Bila genom Afrika!

Hej!

Jag tänkte höra om det är svårt att fåtag i bensin i afkrika om man har tänkt att köra genom egypten, sudan,etiopien, somalia, kenya, tanzania, malawi, mozambique och syd afrika

De flesta forum jag har kollat på kör de diselbilar typ Toyota Landcruiser eller Land Rover Defender. Frågan är alltså om man måste köra disel???? eller
Jag har kollat lite på bilar och hittade en toyota 4runner -92, liknar landcruisern men är betydligt mycket billigare.... är detta ett alternativ????

Tacksam för svar!!!!

MVH Andreas
 
Defender eller Serie-modell är att föredra i Afrika

Hej,

Efter att ha kört genom Asien, Gbg - Shanghai, förra året så skulle jag idag ha valt en Toyota LC för det området - helt utifrån tillgången på know-how och reservdelar (och alltså inte med hjärtat - som ju tveklöst klappar för vår LR Def 110). En ca tio år gammal LC skulle gjort sig kanonbra om vi skulle råkat i trubel vad avser bilen.

Min erfarenhet är dock att det är bättre att köra LandRover i Afrika - jag har hunnit med ett par resor där också fast utan egen bil - än vad det är att köra något japanskt märke (främst Toyota LC). LR är mycket vanligare och tillgången till reservdelar är bättre än för en Toyota. Väljer du en Toyota är det dock LC som gäller, andra modeller är inte lika vanligen förekommande.

Vad gäller bränsleproblematiken skulle jag på rak arm säga att tillgångsmässigt är det inte nödvändigtvis någon större skillnad - vilket dock kan variera lite från område till område. En av de saker som jag tänkte på när vi körde igenom Asien, var att oktantalen på bensinen ofta var ganska låga - 72 var ingen ovanlighet. Med det i baktanke kör jag hellre en diesel än en bensinare. Dieslar - även moderna - är ju normalt mindre knussliga för vad man stoppar i dem än vad bensinare är.

Anders
Swedish Overlanders
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...