behöver hjälp

hej jag planerar en resa till Island i sommar jag har en garmin 60c som jag vill använda när jag tittar på kartorna city selekt så finns inte hela island med
var hittar jag kartor som passa till min resa till island ??
 
Vid första påseende ser den kartan väldigt trevlig ut. Höjdkurvorna är dock grovt dragna och passar inte in på terrrängen, se t ex Surtsey utanför Västmannaöarna.

Terrängen kan vara avsevärt mycket vanskligare än vad kartan visar. För tjugo år sedan vandrade jag och min fru från kusten upp till Thorsmörk (sydkusten)utmed den läskigaste väg jag någonsin gått. En bit gick på en smal kam med brant sluttning ned på vardera sidan och sedan lodräta stup flera hundra meter. Av detta syns inget på kartan. Men minnesbilder och foton säger nnat.
 
Jag har också reservationer för hur Islandskartan installeras med under option 2, self extracting och automatisk integrering i Mapsource. Filerna hamnar i ett nyupprättat bibliotek under Program Files och inte under E:\GARMIN där jag har alla andra kartor.

Så det är nog bättre att köra manuell installtion.
 
jonasolof; sa:
Filerna hamnar i ett nyupprättat bibliotek under Program Files och inte under E:\GARMIN där jag har alla andra kartor.

Så det är nog bättre att köra manuell installtion.
Att avråda ifrån att använda ett installationsprogram därför att man är missnöjd med ett standardval ter sig drastiskt i överkant. Lämpligare är nog att börja läsa vad det står innan man klickar.
I installationsprogrammet är det bara att bläddra fram var man vill lägga filerna. Det gjorde jag och det fungerade utmärkt.
 
Befogad varning

PR; sa:
jonasolof; sa:
Filerna hamnar i ett nyupprättat bibliotek under Program Files och inte under E:\GARMIN där jag har alla andra kartor.

Så det är nog bättre att köra manuell installtion.
Att avråda ifrån att använda ett installationsprogram därför att man är missnöjd med ett standardval ter sig drastiskt i överkant. Lämpligare är nog att börja läsa vad det står innan man klickar.
I installationsprogrammet är det bara att bläddra fram var man vill lägga filerna. Det gjorde jag och det fungerade utmärkt.

Jag vill nog också varna för att installera även i en annan map. Jag ändrade till mitt eget Garminbibliotek (Mapsource)och Mapsource slutade att fungera. Har lagt ner en timma på att försöka städa i registret och installera om Mapsource utan att lyckas än. Det blir nog ytterligare ett antal timmars registerhack innan det fungerar igen.
 
Re: Befogad varning

olhe; sa:
Jag vill nog också varna för att installera även i en annan map. Jag ändrade till mitt eget Garminbibliotek (Mapsource)och Mapsource slutade att fungera.
Ja visst är det fullt möjligt att jag som försöker undvika att rota i registret om jag inte är tvungen och istället valde rätt katalog i installationsprogrammet hade bara ren tur som inte drabbades av problem. Å andra sidan kan också Olas trubbel mycket väl bero på helt andra saker än brister i installationsprogrammet.
 
jonasolof; sa:
Vid första påseende ser den kartan väldigt trevlig ut. Höjdkurvorna är dock grovt dragna och passar inte in på terrrängen, se t ex Surtsey utanför Västmannaöarna.

Terrängen kan vara avsevärt mycket vanskligare än vad kartan visar. För tjugo år sedan vandrade jag och min fru från kusten upp till Thorsmörk (sydkusten)utmed den läskigaste väg jag någonsin gått. En bit gick på en smal kam med brant sluttning ned på vardera sidan och sedan lodräta stup flera hundra meter. Av detta syns inget på kartan. Men minnesbilder och foton säger nnat.

