Bergans

HEJ

Jag var å tittade på ryggsäckar idag,för min Kungsled vadring i vinter.Och han i butiken sa att dom inte säjer Bergans säckarna för att dom håller inte en bra kvalite.
Men det jag jag har läst mig till så värkar dom vara rättså bra.Skulle villje veta om någon som har erfarenhet av VikingI,om dom har dålig kvalite eller inte, om det är värt att köpa en sådan eller inte.


MVH Jens
 
Bergans = bra

Kan inte tänka mig att Viking är av dålig kvalitet. Har flera kompisar som har Alpinist och den håller hög klass. Det verkar som han i butiken inte visste riktigt vad han snackade om och kanske inte heller därför får sälja Bergans... ;)

/tjo
H
 
Hej!
Jag har en bergans ApinistII vilket ju är samma säck fast Viking har kortare rygg.
Har haft min på 3 vandringar hittills och är mycket nöjd.
Jag har inte sett något som skulle tyda på dålig kvalite, en mycket robust säck.
Kort kan man säga att det är en STOR säck som är mycket skön att bära även vid
tunga laster. Är det vad man är ute eftar kan man inte hitta en bättre säck.
Hoppas du blir nöjd med din säck… vilken du än köper.
//Stefan
 
Jag har en Viking I som jag är mycket nöjd med. Kvalitetsmässigt uppfyller den alla mina krav och försäljaren verkar helt enkelt inte veta vad han pratar om. Jag har inte sett någon här på utsidan som är missnöjd med Bergans ryggsäckar, tvärtom så verkar de flesta vara mycket nöjda.

MVH
David
 
HEj skulle vara roligt att hör vad din säck har varit med på för vandringar?
Om du har gått på vinter eller sommar?
Hur tungt har du bärit med säcken?
Jag kommer att vara borta en lengre tid så jag är intreserad av så myckt info jag kan få när det gäller Bergans.

MVG Jens
 
Jag har använt den nästan varje helg sedan jag i april köpte den hos Hägglunds i Luleå (som betonade Bergans goda kvalitet). Jag har använt den under helgvandringar längs Skåneleden och i Sarek under en vecka. Jag har således ej ännu testat den under vinterförhållanden, men min erfarenhet säger mig att jag även då kommer vara nöjd med den. Den har ofta varit rejält fylld, då jag inledningsvis velat testa den noggrant. Som mest har jag burit lite drygt 30 kilo i den. Den känns även då stabil och bekväm. Under denna tid har jag i princip ej funnit några svagheter hos den. Jag valde Viking I på grund av dess stora volym, då jag vill ha kapacitet att bära med mig allt under lång tid, inklusive en omfattande fotoutrustning.

MVH
David
 
ett svar till

de två norrbaggarna som korsade grönland på längden och skidade från sibirien till kanada över norpolen använde bergens utr ink säckar.

så nu vet du
 
Vilken butik?

Vad var det för butik som påstod att Bergans höll för låg kvalitet? Låter snurrigt.
Det är i och för sig inte ovanligt att butikssäljare pratar i nattmössan.
 
Min Bergans Alpinist har varit med på två drygt veckolånga fjällvandringar + lite andra resor under 2 år. Jag har inte märkt några förslitningar på säcken än. Bergans är bra, men dyr. En annan bra säck är Norröna Storen, tyvärr oxå dyr.

Försäljaren ville nog sälja en annan säck till dig...

/Håkan
 
Det finns ju tre märken med relativt lika namn (speciellt de två första)

Berghaus
Bergans
Berguven

Man kan ju misstänka att försäljaren inte riktigt klarat av att hålla isär de två sistnämnda.
 
