Billiga liggunderlag/sovsäckar...

Hej, jag ska snart ut och vandra/tälta med några vänner. Jag har inte tältat så mycket innan och ska köpa tält, sovsäck, liggunderlag osv. Eftersom jag är ny med detta, och har en begränsad ekonomi, så vill jag inte lägga ner mycket pengar på det här än. Jag har tänkt köpa billig utrustning och uppgradera senare, om jag fastnar för det. Jag har redan köpt ett billigt tält. Det jag har kvar är alltså sovsäck och liggunderlag. Vilka sovsäckar och liggunderlag är bäst av de billigare (under 500 kr för sovsäckar och 300 för liggunderlag)? Jag antar att ni ändå kommer att rekommendera dyra märken, t ex Fjällräven, men som sagt, eftersom att jag inte vet om jag kommer att fastna för det så vill (och kan) jag inte spendera mycket pengar. Det finns t ex Everest sovsäckar på rea på stadium hos mig (399 för en, 599 för två), är de prisvärda? Jag vill alltså veta vilket som är det bästa alternativet av de billigare alternativen.
 
När det gäller liggunderlag så tycker jag personligen du kan köpa ett "vanligt" no name. De är rätt lätta och väldigt billiga, kostar bara några tior. Om ett är för tunnt så är det bara att ta två. Everest-sovsäcken är säkert helt okej temperaturmässigt för tältning sommartid i lågland; komforttemperaturen är angiven till 4,6 grader. Om angivelsen stämmer (vilken den inte alltid gör) så ligger det på gränsen för vad jag skulle välja för fjällbruk. Den är dessutom rätt tung (1850g) så man får få grader/gram.. Jag ska dock tillägga att jag inte känner till säcken närmare utan utgår från vad jag kan läsa på stadiums hemsida. Med ett underställ kan man även klara lite kyligare nätter än komforttemperaturen anger så den kan fungera. Jag har dock ingen erfarenhet av hur väl Everests temperaturangivelser stämmer med verkligheten.

Jag skulle hellre lägga de pengar som blev över från det billiga liggunderlaget till en något bättre sovsäck. Mountain Equipment Firewalker I kostar t ex 795kr men har en lägre angiven komforttemperatur (-3) och väger mindre, 1060g.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=181762

Nu har du inte skrivit hur och var du ska vandra. Om det är lågland och mer campingbetonat så duger naturligtvis Everestsäcken men är det i Lapplandsfjällen på högre höjder under sensommaren så ligger den nog på gränsen. (Om vi nu menar samma säck)
 

avslutad210712

Gäst
När det gäller temperaturgränsen på sovsäck så är det som sagt både individuellt från person till person och sen kan man aldrig vara helt säker på tillverkarens uppgifter men förhoppningsvis skall det bli bättre om så många som möjligt följer standarden (som jag inte minns vad den heter).

Själv sov jag i en Haglöfs med +5 som komforttemperatur sommaren 2005 i slutet av juli och jag kan säga att tre nätter i rad frös jag något så fruktansvärt att jag inte trodde det var sant. Min sambo hade en Haglöfs med 0 som komfortemperatur och frös också. Kan nämna att jag inte anser mig tillhöra det frusna släktet.

Tänk också på att liggunderlaget inte bara har till uppgift att göra det mjukt utan minst lika viktigt är att liggunderlaget isolerar mot marken.
 
David_L; sa:
Hej, jag ska snart ut och vandra/tälta med några vänner.

vart ? dvs i vilken miljö skall ni vandra ?
hur länge ?

