Billig och bra antenn

Tipsade här för några veckor sen om en ny kart-GPS med färgskärm och vanliga Compact Flashminnen som jag inte hört talas om förut - HOLUX GPS.

Det sög i tarmen att skaffa en när priset var så bra och alla tillbehör inkl aktiv antenn var inkluderat i priset.

Har dock en eMap med minneskort, kablar och kartor, så jag slog tankarna ur huvudet. Men så kom jag att tänka på att antennen skulle vara bra att ha till min nya bil med metalloxid i framrutan som starkt reducerade mottagingen i bilen.

Priset 300 kr plus frakt för en aktiv antenn lät väldigt intressant (den billigaste jag sett tidigare kostade 645 kr). Skulle den gå den att använda till Garmins GPS:er med två batterier?? Firman http://www.natalie.se kunde inte svara, men jag chansade och tog hem en. Den fungerade fantasiskt bra.

Igår när jag åkte hem från jobbet hade jag 11 av 12 fulla staplar och en genomskinlig stapel som GPS:en inte ville låsa på (min höga fart?). Första gången någonsin jag sett alla tolv med full stapel på en gång! När jag sedan kopplade bort antennkontakten hade jag kvar 3 - 5 halvhöga staplar.

Ingen vetenskaplig test, men subjektivt upplevde jag att antennen fungerade mycket bra och priset är ju rena fyndet 300 kr för en antenn med 2 m kabel och 399 kr med 5 m kabel (kabeln måste vara dyr...). Enda nackdelen jag har noterat är att strömförbrukningen tyck öka en hel del, men jag antar att det är så med alla aktktiva antenner.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
guhj Billig gammal GPS, visa koord, inget mer. Var hitta? Navigering 8
MonicaKa Billig GPS-logger/kvalitet okänd Navigering 24
ekis Liten och billig GPS Navigering 16
SankaBoy Billig USB-GPS? Navigering 12
arvan Beställa billig GPS? Navigering 17
new_ojala Lätt billig GPS för terränglöpare Navigering 5
Tomax Billig Vista Navigering 2
Brune Billig DC/DC-omvandlare. Navigering 3
f_lindstrom Billig mjukvara Navigering 0
ceasar97 Garmin Astro Antenn Navigering 45
d-b GPS med minne, extern antenn och utan skärm? Navigering 9
Homann Extern antenn till GPS? Navigering 12
Sjoco Garmin Quest antenn Navigering 2
Backlund Extern antenn Navigering 17
skiman Antenn 60 CS Navigering 31
magnuss Antenn till Ipaq Navigering 25
jonasolof Yttre antenn bra och billigt Navigering 10
KrilleKrokodil "Re-radiating" antenn.... Navigering 3
marcuslundmark Antenn och Batteritid? Navigering 10
jasy Extern antenn för t.ex. Etrex Navigering 5
Siggebo Antenn till vista Navigering 1
Jonas.O Extern antenn till etrex? Navigering 2
Tony_Avesta Tester av antenn och fäste till Vistan. Navigering 9
Tony_Avesta Har testat lös antenn RA45, lite frågor alltså Navigering 2
atton Yttre antenn till GPS Garmin etrex venture Navigering 21
SankaBoy Antenn till etrex vista Navigering 5
Peaceful Yttre antenn Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.