Bergans Trollheta 2 eller 3P?

Hej,

jag är hyffsat ny på det här med fjällvandring och vara ute i skogen men uppskattar det jämt.
Förra sommaren gjorde jag och ett gäng dagsutflykter från Saltaloukta fjällstation i 3-4 dagar och jag blev helt frälst.

Nu är planerna att jag och bekant ska göra en egen vandring på Padjelanteleden eller Kungsleden i augusti.

Pga omständigheter kan det bli så att jag kanske får genomföra resan själv.

Såå till min fråga, vad är lämpligast ett 2 eller 3 personerstält? Bergans Trollhetta ska vara pålitligt vid dåligt väder och ligger bra till prismässigt...på XXL nu 25% rabbat så 2000 för 2 p eller 3000 kr för 3p.

Är de mkt jobbigare att sätta upp 3p själv än 2 p?
Kommer de kännas "för stort" ifall jag ligger själv?

Jag är en man på 32 år, 187-188 cm ca 95 kg.

Även takhöjden skiljer ju 90 vs 105 cm...
 
Utan tvekan 3p, minimal viktökning för den betydligt större bekvämlighetsökningen, på vinterturer använder jag mitt 3p även solo. Inte svårare att sätta upp. Ett mycket prisvärt tält! Det enda minuset med trollhetta är den lite snålt tilltagna öppningen vilket gör att det är svårt att njuta av utsikten inifrån tältet.
 
Som andra redan rekommenderat, kör på 3P om ni är två vuxna. Ger bra med utrymme för er båda och all utrustning under tak tack vare den stora GT absiden. För en person känns det tältet däremot i största och tyngsta laget, utan 2P versionen räcker väl (ger lyxigt enmansboende). 2P versionen funkar även för 2 personer, men betydligt trängre på alla sätt och inte lika trevligt som 3P om ni blir inregnade (alla mått och vikter här).
https://www.bergans.com/catalog/gear/tents/tunnel/Trollhetta-2-Person-Tent
https://www.bergans.com/catalog/gear/tents/tunnel/Trollhetta-3-Person-Tent
Att sätta upp tälten är ganska likvärdigt (som de flesta tunneltält). Går lite snabbare när man är 2P men funkar även bra som ensam. Skillnaden mellan Trollhetta 2 eller 3 är bara en extra stång som behöver monteras i 3P pga den längre absiden, annars är uppsättningen likvärdig.
 
Tack för alla era svar!

Jag lockas av mindre vikt i 2p och 1000 kr mindre att betala samt att utifall jag upptäcker att det är svårt att få med sig folk ut och tälta så känns 3 p jäkligt ensamt och stort att ligga i? Eller är det bara en lyx?
Viktmässigt är ju ingen större skillnad, 600 gram...

Om standard blir att jag kommer tälta tillsammans med någon är självklart 3p att föredra, samtidigt om jag är ensam är 2p bättre eller uppskattar man den större ytan i 3p om man är ensam?

Är det risk att vindomfånget är större i ett 3p eller att innertältet och dukar "hänger" mer pga mera tyg?

Många frågor och funderingar ifrån en nybörjare....
 
Jag skulle välja 3P, men inte på grund av storleken. Min erfarenhet är att 2-mannatält duger utmärkt (jag är inte minst i världen) även för två, men däremot är absiden och ingången mycket bättre på Trollhetta 3 än 2. Det är skönt att slippa vika undan halva duken i absiden för att ta sig in och ut, och väl värt med lite mer plats. Så om absiden på 2P inte stör dig hade jag valt det.
 
Det blev ett Trollhettan 3p!

Verkar vara stabilt, enkelt att sätta upp och tåla hårt väder. Med rabbatten blev det 3000 kr på XXL.

Återkommer med synpunkter när jag fått hem det men tror jag kommer ansluta mig i skaran av nöjda användare av det tältet :)
 
Fått hem mitt Trollhetan 3p nu! Satte upp det i smått regn men gick hyffsat bra med tanke på att de är 1a gången sen lumpen för 13 år sedan jag äns satte upp ett tält...

Jag ser att tältet är lite snett o skevt, kan ni se om jag gjort något upoenbart nybörjarfel?
Ska tältstängerna synas så mycket?

Innertältet slackar något på ena sidan men syns inte direkt på bilden kanske...
 

