Behöver åsikter om Garmin 76S

Hej på er!

Letar efter en gps, ska ha den för bil, lite vandring och framförallt när jag är ute på mc.

Har snubblat över en Garmin 76S.
Och nu behöver jag hjälp av er som vet mer än jag, några som har erfarenheter av den apparaten eller som vet mer om gps:er och följdaktligen om den är vettig.

Hoppas frågan är hyffsat klar.


mvh

Rikard
 
Tjaa

Är det en som heter GPSMAP76S (Inte GPS76 som saknar möjlighet att ladda ner karta) är första frågan!

Den är lite för stor för att vandra med tycker jag.

På MC/ i bil vill man kanske ha någon med autoroute, dessutom skall man komma ihåg att köpa en karta för typ1500kr för att det skall fungera. Displayen är ganska stor så den är klart bättre för vägnavigering än etrex-kart-gpser (som jag har).

men är priset ordentligt lågt så skulle jag kunna rekomendera ett köp! Den är relativt lättanvänd och fungerar hyfsat till mycket.

/Andreas
 
Det verkar vara en map76s.
Det ingår en mängd kartor, nästan alla frilufskartorna, metroguide och cityselect...

Den har ett minne på 24 Mb, hur står det sig?

/Rikard
 
Rekommenderas inte...

Jag hade en map76s tidigare men blev aldrig riktigt nöjd, främst p.g.a. displayen som jag tyckte var alltför suddig, otydlig och ljuskänslig. Dessutom är den klumpig och har för lite minne (men det har min nuvarande 60C också...). Höjdmätare och kompass är f.ö. helt onödigt, lägg pengarna på en annan modell!

/Henrik Andersson
 
Saxby; sa:
Det verkar vara en map76s.
Det ingår en mängd kartor, nästan alla frilufskartorna, metroguide och cityselect...
/Rikard

Piratkopierade kartor (mitt antagande) ska man kanske inte sätta för högt värde på när man köper begagnat.

Har en GPS76 (utan Map) och tycker att den är för stor och klumpig. Skulle definitivt satsa på en annan modell.
 
ok, tack för svar!

Nu har jag förstått att jag borde satsa på ngn annan modell.

Ni har sett vad jag ska ha den till, vad har ni för förslag att jag ska kolla in?

skulle gärna ha auto-route... men det är inget jätteviktigt krav om det är en gps som på andra sätt ändå passar bättre för mitt behov.

Tack!

Rikard
 
Saxby; sa:
ok, tack för svar!

Nu har jag förstått att jag borde satsa på ngn annan modell.

Ni har sett vad jag ska ha den till, vad har ni för förslag att jag ska kolla in?

skulle gärna ha auto-route... men det är inget jätteviktigt krav om det är en gps som på andra sätt ändå passar bättre för mitt behov.

Tack!

Rikard

Använd sökfunktionen. Kolla t.ex vad PR (Pelle Rindar) skrivit om gps och mc. MC ”kräver” en bra hållare så att GPSen inte vibrerar så mycket.

Jag har för mig att Pelle Rindar föredrar hållare från http://www.touratech.de/new/frameset.php?sprache=2

Jag funderar på att byta ut min RAM hållare till en från Touratech till min ”trampcykel”.

Per
 
Saxby; sa:
Ni har sett vad jag ska ha den till, vad har ni för förslag att jag ska kolla in?

skulle gärna ha auto-route... men det är inget jätteviktigt krav om det är en gps som på andra sätt ändå passar bättre för mitt behov.
För vandring och vägnavigering vill man ha helt olika egenskaper på en GPS. En enhet kan vara bra på en av sakerna men blir då i bästa fall halvhygglig på det andra. Oftast blir den riktigt dålig eller helt oanvändbar.

Enheter för vandring bör helst vara små, lätta, tåliga, bra för handhållen användning och om möjligt också utnyttja standardbatterier.

Enheter för vägnavigering bör helst ha autorutt, stor skärm, röstinstruktioner, mycket minne, ha alla knappar på framsidan och vara snabba. När vi pratar användning på motorcykel tillkommer regntålighet, skärm som är läsbar vid svåra ljusförhållanden och möjlighet att lätt ta med sig enheten eller kunna låsa fast den i hållaren.

Autorutt är verkligen värdefullt vid vägnavigering. Innan man har det inser man inte potentialen och saknar det därför inte men när man vant sig känns det väldigt begränsande de gånger man inte har tillgång till det. Om man jämför en gammaldags GPS som bara kunde visa positionen med en som har stöd för detaljerad karta så är det ett stort steg i möjligheter och utökad användning. Jag tycker autorutt är ett ytterligare lika stort kliv vid användning på vägar.

Vad gäller minne kan man klara sig på 24 MB vid vägnavigering om man trixar och helst kommer åt sin dator varje kväll för att ladda ner nya kartor. 56 MB är egentligen ett minimum och helst bör man ha 128 MB eller mer för att det skall vara bekvämt och att man slipper planera minnesanvändandet alltför mycket.

När man köper GPS måste man tänka på att räkna in kostnaderna för allting man behöver: kartor, strömförsörjningssladdar (vid fordonsbruk), hållare (viktigt i bil och vid motorcykelanvändning är det kritiskt med en bra hållare). Det är tråkigt för dem som köper en fin GPS och sedan inte anser sig ha råd att köpa kartor och annat för att utnyttja dess fulla potential. Förmodligen borde de i så fall istället köpt en billigare enhet från början.

Den bästa kompromissen för din användning tror jag är Garmins 60-serie eller möjligen eTrex-serien. Magellan kunde varit ett alternativ men tidigare har dears autorutt inte varit konkurrenskraftig och jag tror tyvärr inte det förändrats.