Nu var detta för tjugo år sedan, så jag betvivlar att ni hamnade i denna situation på grund av navigering endast GPSplotter. Systemet nådde IOC först 1993, de första GPSmottagarna kom till Sverige runt 1985 och vägde runt 17 kg :)
GPS är bara ett komplement till de manuella navigeringsmetoderna med karta och kompass. Har GPSrn även en plotter/map så är risken stor att bli lurad av vad man ser. Nu var ni på land, men på tex ett skärgårdskort (1:50K) kan du ha utmärkningsfel på de yttre grunden på ca 0,5 mm. Det ger i verkligheten ett radiellt fel på ca 50 m. En del påstår att man numer med GPS har en nogrannhet på under 10 m i 95% av fallen. Det finns alltså uppenbara risker med att ta för snäva marginaler. Att inte i förväg planera en tur med en uppdaterad topologisk,och i de flesta fall, mer detaljerad papperskarta torde vara att anse som ett risktagande. Ska man ut i okänd och kuperad terräng är det lämpligt att införskaffa en (helst två, en i reserv i ryggsäcken) topologisk karta i så stor skala som möjligt och med så liten ekvidistans, dvs höjdskillnad mellan kurvorna, som möjligt.
 
Dubbla höjdkurvor

Installationen var inget problem alls. Jag extraherade filerna till en mapp, som jag själv valde, och skrev sedan in en ny nyckel för hand i registret.
Fungerade direkt.

Däremot ser alla höjdkurvor ut att vara dubbla, eller tredubbla, när jag zoomar in. Är det fler som ser samma sak?

Anders
 
Re: Dubbla höjdkurvor

apersson850; sa:
Däremot ser alla höjdkurvor ut att vara dubbla, eller tredubbla, när jag zoomar in. Är det fler som ser samma sak?
Nej inte alla höjdkurvor men där kartsegmenten överlappar ser man kurvor från flera segment samtidigt och de kan ligga en bit ifrån varandra. Med hög inzoomning kan man därför på vissa ställen t.o.m. se fyra höjdkurvor.

Noggrannheten är helt enkelt inte bättre än så men med tanke på priset och de obefintliga alternativen tycker jag det är uthärdligt.
 
Knallade man omkring på Island 1983 hade man karta och kompass (så även nu förhoppningsvis). Vi kom inte vilse, det var den rätta vägen som var läskig. Vi blev rekommenderade den, i efterhand frågade andra vad vi hade där att göra. Vad jag ville säga är att den här kartan får betraktas som en översiktskarta som man inte kan gå i terräng efter i ett så kuperat landskap som Islands (rätt självklart, eftersom den är gjord efter en trehundratusendel). Man behöver papperskartor med högre upplösning så att man inte kommer ut på farligheter. Bilåkning bör gå bra.

Dessutom kan terrängen vara farlig även på annat vis med sprickbildningar och vulkanisk aktivitet. Jockar kan bli livsfarligt strida frampå förmiddagen eftersom det är så mycket smältvatten även på sommaren. Således måste man ha solid rådgving av folk med lokal kunskap innan man vandrar. Mobiltelefontäckning torde försvinna snabbt bortom allfarvägarna.

Som Anders påpekar finns det också felaktigheter i utförandet förutom bristen på noggrannhet. Det är lite konstigt när höjdkurvor går genom sjöar.

Peller har rätt, jag läste inte på ordentligt när jag använde den självinstallerande filen, Anledningen var att jag just hade ställt en fråga om medelhavskartan som försetts med självinstallerande exe fil av en man på iqueforum på pdastreet.com. Där påpekade han som gjort anpassningen från bef reg fil och tdb och översikts img fil att hanteringen var så smart att den letar upp foldern \GARMIN med kartor. Jag antog felaktigt att även denna installationsfil fungerade på det viset.