Bilagor

  • 20170531_161606.jpg
    20170531_161606.jpg
    79.8 KB · Visningar: 4,438
  • 20170531_160701.jpg
    20170531_160701.jpg
    89.9 KB · Visningar: 4,335
  • 20170531_160647.jpg
    20170531_160647.jpg
    96.3 KB · Visningar: 4,497
  • 20170531_163640.jpg
    20170531_163640.jpg
    26.3 KB · Visningar: 4,475
Är det innertältetsom är snett så är det felfäst mellan inner och yttertält.
Finns öglordär inne, gå igenom så det är riktigt.

Inner och ytter går att separera helt
 
Svårt att se hur det ser ut när bilderna är på snedden. Ett tunneltält kan gärna se lite snett ut om det är uppsatt på kuperat underlag eller dåligt sträckt. Vad jag kan se på dina bilder så är absiderja dåligt sträckta vilket påverkat sträckningen på hela tältets längd. Dessutom skall stängerna spännas upp med stånghållaren (på den sida du monterar stängerna i yttertältet). Det gör du genom att du spänner det band som sitter fäst i stånghållaren, och lossar innan du tar ner tältet. Att stången kan synas en bit innan den försvinner i stångkanalen är helt normalt, men kolla att du spänt stånghållarna. Se även till att stången bottnat riktigt i bortre änden av stångkanalen innan du spänner dem.

Du har även tvärgående band som binder ihop ändarna av stängerna (tvärs över golvet). Dessa brukar man inte behöva justera mellan användningarna men om tältet inte är symmetriskt i en D-profil (tycker man kan ana det på andra bilden uppifrån) kan du behöva justera dessa band nu när det är nytt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
hsp Bergans Extreme skador Bo och sova 1
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
KarinAH Footprint Bergans Romsdal 3p Bo och sova 1
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
Pernilala Urberg vs Bergans Bo och sova 12
Joell Bergans-tält Bo och sova 7
Farbror Bergans Trollhetta Tunnel 1, resa och justera Bo och sova 22
Daniel___ ev dumsnålhet och Bergans Trysil Bo och sova 20
C Sanglert Bergans Tight & Light Bo och sova 3
Johan_olsson Bergans lavvu 4-6p Bo och sova 1
Emmelin Skillnad på Bergans tält? Bo och sova 1
Roddan76 Bergans Compact 2 vintertid Bo och sova 8
Magnus_N Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 3
Tundraman Bergans compact Light vs compact winter Bo och sova 2
johanzell Tält Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 5
robinlu Bergans Compact light 2 Bo och sova 12
srimpila Urberg Rapadalen 3 p eller Bergans Compact 3 p Bo och sova 8
såg Eld i Bergans Lavvo. Bo och sova 3
Osterberg Bergans Compact light 2 Bo och sova 8
anders998 Bergans tältkåta Bo och sova 10
Didgeridoohan Bergans Rondane Tält Bo och sova 13
Sezziyanen Bergans Kompakt Light 3 Bo och sova 31
Micke_k_d Bergans tält? Bo och sova 12
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
utesälen Hilleberg eller Bergans...? Bo och sova 41
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
KristoferE Innermått på WBT 2 och Bergans Compact Light 2 Bo och sova 4
Naturtjejen Bergans Compact 2 el 3 Bo och sova 13
Kroppefjäll Bergans kompakt 3, skyddsgolv? Bo och sova 2
meringa Bergans Kompakt eller Vaude Taurus? Bo och sova 2
forslund Golv till bergans kompakt Bo och sova 5
Kroppefjäll Tält, Bergans kompakt 3 Bo och sova 6
pelle.k Bergans Compact 2 Bo och sova 3
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
johan.e.svensson Bergans Compact 4 vs Bergans Compact Light 4 Bo och sova 3
stortotta McKinley vs Bergans? Bo och sova 7
Skråmsta Bergans 6005 Compact 4 Bo och sova 2
samppa89 Tält köp Bergans vs. WBT Bo och sova 28
alstersjo Fäste för extra staglina bergans tält Bo och sova 8
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
österdahl Aluminiumrör till Bergans Kompakt 2 ??? Bo och sova 2
akerman Bergans Kompakt Bo och sova 2
Karpaterna.se Bergans Compact LIGHT Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.