Skall du ha riktigt bra vägnavigatorer blir det betydligt kostsammare och jag vet inte om det är tänkbart för dig. Det finns visserligen en hel del vägnavigatorer och handdatorer som är prisvärda för bilanvändning men avsaknad av väderskydd gör dem i praktiken för jobbiga att använda på motorcykel och vandring är då också mycket tveksamt eller omöjligt.
 
Brune; sa:
Jag har för mig att Pelle Rindar föredrar hållare från http://www.touratech.de/new/frameset.php?sprache=2

Jag funderar på att byta ut min RAM hållare till en från Touratech till min ”trampcykel”.
Att jag personligen har fastnat för Touratech beror mest på en närmast sjuklig fascination för vackert bearbetad metall och kluriga konstruktioner. TT är tyvärr dock ett mycket dyrbart beroendeträsk att fastna i ;)

Väldigt många använder RAM-mount och är mycket nöjda med dem. De är definitivt smidigare och ger många fler monteringsmöjligheter än Touratech.

Är du missnöjd med din RAM eller har du också drabbats av TT-bacillen?
 
PR; sa:
Brune; sa:
Jag har för mig att Pelle Rindar föredrar hållare från http://www.touratech.de/new/frameset.php?sprache=2

Jag funderar på att byta ut min RAM hållare till en från Touratech till min ”trampcykel”.
Att jag personligen har fastnat för Touratech beror mest på en närmast sjuklig fascination för vackert bearbetad metall och kluriga konstruktioner. TT är tyvärr dock ett mycket dyrbart beroendeträsk att fastna i ;)

Väldigt många använder RAM-mount och är mycket nöjda med dem. De är definitivt smidigare och ger många fler monteringsmöjligheter än Touratech.

Är du missnöjd med din RAM eller har du också drabbats av TT-bacillen?

I bilen lossnade min RAM (sugknopp) och GPSen föll ner på golvet och displayen gick sönder :(. Så har jag bytt till Garmin hållare i bilen (den som följer med CitySelect).
Där jag bor har politikerna fått gatstenssjuka :(. Man tar bort asfalten på cykelbanorna och lägger ut gatsten i stället. På andra cykelbanor gräver man upp 3 längdmeter asfalt här och där och lägger ut gatsten i stället. Med en styv cykel och 6 bar i däcken så vibrerar GPSen så att den ibland slår av sig.
Lite fåfäng är jag nog ibland ;).
Av bilderna att döma gör Touratech ett riktigt snyggt arbete. Pelle Rindar bör ha provision på sålda Touratech i Sverige ;)

För att förhindra ev. töntiga kommentarer:
Jag hittar utan karta och GPS i stan, men jag för statistik över antal cyklade km (trackfiler).

Per
 
Brune; sa:
I bilen lossnade min RAM (sugknopp) och GPSen föll ner på golvet och displayen gick sönder :(. Så har jag bytt till Garmin hållare i bilen (den som följer med CitySelect).
Jag har aldrig litat på sugkoppslösningar oavsett tillverkare och föredrar mer permanent montering eller "bean bag".
Med en styv cykel och 6 bar i däcken så vibrerar GPSen så att den ibland slår av sig.
Jaha, problemet med vibrerande batterier. Där man har strömförsörjning brukar jag rekommendera att man kör utan batterier, med det hjälper ju inte på trampcykeln.

Jag har uppfattat det som att om man vinklar en RAM-hållare så att "pinnen" ligger horisontellt borde den kunna dämpa en del vibrationer i höjdled men det kanske inte räcker? Touratechhållarna är bra men inte magiska så är vibrationerna kraftiga är det inte säkert att en sådan hjälper heller. Framförallt med så stora amplituder som gatsten, för att inte tala om terrängcykling, lär ge kan det nog vara på gränsen. Fast cykeln blir säkert snyggare ;)

TT-hållare med beteckningen MvG har bättre dämpning än de utan. Annars återstår väl bara att ordna fjädring på hojen...
Pelle Rindar bör ha provision på sålda Touratech i Sverige ;)
Ja det har du väldigt rätt i. De var ju på motorcykelmässan i Gbg, det borde jag tagit upp med dem ;)

Kommer inte ihåg om det nämnts i forumet tidigare men Touratech har sedan strax efter årsskiftet svensk representation. De har en butik i Lidköping och alla beställningar från Sverige går via dem numera (även om man lägger ordern i Tyskland). Ännu lite dyrare har det blivit men då pratar de förstås svenska och dessutom skall ju svenska konsumentlagar med ångerrätt (vid distansköp) och tre års reklamationstid gälla: http://www.touratech.se
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
poppe_ Behöver hjälp med val av handburen gps Navigering 18
mipert > Någon som jobbar med ArcGIS och kan ge mig lite stöd?, Jag behöver få lite koll på Navigering 6
groa i värmland Oteknisk Garmin ägare behöver hjälp.. Navigering 13
Joosef_ Hejsan behöver hjälp angående val av gps Navigering 9
jasainc Behöver en guide i att föra över kartor! Navigering 8
Ollibompa Behöver tips i val av GPS. Navigering 15
norddal Behöver ett tips angående GPS ACER N35 Navigering 1
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
6211 behöver hjälp Navigering 12
JosOnsala Behöver desperat tips om kartladdning till min GPS Navigering 17
maggi Fugawi får ingen GPS-kontakt. Jag behöver hjälp Navigering 0
jbm Vad behöver jag? Navigering 11
kilefors Nu behöver jag hjälp!!! Navigering 2
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...