Billiga friends

Nån som har några erfarenheter av billiga friends, t.ex. HB Quadcams/Flexifix eller RockEmpire?
Båda säljs bl.a. av Northstar Trading.


Tacksam för svar...
 

Erikl

Gäst
Köp det bästa!

Jag har ett par Quadcam och dessa fungerar utmärkt i mellanstorlekarna. Skulle jag köpa ett helt nytt rack idag, skulle jag nog ändå köpa Camalots för de stora exemplaren och Aliens el Metolius för de små. När du står där på kruxet och skakar och vill ha in en bra säkring snabbt, känns den där extra hundralappen plötsligt så befogad.
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Instämmer!

Håller med föregående talare. Vet visserligen inte hur stora prisskillnaderna är, men kombinationen Camelots/Aliens är oslagbar! Mina första friends var väldigt billiga - 300 kr styck. Svensktillverkade. Odugliga på gränsen till livsfarliga. Eftersom jag av ren självbevarelsedrift pensionerade dem efter ett par användningstillfällen för att köpa riktig utrustning istället blev de dock en ganska dyr affär. Kan vara värt en tanke.
 

Peter W

Gäst
Billigt behöver inte betyda skit......

Bara för att Rock Empire's friends bara kostar runt 300:- st betyder inte att de är kassa.
Jag tittade på dessa friends i Northstars butik förra sommaren och blev faktiskt ganska imponerad. Bra finish, de är helt klart lika bra som de HB quadcam som jag använder i små storlekar (00-3). Att jämföra dessa med de gamla svenska friendsen (ecopro, hette de inte så?) är horribelt. Som att jämföra en ny Skoda med en gammal östtysk trabant när det gäller trafiksäkerhet....
Camalots ger dig det bredaste registret men de är dubbelt så dyra (minst). Jag är väldigt nöjd med mina gamla camalots, speciellt de större storlekarna 3 och 4. Köp inte camalot n:r 5, investera i en bigbro istället (mkt lättare och tar ingen plats).


Mitt budgetråd är således Rock Emp. 1-4 (ev 5)+ camalot n:r 3 och 4 för lite bredare sprickor, om man nu klättrar sådana.


Har du råd, satsa på aliens och camalots......


Lycka till / P
 
Visst, men...

...kvalitet kostar ju...


Det är en fråga om hur mycket kvalitet per krona man får, eller?! Kanske är RockEmpire friendsen väldigt
prisvärda trots att de bara kostar ca 300 spänn styck?


En individuell fråga också såklart...är man beredd att kompromissa?


Några pris exempel nedan:


RockEmpire 1-5 1470:- 20-91mm hos Northstar Trading


HB Flexifix 1-4 (5st) 20-91mm 2170:- hos Vertical Explorer


BD Camalot 0,5-3 (5st) 17-86mm 2127:- Northstar Trading


WC Flexible 1-3,5 (6st) 19-82mm 3183:- Northstar Trading


LGJ Klätter & Högfjäll säljer ju också kamkilar, men hans priser ligger inte på Utsidan.


Hoppas ni får fina (och välsäkrade...) turer i vår!
 

anders_47@hotmail.com (anders)

Gäst
Rock Empire friends

Har använt Rock Empire friends en säsong nu och är klart nöjd. Visst, Camalots är kanske bättre men är de så pass mycket bättre?? Läste i ett gammalt nummer av Climbing (tror jag att det var) en test av friends och just Rock Empire Robots fick bra betyg, ett snäpp under Camelots och WC Technical friends. Och med tanke på att de är både CE och UIAA märkta så tycker jag att man får friends av en mycket bra kvalitete till et väldigt bra pris. Om man sedan tar och införskaffar ett set i Prag så går det på 650 kr, för storlek 1-5, och för det får man väl bara en WC eller Camalot, så då är valet ganska lätt tycker jag, iaf för oss som har en begränsad budget.
 

Björnen i Nyköping

Gäst
Köp

Jag har följt inlägget, och jag måste säga att jag håller med alla.
Vilken Diplomat man är!


Jag har tidigare plågad min budget med direktörs prylar, och det gör jag fortfarande, men....


Efter att ha klättrat en lååång replängs med ihållande klättring insåg jag att det även är bra med många och lätta grejer. Black Diamond hexor tycker jag skall få vara med i diskussionen.


Varför inte börja med att köpa ett gäng hyfsade men billiga säkringar först (rock empire) och sedan köpa en Camalot då och då.


Bigbro är en detalj som många skrattar åt, men jag har den med på många turer och den är så goo!!.
Pillrig att placera, men väger 1/3 av en Camalot 5 och platsen på selen är mycket viktig.
 

nada lada

Gäst
säkra i kruxet

Är det inte dumt att säkra i kruxet? borde vara lättare att sätta en säker punkt nedanför och sedan gå på ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.