Jag kan bara hålla med föregående talare och säga att Bergans håller hög kvalité på material. Detaljerna är väl tilltagna vilket tyvärr som ofta avspeglar sig på vikten. En del nya grejor kan som vanligt ha barnsjukdomar dock. Två månaders vandring och elak hantering av en fullpackad 3800 Powerframe resulterade i ett avbärarbälte som var påväg att bli söndernött av de fjädrande längsgående skenorna som dumt nog är instuckna i bältet en bit. Ett ordentligt snedlyft i ena axelbandet (på arlanda väl hemma som tur var) resulterade i att några trådar brast i dess övre infästning. Gnissel i den gummiupphängda fjädringskonstruktionen är lite trist det med, möjligen kan man smörja in gummiklossarna med något. Sedan funderade jag över varför ramrören saknade plastploppar längst upp. Det regnar ju rakt in i dom. Två vinkorkar fick lösa det temporärt. Inget allvarligt, köp du en Bergans om du gillar funktionen. De håller för det mesta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
såg Bergans Trollhättan 95. Transportera 2
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
hsp Bergans V5 95 Justering Transportera 4
oppepåfjellet Ny kollektion från Bergans Transportera 1
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
greenfish Bergans PowerFrame 130L, 173cm lång? Transportera 12
ir-on bergans alpinist 100L altv trollhetta 95L Transportera 4
Dan B Bergans Trysil 65L Transportera 11
Farstavandraren Bergans Glittertind 70L Transportera 1
andreas.lindholm.5 Bergans Trollhetta Transportera 3
Ragnvald Bergans Finnmark Transportera 0
mile0003 Bergans Alpinist 100 L Lady? Erfarenheter Transportera 0
Fjällvinden Bergans Power frame Transportera 7
såg bergans finnmark vs berghaus crusader Transportera 0
såg nån som har testat Bergans finmark 100 Transportera 0
jodo Lundhags V8 spirit 60+10 vs Bergans Trollhetta 75 L Transportera 5
Parabellum Norröna Recon /Bergans Powerframe erfarenheter/jämförelse Transportera 36
Victor M Fästa tält på Bergans Trollhetta 95? Transportera 4
mheland Bergans Trollhetta ryggsäck till halva pris Transportera 0
pontare Bergans Trollhetta 95L eller Lundhags V8 90L Transportera 0
MariaL Ryggsäck: Bergans 3420 XO 20? Transportera 2
duchess skillnad på lady-versionen på bergans helium? Transportera 6
akerman Bergans Telemark - Varför så billig? Transportera 4
arniklasses Gamla Bergans Alpinist/Viking 130L? Transportera 8
creepy bergans escape behövs den? Transportera 3
Cederqvist Bergans Rondane Transportera 1
Ahrimanes Bergans Viking II ny modell 2006? Transportera 0
JesperL Gammal Bergans ramryggsäck? Transportera 3
Nilsson.J Bergans Powerframe Transportera 37
brigas Bergans helium 55 liter Transportera 8
joask202 Hållbarhet Ospray Exposure och Bergans Helium? Transportera 9
zzeezz Bergans Helium 40 L Transportera 5
niben Bergans Rondane 85? Transportera 5
rikard_wiberg_hotmail.com var finns Bergans/Karrimor? Transportera 7
fjällbäck Att välja ryggsäck- Ospray - Arc´Teryx Bora - Bergans! Transportera 2
lignell01 Bergans 2800 Finnmark Transportera 2
i4lean Bergans Escape / Norröna Para Ranger? Transportera 3
tanya Bergans kontra Berghaus Transportera 9
xcuz Bergans ryggsäck Transportera 0
Corbu Bergans Rondane 85 / Norrona Stetind Transportera 1
noneim Bergans Viking/Alpinist Transportera 15
Tomas J Bergans Powerframe 3800 Transportera 3
Bergans 2800 Finnmark Transportera 0
mojmoj Bergans Trollhetta Transportera 0
roos207 Erfarenheter av Bergans Alpinist I? Transportera 2
s022vq Bergans viking 130 Transportera 1
JSilfver Bergans i GBG Transportera 3
JSilfver Bergans? Transportera 5
pcte Bergans Ryggsäckar i Göteborg? Transportera 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.