Här är kommentaren från LeRoux Strydom i Sydafrika som gjorde installationsfilen för medelhavskartan:

"I use Inno Setup Compiler, a freeware app which uses simple script programming to build generic self-installing exe's. In this case, I tell it to look for other Garmin apps (by finding the Garmin Unlockwizard folder entry in the Win registry), to extract the map tiles, overview img and tdb to an appropriate folder and to write the correct registry entries to enable viewing in Mapsource"


PS det bör också påpekas att LeRoux fann ett fel i Medelhavskartan som innebar att en delkarta inte laddades ordentligt till iQue (och kanske även andra GPSmottagare). Felet är rättat efter kontakt med kartans upphovsman och en ny rättad karta finns här:

http://home.icon.co.za/~ilstrydom/index.html

[Ändrat av jonasolof 2005-01-17 kl 19:34]
 
Ja, jag har själv nyss insett att det är överlappningen av kartsegmenten som ställer till problem med höjdkurvorna.

Undrar varför kartmakaren har gjort så? Papperskartor begriper jag vitsen med överlappning på, när man bläddrar i en kartbok, men inte för kartor som ska laddas in i en GPS. Där syr ju GPS:n ihop kartorna när man tittar på dem??

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
poppe_ Behöver hjälp med val av handburen gps Navigering 18
groa i värmland Oteknisk Garmin ägare behöver hjälp.. Navigering 13
Joosef_ Hejsan behöver hjälp angående val av gps Navigering 9
maggi Fugawi får ingen GPS-kontakt. Jag behöver hjälp Navigering 0
kilefors Nu behöver jag hjälp!!! Navigering 2
mipert > Någon som jobbar med ArcGIS och kan ge mig lite stöd?, Jag behöver få lite koll på Navigering 6
jasainc Behöver en guide i att föra över kartor! Navigering 8
Ollibompa Behöver tips i val av GPS. Navigering 15
norddal Behöver ett tips angående GPS ACER N35 Navigering 1
Saxby Behöver åsikter om Garmin 76S Navigering 10
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
JosOnsala Behöver desperat tips om kartladdning till min GPS Navigering 17
jbm Vad behöver jag? Navigering 11
Elvah Hjälp, Inreach mini 2 slukar batteri! Navigering 8
HotellKantarell Vart ligger hotell kantarell? Navigering 13
anders-petterh Navigering med hjälp av galaxy watch. Navigering 5
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Jackiie Zone 34, WGS84 - hjälp mig förstå! Navigering 6
majjen Hjälp! Vad gör jag för fel? Navigering 3
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
Nille08 Hjälp med gps-teknik! Navigering 23
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
Aqua11 GPS för vandring Hjälp! Navigering 44
aksello etrex 30 hjälp Navigering 11
osseos PROBLEM Fril pro v2! Hjälp Navigering 1
M-Nilsson Akut hjälp:( Garmin Nuvi 200! Navigering 2
paulo Oregon 300 Hjälp! Navigering 1
NAB Lägga in gränser i Garmins gamla minneskort med hjälp av Mapwel Navigering 4
koskenkorva Hjälp med triton 2000, Topo Sweden + Navigering 0
Chimalli Hjälp med .gpi Navigering 2
bengt54 Konverterings/överförings hjälp Navigering 0
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
mm123 Hjälp att reda ut gps djungeln Navigering 19
zetec Hjälp med min nya Garmin Oregon 300 Navigering 3
turbojohan Hjälp inför köp av GPS Navigering 2
Fredrik86 Barometer hjälp av Suunto Core Navigering 3
miiicke90 Garmin VS Blaupunkt, hjälp Navigering 7
stariander Hjälp, val av GPS Navigering 1
miiicke90 Format/filer till garmin enhet.. Hjälp! Navigering 6
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
ravesta Hjälp !, Problem med min GPS "No Map Data Available" Navigering 3
LightningRaket hjälp med val! Navigering 16
bengt54 Hjälp med råd Navigering 11
yyp Näst intill desperat efter hjälp med Garmin Nüivi 310 Navigering 0
radbug Hjälp - fråga Navigering 9
apfaktor Något stämmer inte, men vad? Hjälp önskas!! Navigering 2
apfaktor Hjälp, Råd, Stöd, Argument och PRIS Navigering 4
Sirius1 GPS-hjälp Navigering 16
mattosvensson garmin c310 hjälp! Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.