Billig USB-GPS?

Har skaffat en laptop som jag tänkte ha i båten för navigering och söker en billig GPS-puck som jag kan ansluta till datorn USB-port.
Några tips var jag hittar en billigt?
 
Billig....

Jag var förstås ute efter en billig.. Vet att man kan köpa på ebay för typ 300:- inkl frakt men det skulle kännas tryggare att köpa från någon webshop och ställde därför denna fråga.
 
Re: Billig....

SankaBoy; sa:
Jag var förstås ute efter en billig.. Vet att man kan köpa på ebay för typ 300:- inkl frakt men det skulle kännas tryggare att köpa från någon webshop och ställde därför denna fråga.

Man får det man betalar för...

Räkna baklänges:
Moms: 300*0,20=60:-
Frakt och paketering(från säljare till dig)=50:-
Frakt/tullklarering (från fabrik till säljare)=40:- (optimistiskt vid större volym).
Vinstpåslag (gissning 100:- eftersom risken för att betalning inte kommer fram är stor)
Tillverkaren skulle alltså få 50:-

Låter detta rimligt? Nej, troligen inte. Möjligen kan någon försöka sälja dig en gammal begagnad enhet, då verkar priset rimligt eftersom inga garantier ingår och du inte har någon bytesrätt. Bytesrätt har du alltid om du köper för mer än 300:- från svenskt företag på internet eftersom distansavtalslagen gäller. Du har alltså alltid ett bra lagskydd men bara inom sverige (ej EU eller annat land).

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
Re: Billig....

SankaBoy; sa:
Jag var förstås ute efter en billig.. Vet att man kan köpa på ebay för typ 300:- inkl frakt men det skulle kännas tryggare att köpa från någon webshop och ställde därför denna fråga.

Om inte 895 SEK är billigt, var köpte du din laptop ?
(jag skulle behöva en ny ;) )

GPSer är billiga så länge som de kostar mindre än datorn, på samma sätt som cyklar är billiga så länge de kostar mindre än bilen. Gammalt djungelordspråk :cool:

Per Brune
 
Nu börjar det likna något...

Nu börjar det likna något.. Kostar det bara 575:- inkl frakt och moms så borde man kunna hitta ännu billigare någon stans tycker jag.... eller?
 
Re: Billig USB GPS

elrisco; sa:

575:- är exklusive frakt.

Läs det finstilta hos Dustin:

"Frakt tillkommer på samtliga postförskottsordrar med för närvarande 98 kr inklusive moms. För ordrar lagda mot direktbetalning eller kontokortsköp debiteras frakt med 49 kr. För order omfattande fler än ett paket tillkommer fraktkostnad med 49 kr inklusive moms per kolli."

Bör tilläggas att det är ett chip set utan WAAS/EGNOS. Nästan alla verkar lämna detta chip set eftersom man för en relativt måttlig extra kostnad kan få avsevärt bättre prestanda.

Dustin är ett exempel på en bra svensk leverantör med undantag för detta. Jag köper själv datorprylar därifrån men på grund av frakten blir det aldrig köp under 1000:-.

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
Dustin ”återförsäljare”

stigvig; sa:
Läs det finstilta hos Dustin:

"Frakt tillkommer på samtliga postförskottsordrar med för närvarande 98 kr inklusive moms. För ordrar lagda mot direktbetalning eller kontokortsköp debiteras frakt med 49 kr. För order omfattande fler än ett paket tillkommer fraktkostnad med 49 kr inklusive moms per kolli."

Bör tilläggas att det är ett chip set utan WAAS/EGNOS. Nästan alla verkar lämna detta chip set eftersom man för en relativt måttlig extra kostnad kan få avsevärt bättre prestanda.

Dustin är ett exempel på en bra svensk leverantör med undantag för detta. Jag köper själv datorprylar därifrån men på grund av frakten blir det aldrig köp under 1000:-.

