Big Walls - What it's like, and why do it?

Hittade ett skönt citat av Paul Brunner som jag ville dela med mig av..


"I'll say it since no one else will. Physically, big walls is like being whipped with rusty chains, all day, lying face down on hot asphalt. You wake up the next day with hands swollen to twice their size, cuticles on your fingers bleeding, hulacious bags under your eyes, slimy as a pole cat, stiffer than your Grandmother, and a mouth dryer than Ali Babba's desert. To practice, take up ditch digging (at least it pays). Mentally, big walls is like being insane, except worse, since you are aware of your insanity. High intensity followed by hours of belaying and thinking.... Here you are, in the elements, day after day, thinking, your mind peeling away like an onion.... To practice, have your friends lock you in a hot, dark room for eight days with only 1 quart of water and a Swiss army knife. Then, at unexpected times, your friends will let in a veeeery hungry pit bull scruffy. It almost makes you want to return to the couch and slam down some more Twinkees watching Rocky & Bullwinkle. But, big walls is more than great views from higher up, it's about finding more about yourself. Physically tired and mentally drained brings out the true essence of people, there's no cocktail party up there, so personalities are magnified. The wide variety of situations that happen will bring out the best, or worst in you. The feeling of topping out on a big wall is overwhelming. It may not hit you at that moment, but from then on you will always have (as Candra sez) a "Summit Secret" which is a warm fuzzy-feeling inside yourself. It's an overwhelming trip that very few can go on, and the experience will stay with you forever.



Hela texten finns här:

http://www.terragalleria.com/mountain/info/yosemite/wc-brunner.html
 
Haha - jag log igenkännande under hela texten du postade...

Tror dock att texten är beskrivande för Yosemite och Zion - för andra väggar får man byta ut hettan och rummet till ett frysrum istället!

Tack för länken

peace


Edit: läste nu att det handlade om två grabbar som klättrade South Face på WC i Yosemite (!) - wow - jag kunde svära på att det var någon som gjort minst 10 tvåveckorsturer på el cap som skrivit citatet ovan, haha!
 
Tror dock att texten är beskrivande för Yosemite och Zion - för andra väggar får man byta ut hettan och rummet till ett frysrum istället!

Ja, rimligtvis är det nog så.

Har bara varit i Yosemite i oktober tidigare, då är det ju perfekt väder, nu i sommar har vi bokat flyg till den 1a augusti...

Det var enda tiden som både jag och min "wingman" kunde samtidigt.

Så då får vi säkert smaka ordentligt!! Haha.

Hoppas bara att hettan avskräcker några av de andra el cap aspiranterna. Hur trångt blir det på the nose i augusti 2011? Har du nån kvalificerad gissning?

Vi har med oss portaledge hur som helst så nåt ankare måste väl vara ledigt så att vi kan duna där (eller rättare sagt synteta där - duh!)


Förresten Pierre, du har inte lust att lägga upp en bild på ditt hemliga vapen? Den beryktade skruvmejselkilpetaren. Eller är den fortfarande hemlig? =)
 
Whoooho!

Början av augusti i "Diket" är/kan vara varmare än man tror (om man inte vet hur varmt ,så föreslår jag att göra 50 pullups i en 70gradig bastu så får man en idé...) (anm. inget skämt!)

Den roliga kontrasten är att det kan behövas dunjacka 30 replängder högre upp...

The Nose har i princip 4 replag per dag som startar (då menar jag "vanliga" replag med hissäckar och bivackutrustning) däremellan smyger det in sig några NIAD-klättrare också, men det är inga problem för det "vanliga" replaget.

Av de 4 replagen vänder ungefär 75% av diverse anledningar, så starten/insteget på Nosen kan vara något av en "cluster-fuck" vilket dock är helt normalt, men kan te sig helt rubbat om man inte vet att det är normalt...

Porta-Ledge är schysst att ha om man planerar tre/fyra nätter. Ska man göra Nosen på två dagar - alltså en bivy - då är det strul.

Alla kommer att säga att Ni inte ska ha med porta på Nosen, men det säger man mest för att man vill att el cap noobs ska få lida lite, hehe...

En variant som jag brukar rekomendera om Nosen känns lite struligt trång är att klättra Triple Direct istället, bra och rolig led det med! Lite mer aid-intensiv variant är att klättra New Dawn upp till El Cap Towers - cool start som ligger i skuggan från noon. Men hey, man har inte klättrat Nosen om man inte gjort det från pitch one så allt beror ju på...

Bra att veta om Nosen är att den som skall leda Texas Flake bör ha tränat kaminklättring tidigare, sen är det ju rätt bra om man är säker på 6+/7 jamklättring - då är Nosen en grym led (ja annars också för den delen).

Den beryktade "skruvmejseln" är borta - försvann på en vägg i Pakistan - saknar den faktiskt...

Det hemliga var att det var en rätt lång philips no 2 som var perfekt nerslipad i spetsen och själva handtaget där metallen går in i plasten var nerslipat till metall så den gick bra in i sprickor... (Har ingen aning om hur man postar bilder på utsidan och dessutom så tror jag inte att jag har någon bild på mejseln heller)

Lycka till!

Maila gärna om du har andra frågor om Yosemite så ska jag nog hinna svara dej!

peace
 
=)

Låter härligt!!

