Batteritiden!!!

Borde inte Garmin tänkt på att försöka förlänga driftstiden på sina GPS:er, jag menar det väger ju inte mer eftersom man måste ha med sig ett gäng i ryggsäcken när man är ute på vandring. Jag skulle inte haft något emot om det hade varit 6 eller 8 R6-batterier i min GPSMAP76s. Annars skulle väl en lösning vara ett eget batteri utformat hos Garmin?

Dessutom har jag en fråga, var skaffar man dom bästa laddningsbara batterierna? Har läst om att det ska finnas åtminstone 2000 mAh batterier. Sitter nämligen här hemma med 1300 och 1400 mAh och det är klart att det skulle göra skillnad om man fick tag på "uthålligare".
 
Batterier

jodå, det finns ett antal ~2000mah´s batterier.

Kodak, GP, Friwo, energizer mfl har dessa.
(OBS jag vet inte vilka som är bäst)
Friwos finns bla att köpa på http://www.dustin.se
( sök på "friwo")
GP finns på:
http://www.scandinavianphoto.se/lists/newitem_list.asp?secId=1026

Vet dock inte var man kan få tag på
kodak eller energizer....

Ps. vet vad du pratar om, min Vista ÄTER
bokstavligen batterier.
Skulle behöva ett 12v bilbattei i ryggan :)
[Ändrat av flundval 2003-03-22 kl 01:01]
 
marcuslundmark; sa:
Jag skulle inte haft något emot om det hade varit 6 eller 8 R6-batterier i min GPSMAP76s.
Tror att intresset från det stora flertalet kunder skulle minska betydligt om enheten blev dubbelt så stor.
Annars skulle väl en lösning vara ett eget batteri utformat hos Garmin?
Med tanke på hur mycket skäll man fått för sina egna dyra minnsekort tror jag man passar sig noga för att ta fram ännu en kostsam egen lösning. Jag föredrar standardbatterier.
Dessutom har jag en fråga, var skaffar man dom bästa laddningsbara batterierna? Har läst om att det ska finnas åtminstone 2000 mAh batterier.
Använder GP:s 1800 mAh och är mycket nöjd med dem. Jag upplever förbättringen mot 1600 mAh som betydligt mycket större än den nominella skillnaden. Har inte testat 2000 mAh än.
 
GP 1800 mAh

Min vista har blivit duktig efter köpet av GP 1800 mAh med "seg" laddare, finns även en snabbladdare för typ 300 kronor mer i grundpaketet.

Räcker utan problem en dag från morgon till kväll, alltid på.

Christos
 
GP Powerbank Smart!

Jag köpte 4 st 1800 mAh inkl laddaren PowerBank Smart. Kostade ca 700 kr, tror jag.
Ett mkt bra köp! Laddaren är helt suverän, den laddar batterierna på 60 minuter.
Information om GP finns på http://www.gppowerbank.nu
/Leif
 
Lite om laddtid

Jag har en äldre laddare som laddar 900 mAh ackar fulla på 7 timmar sen går den över till underhållsladdning, nu med de nya 1800 mAh ackarna blir jag tvungen att ladda 2 x 7 timmar för att få dessa fulladdade. Det kan vara idé att kolla sin laddare och mäta vilken laddström den verkligen laddar med.

Regeln att ladda med 10% av kapaciteten under 14 timmar är en god grundregel, t.ex.

1800mAh ackar laddas med 180mA under 14 timmar
eller
1800mAh ackar laddas md 360mA under 7 timmar

Det går ej att ladda ackarna för snabbt för de kan ej tillgodogöra sig all tillförd energi och det blir överhettning som följd.

Viktigt är också att ha en laddare som först tömmer alla celler på kvarvarande energi innan den nya laddningen påbörjas.

mvh Bertil
 
Mer om laddning

Jag använder sedan några månader tillbaka GP 1800 mAh NiMH batterier, som jag hittills är mycket nöjd med. Min nya laddare (GP) laddar dessa batterier på 60-70 minuter. Med så hög laddningstöm är det viktigt med en temperaturvakt på laddaren.
NiMH batterier ska till skillnad mot NiCd batterier inte ha någon minneseffekt, därför behöver de inte tömmas på kvarvarande energi innan de laddas igen (källa fjolårets ELFA katalog).

Per Brune
 
Även jag kör med GP 1800 NIMH mAh, samt GP PowerBank Smart laddare. Och jag kan då ärligt säga att jag aldrig haft bättre laddare. Som sagt knappt 60 min för at ladda dessa batterier. Laddaren har fyra fack som egentligen är fyra helt separata laddare med full koll på allt för varje batteri. När det är fulladdat så går det över i underhållsladdning. Man kan ladda bara ett valfritt antal batterier när som helst.

Nu tänkte jag bara få tag på 2000 mAh batterier och testa....

MVH Tony
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.