Billig DC/DC-omvandlare.

En kompis ”hittade” en DC/DC-omvandlare med cigarettändarpropp på Biltema för 50 SEK. Från 12V till 1,5-3-4,5—6-7,5-9-12 V, max 500 mA. Bör gå att använda till Garmin 12, eTrex, emap och andra som inte ”tål” 12V. Jag skulle dock först kolla om det förekommer rippel eller andra otrevligheter innan jag använder den. Garminkontakten köper man hos Clover.

Garmins strömkabel till 12:an kostar 550 SEK, och till eTrex 500 SEK, köper man från Biltema + Clover kostar det dryga 100-lappen.

Per Brune
 
Bygg själv

Ett enkelt sätt att göra en dc/dc omvandlare är att använda en 78xx-krets (som är en dc/dc omvandlare) för ett par kronor och uppåt, beroende på hur mycket ström de tål. Finns för spänningar 5, 6, 9 v mfl. (5v=7805 osv.) och för allt från ~10mA till flera Ampere. Fördelen med dessa jämfört med biltema:s prylar är att det är lätt att hitta tillförlitliga datablad och det är ingen risk att man ställer in fel spänning när den väl är färdig. Nackdelen är att det kan krävas lite kylning och ett par kondensatorer för att det ska bli bra. Allt finns att köpa på Elfa och de har fina exempel och specar i sin katalog. Ev har även Clas Ohlson 78xx-kretsar, om än mindre urval. Det finns även trick för att fixa andra spänningar än de fasta mha dioder, se någon lämplig elektronikbok. Om man är lite pillig går hela omvandlaren in i en ciggarettändarpropp.
 
DC-DC omv.

Hej
Jag har själv köpt en billig omvandlare motsvarande Biltemas, på Clas Olsson. Efter att ha mätt utgående strömspänningar, limmade jag fast strömspänningsomkopplaren på 7,5 V, köpte lämplig kontakt på Clover, lödde ihop allt. Det fungerar alldelse utmärkt i bilen!!

göran
 
DC-Dc omv

FEL

Jag limmade fast omkopplaren på 6V eftersom den, enligt mätning, lämnar ca 0,5V högre utspänning än inställt värde. På det sättet är jag garderad mot överspänning

Göran
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.