Tack för tipsen. Vi är ganska säkra friklättrare båda två så det kommer nog att bli härligt.

När det kommer till aid är vi begränsade till att ta nåt som går lätt clean, vi har väl en trettiofem kammar mellan oss (inga offsets dock) och tre kilknippen (inklusive microkilar och dmm offsets och peenuts).

Men vi är jävligt duktiga på skyhooks nu efter all aid-träning på sportleder runt om i Stockholm, hahaha! =)

Hur som helst har vi rätt inställning. Vi är seriöst förberedda och är mer än "psyched" att klara det. Om det blir varmt, tar vi med en eller ett par extra liter vatten per dag bara - Vi ska inte ge oss nu!

PS.

Underbart att alla big wall ess därute har så otroligt hjärtlig inställning till noobs trots allt. Hade en lång chat-konversation med "Pass the Pitons Pete" Zabrok för ett tag sen, sjukt generös med sin tid för att ge råd och tips till en som han inte ens känner..

Andrée ringde upp Ivo Ninov som också var enthusiastisk och hade tips och rekommendationer. Och Massih är med och tipsar och hintar.

Och du är likadan med långa, uttömmande, pedagogiska inlägg om allt som mellan himmel och jord (bokstavligt talat). Det är fantastiskt! Tack!!
 
När det kommer till aid är vi begränsade till att ta nåt som går lätt clean, vi har väl en trettiofem kammar mellan oss (inga offsets dock) och tre kilknippen (inklusive microkilar och dmm offsets och peenuts).

Men vi är jävligt duktiga på skyhooks nu efter all aid-träning på sportleder runt om i Stockholm, hahaha! =)

I led the blocks from Dolt Tower to Camp 4 and from Camp 5 to the summit. Lauri did the first block and the middle block. I remember using like two micro stoppers for the Changing Corners and two bigger nuts for Glowering Spot right after Camp 5. Everything else was easy free climbing or clean aid with cams (ie. crack jumaring). Can't remember cleaning any nuts on Lauri's blocks either. The Nose feels like doing Half Dome North West Regular and the Leaning Tower West Face on top of each other in that order. It takes more or less the same time, too.

I used Camalots C3 sizes 0, 1 and 2 a lot. They work perfect in pin scars. Buy those if you don't have them already.
 
I used Camalots C3 sizes 0, 1 and 2 a lot. They work perfect in pin scars. Buy those if you don't have them already.

Tack, yes, c3orna är fina. Vi har 2 set + metolius tcus så det låter ju riktigt bra!!

"Crack Jumaring" ?!?!

Hahaha, men vi ska försöka friklättra så mycket som möjligt så det låter också bra..

Tack för tipsen!
 
"Crack Jumaring" ?!?!

If you don't know what it is you should rehease it a bit. The longest aid lead we did on the Nose was Changing Corners and it took me 50 minutes for the full 50 meters. I did it in the dark with the light of a head lamp and I was pretty exhausted at that point.

The good thing about crack jumaring is that it's super fast. The leader goes up fast and the second has very little to clean so it's even faster. If you have a small rack you'll have to be comfortable with running it out though.

"But unless you are well familiar with the straight-in Valley cracks, you would be better advised to practise your "crack jumaring" - get absolutely dialled on climbing a jam crack with a cam on top of both aiders! Practise this! Use Chris Mac's Road to the Nose to get some suggestions. Ammon might be able to tell you a few practise cracks, too. You should be able to fly up the Stovelegs if you know how to "crack jumar".
http://www.rockclimbing.com/cgi-bin/forum/gforum.cgi?post=71970#71970
 
Nej, nej - jag fattar grejen.

Hade inte hört uttrycket "crack jumaring" bara, det är roligt!

Flera gånger har jag aidat mig ur regnskurar på multipitch friturer, replängd efter replängd, med ungefär samma metod, fast med slingor att stå i..

(när jag inte haft med mig ett andra 60m rep att fira av med, se tråden http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=65052 under klättring allmänt som går samtidigt..)

By the way, you do speak swedish right? Don't wanna be rude by typing in swedish if you're having trouble reading it..
 
(när jag inte haft med mig ett andra 60m rep att fira av med, se tråden http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=65052 under klättring allmänt som går samtidigt..)

By the way, you do speak swedish right? Don't wanna be rude by typing in swedish if you're having trouble reading it..
I read Swedish quite ok and understand maybe 95% of everything. Writing english is much easier, though. :)

We did the Nose with a 60m single rope btw. We didn't have any other rope on the route. It would have cost us a fortune to bail the route somewhere high up... Villaneuva and Favresse had a single and a haul line in Patagonia when they did the Fitz. The leader hauled a small pack while the second was climbing. I think the Anthemattens use a small pig haul system, too. I think this is better if the bag get's too heavy for the second. If the leader hauls most it's a little bit faster for the second (and for the team if you're not simul-fixing) but the leader will get more exhausted. But if you're super strong like the Belgians or the Swiss getting tired doesn't matter, of course.

For the Nose I think a two day strategy would be the most comfortable unless you're willing to play the NIAD game. For two days you'll have to haul but the pig will be small enough and you could do without a ledge. I wouldn't want to bivy at Camp VI as it stinks but Camp V and Camp IV are quite nice. Camp IV is half way regarding climbing time.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.