billig vandringstav i stark kvalitet?

Hej!
Jag letar efter en vandringsstav som inte får vara för dyr (så långt under 1000kr som det går) men ändå ha en bra kvalitet. Den ska kunna "fällas ihop" och bli mindre men det är viktigt att staven inte sjunker ihop under vandringen. Stavens material måste vara stark så att den inte böjer sig när man belastar den. Handtaget får gärna vara i ett material som efter längre användning inte börjar sjunka neråt på staven.

Jag har tidigare vandrat med stora gummidelar på nedre delen av staven. Är det bra eller dåligt? Är det inte arbetssamt att ha en vass spets som sjunker ner i marken? Borde inte spetsen vara "hal" på stenar?
 
Kanske någon modell från Gipron kan var något. Jag valde just dem för att priset var lite lägre samtidigt som mina krav uppfylldes gott nog. De har flera modeller med flicklocklås som du enkelt kan justera riktigt hårt om du vill.
Ibland har spetsarna fastnat, men oftast är det trugorna som blir jobbiga i snårig terräng. På det stora hela tycker jag det är ett litet problem.
I blockhav får man så klart vara lite försiktigt utan gummitassar på spetsarna. För mig fungerar det tillräckligt bra bland stenarna ändå så har än så länge inte brytt mig i att sätta på dem.

Stavgångsbutiken säljer flera av deras modeller.
 
Jag använder ett par Black Diamond Trail Pro som jag är mycket nöjd med. Stabila och tar inte mycket plats hopfällda. Har för mig att de kostar strax under 1000-lappen.
 
Jag använder Black Diamond Trail Ergo Cork, de övriga i familjen BD Trail eller BD Trail Wm. Samma stavar i grunden, bara lite skillnad i handtagen (Trail kan expanderas till max 140cm längd, medan Trail Wm blr max 125cm). Har använt dem på många längre fjällvandringar och kan klart rekommendera dem för sin stabilitet och effektiva låsning mellan sektionerna. Min hustru använde tidigare ett par Gipron med twistlock låsning som hela tiden sjönk ihop och fick justeras hur hårt man än drog dem. BD's flicklock system är här överlägset. Denna site verkar billigast idag:
http://pulsexperten.se/produkt/black-diamond-trail/

Vad gäller spetsarna har BD utbytbara karbidspetsar, men trots all användning och stenskravel syns knappt slitaget på mina spetsar. Gummifötter använder jag aldrig, utan karbidspetsarna (lätt skålformade för ökat grepp) ger bra grepp även på sten, och när man vandrar i sankmark eller vadar ger metallspetsarna klar känsla för var det är sten under ytan när man känner sig fram vilket är ett bra hjälpmedel förutom stödet som staven ger. De små trugorna förhindrar att stavarna sjuker för djupt i lösmark, och vill man använda stavarna även i snö följer löstagbara snötrugor med.
BD har även stavar med glasfiber eller kolfibersektioner, men för fjällvandring i den många gånger oerhört steniga terräng vi har är rena aluminiumstavar mer hållbara.
 
Jag har ett par Nordic walking som jag gav HunDra spänn på Stadium för. De har hängt med i 2 år nu och nu har jag börjat sätta upp mitt Silhex tält med dem och det har aldrig varit några konstigheter med dem.
Billigt kan ibland funka bra och det tycker jag att de gör.
 
Jag köpte ett par kolfiberstavar för 149kr på biltema. Ville först bara ha dem som balanshållare när jag skuttade omkring med systemkameran vid tex vattenfall eller liknande. Sedan började jag använda dem dagligen för motionspromenader . Efter ett års ordentlig användning ( inkl veckolång vandring med tung packning i svår terräng) kan jag konstatera att jag gjort en bra affär! Kolla in deras trekkingstav.
Mvh Martin
 

avslutad210712

Gäst
....

ag har tidigare vandrat med stora gummidelar på nedre delen av staven. Är det bra eller dåligt? Är det inte arbetssamt att ha en vass spets som sjunker ner i marken? Borde inte spetsen vara "hal" på stenar?

Mina första stavar som jag köpte på test var billiga. Dels i inköp (350:) men framförallt kvaliten eller skall man säga bristen på kvaliten på spetsarna. Gick Padjelantaleden som är en "mjuk" led och efter det var spetsarna helt runda vilket inte ger speciellt bra grepp på hårt underlag. Sedan har jag/vi haft tre par Exped som använts ett antal vandringar på hårt underlag där spetsarna fortfarande har bra bett. I övrigt är det inget direkt fel på de billiga stavarna (lite tyngre) och jag skall se om jag kan byta ut spetsarna på dem så kan jag låna ut dem till eventuella medvandrare.

När det gäller gummitutor längst ner så upplever jag att när man går på hårt underlag så är gummitutorna betydligt sämre än stålspetsar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.