Båtkök - alternativ til gasol

Jag söker alternativ till gasolkök att montera i min segelbåt.

Jag vill välja alternativ till gasol pga riskerna det innebär med gasolsystem - båten tillåter inga "säkra" installationer.

Jag vill ha ett system som är gediget med god driftsäkerhet, länge och med hyfsad effekt. Har provat ett båtkök för t-röd som jag tyckte hade kass brännare. Har seglat med trangia (2 st) i tre år och det fungerar men jag vill ha ett beständigt system att bygga in.

Jag har också sett olika primus-varianter med fotogen-kök som verkar riktigt bra. problemet med dem är priset.

Vad finns det för erfarenheter i frågan? Finns det nån som seglar med alternativa system?

Jag vill kunna laga mat under gång eftersom vi seglar hårt o länge - flera dygn under bland annat havskappsegling.

/p
 
Jag tycker att du skall köpa ett fotogenkök.
De verkar vara lite svåra att hitta nya (det mesta är ju gasolkök) men begagnat så finns det en del. Det gäller bara att hitta dem.
Min far köpte ett begagnat Optimus i år för 1000kr med kardanupphängning och vältningsskydd vilket gör att det går att laga mat under gång.

Fotogen är bäst. Bra effekt, ingen explosionsrisk, härlig doft, och driftsäkert. Det är ju lite omständigare att få igång men fördelarna överväger det.

För säkerhets skull så köp en extra brännare (finns i båttillbehörsbutiker) så att du inte står med ett icke fungerande kök ute på havet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.