att man ska köpa en sko (eller annat klädesplagg) som man inte har använding för även utanför fjällvandringen.
 
Jag började min fjällvandrarkarriär med ett par gummistövlar på fötterrna. Det fungerade alldeles utmärkt. Det finns många olika typer av gummistövlar så valet av stövlar bör göras noga. De ska vara bygda för vandring, med styvare sula och som ger stöd för hålfoten ordentligt.
Att man före och under vandringen ska vårda sina fötter är helt naturligt, oavsett vad man har på fötterna när man går!

http://webshop.fjallfiske.se/default.aspx

God tur!

Jag började som dig, med stövlar, men om Tauer ska till Kebnekajse skulle jag ändå rekommendera ett par kängor. De brukar vara både lite bekvämare och ha bättre grepp mot underlaget. Undantag finns absolut, men sådana stövlar blir inte billiga och i min mening passar de bättre när man ska ut och fiska eller gå i mer låglänta eller myrområden.

Har själv precis skaffat ett par Everest Noatsjokk som Stadium säljer för cirka halva priset just nu, de har också några prisvärda Salomon i 700-800 kronorsklassen som kan vara värda att fundera på.

För övrigt instämmer jag med Martin här ovan, de bör inte skaffa ett par skor som kommer samla damm 360 dagar om året oavsett vad valet till slut blir.
 
Köp dessa för 195kr http://www.bbfab.se/skor/p6.htm Jag har haft motsvarande på 5 veckor fötterna i trakterna mellan Gällivare och Kiruna under övning Nordanvind 1991 i ner till -40, har även haft dem i 16 veckor i fält, med långa marcher och skidturer.

Självklart ska man stoppa i bra sulor och gå in dom, fetta in kängorna med lämpligt vax/fett och använd bra ullsockor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
Bloggomann Billiga och bra storskor? Kläder 3
desireman Billiga, snygga skaljackor som funkar vintertid? Kläder 17
MarkusN Billiga fjällklader - tips och erfarenheter efterlyses! Kläder 12
niklaz Billiga foppatofflor/Corcs utan hål i Stockholm (lägerskor) Kläder 3
spotty Billiga allvädersställ - bra? Kläder 3
Jokkmokkguiderna Billiga regnkläder! Kläder 1
mipert Var hitta billiga skalvantar (utan foder)? Kläder 11
MagnusJ Billiga och bra kängor - finns de? Kläder 21
prylManne Skalbyxor..Billiga eller dyra? Kläder 14
linnaa Hitta bra/billiga jackor!?! Kläder 12
DraZ Billiga soft shells / vindtät fleece? Kläder 10
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
canis lupus Billiga friluftskläder Kläder 0
Kalle E Kamet - spanska bra billiga kvalitetskängor? Kläder 2
bjornhallberg "Billiga" byxor a la Fjällrävens. Den perfekta byxan. Kläder 6
oeriksson Billiga byxor för vandring? Kläder 18
modan Billiga Fjällrävenkläder på nätet????????? Kläder 2
FireFistYK Funkar dessa skor för Kebnekaise? Kläder 45
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Knyta skor dubbelknut Kläder 12
Crimper Förstärka skor, check Kläder 5
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
camoscio Skor Kläder 11
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Windstalker Skor - Abisko och Peru Kläder 2
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
i7rj Skyddar dessa skor mot ormbett? Kläder 28
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
nuddis Svårt att hitta skor för fotknölarna Kläder 12
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
rJohansson Massa frågor kring klädsel samt skor. Kläder 7
AML Skor för fjällmaraton Kläder 8
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Nollsjuan Skor för varmt klimat Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.