Om ni skall ta en tur i södra sverige och gå någon led där en helg så behövs ju inte särskilt mycket.

skall ni däremot iväg till fjällen så hade jag ändrat budgeten en hel del.

så tillsvidare tänker vi oss att ni skall vara i södra sverige relativt nära bebyggelse och svensk sommar råder. dvs temp 20-35 dag 10-20 natt

Gå in till stadium eller intersport eller GO eller din lokala sportbutik vad den nu kan heta.
kolla efter ett "riktigt" liggunderlag, kostar mellan 100-200 kr ca och känns igen på att det är tjockt, dvs ca 1 cm och att det är följsamt och inte smular sönder osv.

sedan tar du o letar upp en sovsäck, i princip vilken som helst går bra, i denna prisrangen så är alla skräp ändå och du kommer att slänga den i ren förtvivlan över att det är skräp ;-), och så tar du o köper en fleece filt, kostar 39-59. har du möjlighet och är i rätt storlek för det så syr du ihop flece filten till en påse som du kan krypa ner i, om du inte har möjligheten så tar du den som den är och kryper ner i sovsäcken.

Är det du o tjejen som skall ut, köp en höger och en vänster dragkedjad sovsäck så ni kan koppla ihop dem.
skippa göra en säck av fleece filten.

lycka till

Torbjörn
 
Husky

Jag är ganska frusen av mig. Vill ha ~ -5 på sommrarna. Man kan ju alltid öppna dragkedjan. Har en Husky -4 eller är det -5 från northstar.se som 'swedenrock-sovsäck'. Den är jag nöjd med temperaturmässigt. Northstar är dessutom bra att ha att göra med om något strular.
 
Tack för svaren! Vi har inte tänkt att göra någon strapatsrik vandring det första vi gör, utan det blir väl låglandet antar jag. Vi har diskuterat att också testa lite fjällvandring också senare på sommaren, om den första vandringen blir rolig.
 
Det verkar inte vara någon som tycker att jag ska köpa något uppblåsbart liggunderlag. Är det ingen idé att köpa ett uppblåsbart i den prisklassen, på grund av dålig kvalitet? Det är alltså skumplast som gäller?
 
David_L; sa:
Det verkar inte vara någon som tycker att jag ska köpa något uppblåsbart liggunderlag. Är det ingen idé att köpa ett uppblåsbart i den prisklassen, på grund av dålig kvalitet? Det är alltså skumplast som gäller?

Har du ingen som du kan låna ett liggunderlag av denna korta tid? Jag använder mitt liggunderlag kanske 2-5 nätter/år. Resten av året står liggunderlaget mellan sängen och väggen och samlar damm.

Det är nog bara 3 saker jag inte lånar ut om någon i bekantskapskretsen frågar. Och det är sovsäcken, tandborsten och den 5 dagar gamla kajaken.

Per Brune
 
Bra med uppblåsbart

Hej David,

Jag har precis testsovit mitt nya uppblåsbara liggunderlag som jag köpte för ca 150 kr på Intersport. Tror det var McKinley. Det tar liten plats (typ en tvåkilos spagettiförpackning) väger lite, men blir tjockt så att det nästan känns som en gammal hederlig luftmadrass. Särskilt självuppblåsande är det inte, och det är allt annat än lätt att få tillbaka i packpåsen igen när man tömt det på luft, men komforten, prisläget, storleken och vikten gör att resten av familjen nog kommer att skaffa likadana.
 
Knepigt att ingen nämner det men IKEAs sommartäcke klarar de flesta sommarnätter med råge, 79:-. Liggunderlag i tjock cellplast fann jag för 65:- i en hög. Både Jytsk och varuhusen har billiga sovsäckar. För en sommarsovsäck tycker jag att helt blixtlås är viktigt. Vikten inte över kilot.
Vikten för att du skall bära grejorna och helt blixtlås om det blir en varm och skön natt.
KISS gäller mer än de flesta anar.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
eh mer billiga liggunderlag Bo och sova 4
eh billiga liggunderlag Bo och sova 5
naturlovisa Skillnaden dyra/billiga tält? Bo och sova 34
mnen Hur dåligt är det med billiga tält? Bo och sova 34
Staffan Andersson Billiga sommarsäckar testade Bo och sova 3
GustavOh DN testar billiga sovsäckar Bo och sova 12
oskarlin Tält - billiga eller dyra? Bo och sova 63
Mathew Haglöfs billiga sovsäckar Bo och sova 16
flundval Billiga vintersovsäckar! Bo och sova 0
da_flower High sierra tält bra billiga dåliga ?? Bo och sova 2
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...