MVH/Christer
http://www.clover.se

Där jag bor (Västerås) finns en butik (Datacorner) som på beställning tar hem allt som Dustin har i sitt sortiment, och till samma pris som Dustin tar. På så vis slipper jag som slutkund postens avgifter och fraktkostnader även om jag köper något ”billigt”.

Finns det fler sådana företag runt om i landet ?

Per Brune
 
Re: Re: Billig USB GPS

stigvig; sa:
elrisco; sa:

575:- är exklusive frakt.

MVH/Christer
http://www.clover.se

Inte för att starta någon debatt på detta ämne men om man beställer för mer än 300 kronor så är frakten noll kronor, om man beställer från dustinhome och inte betala med postförskott.

Hittade dock denna sida där det verkar som att det kan finns risk för kvalitetsproblem, i alla fall på tidigare modeller.
http://gpsd.berlios.de/bu_303b.html

Om man inte kan/vill läsa engelska så är innehållet i korthet att på äldre versioner (tillverkade före september 2004) så finns det risk att kretskortet kan brytas sönder och en kondensator lossnar som fungerar som internt batteri.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
guhj Billig gammal GPS, visa koord, inget mer. Var hitta? Navigering 8
MonicaKa Billig GPS-logger/kvalitet okänd Navigering 24
ekis Liten och billig GPS Navigering 16
arvan Beställa billig GPS? Navigering 17
new_ojala Lätt billig GPS för terränglöpare Navigering 5
olhe Billig och bra antenn Navigering 0
Tomax Billig Vista Navigering 2
Brune Billig DC/DC-omvandlare. Navigering 3
f_lindstrom Billig mjukvara Navigering 0
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9
mikaelbe Dakota 10 stänger av vid inkoppling av USB Navigering 0
Brune Fugawi 3 med USB Navigering 1
Brune Hur få Garmin USB drivrutin till 64 bitars Windows Navigering 2
PdL Garmin Micro USB-kabel Navigering 10
Långbåge USB problem med Colorado 300 Navigering 0
Tavve Colorado 300, mini-USB standard Navigering 10
Andis Kartprogram till Pc med usb GPS? Navigering 2
Ehrsa Kontaktproblem från datorns USB med Colorado 300 Navigering 3
jonasolof hur få Garmin USB till com port? Navigering 10
Perc USB till seriell, NMEA protokoll Navigering 9
lagerstrom USB-laddning av Nüvi 660 Navigering 0
polxlt Garmin USB problem Navigering 3
the explorist usb drivers till magellan explorist xl Navigering 6
esse Garmin USB, nya drivrutiner Navigering 0
Perc Garmin 12XL till USB-port. Navigering 3
perdans USB eller seriell port för överföring av rutter/spår ? Navigering 10
eowyn autoroute 2006 med usb till 60cs?? Navigering 4
klintrot Från USB till en virtuell com-port Navigering 14
Golfareninsweden USB GPS - Program för att läsa av data Navigering 9
Jonas.O USB/RS32 interface Garmin Vista? Navigering 8
Lappugglan Seriekable vs USB-kabel (Garmin) Navigering 3
Nyman Drivrutin till USB-serial adapter Navigering 2
fisherbike Etrex USB till Kartex? Navigering 16
matte_upp USB adapters till Etrex Navigering 7
Brune OziExplorer med USB stöd för Magellan Navigering 0
RedBreather PPC USB & Garmin..... Navigering 5
petho USB för Friluftskartan? Navigering 1
Matte14 Garmin USB-stöd i Fugawi? Navigering 1
misvon Problem USB anslutning. Navigering 1
maalse USB GPS Puck till PDA ? Navigering 1
jorwid Kartex5-USB-Garmin 60cs Navigering 4
LasseT Ipaq 1900 med USB-GPS Navigering 2
Brune eTrex med färgdisplay och USB Navigering 17
diamondsutra GPSSendMap + USB Navigering 0
eaglerock Silva och USB? Navigering 3
Borneo Garmin Etrex och USB Navigering 7
Brune Fugawi nu med USB stöd Navigering 8
Brune USB stöd i GPS Utility Navigering 0
Brune USB stöd Expert GPS och Easy GPS Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.