Båten Kvikkjokk-Padjelanta

Finns det någon som känner till i vilken regi motorbåten, som vad jag förstår går reguljärt, mellan Kvikkjokk och Padjelantaleden? Jag skulle vilja få tag på ett telefonnummer till mannen som kör motorbåten.
Jag kommer vandra i Sarek om några veckor och vår slutdestination kommer att bli (enligt teoretisk plan) vid strandkanten väster om och på andra sidan vatten från Kvikkjokk. Det är en plats som båten normalt inte trafikerar men om man ringer herr Kapten kan han säkert ta ett litet extra stopp och plocka upp oss på väge tillbaka till Kvikkjokk.
Vad jag förstår är även båten en del av Kungsleden/Padjelantaleden. Det borde m.a.o. finnas en officiell kontaktperson men jag hittar inget på nätet. Någon som kan hjälpa mig?
 
Båten passerar nära inpå stranden ifråga, så det är bara att vinka så plockar den upp er. Vad gäller numren och faktiskt även turtiderna verkar det av någon anledning vara nån slags locket-på-anda (fick svar av Kvikkjokks fjällstation för ett par år sedan att de inte "fick" lämna ut denna info), men Jokkmokks turistbyrå svarar i alla fall på frågor.

Annars kan jag väl skicka ett meddelande... ;)
 
Åh, tackar för snabbt svar!
Så vinka vid strandkanten är melodin med andra ord. Jag har aldrig varit vid den här platsen tidigare men jag tolkar det som att vi inte kommer att vara allt för svårupptäckta?
 
Jag och min flickvän var just där. Det är två personer som kör båten, Björn och Kent. Det var inga större problem att få tag i dem. Björn heter Sarstad i efternamn tel 070-2053193.

Mange
 
Sedan är det ju full mobiltäckning där också (Telia) och det sitter skyltar med tider och nummer på alla relevanta platser, så det är bara att slå en pling när man kommer dit ifall man vill vara toksäker. Är det utanför ordinarie tidtabell och man inte ids vänta till nästa tur så kör de även turer på beställning, i mån av tid.
 
Kanon! Riktigt hjälpsam information. Tackar!

Vi tar tåget från Stockholm den 13:e juli. I stora drag går vi in via Aktse, upp på Skierfe - fortsätter över platån och ner till Pastavagges östra mynning och genom densamma - Sarvesvagge - ner mot Tsatsa för en eventuell topptur till flygmotorn - ner mot stranden där båten förhoppningsvis plockar upp oss! Summa sumarum 10-11 dagars vandring.
 
Båten passerar nära inpå stranden ifråga, så det är bara att vinka så plockar den upp er. Vad gäller numren och faktiskt även turtiderna verkar det av någon anledning vara nån slags locket-på-anda (fick svar av Kvikkjokks fjällstation för ett par år sedan att de inte "fick" lämna ut denna info), men Jokkmokks turistbyrå svarar i alla fall på frågor.

Det kan knappast vara fel att sprida den information som Björn Sarstad och Kenth Arvidsson själva sprider på affischerna i Kvikkjokksområdet. De turas om och kör alltså varannan dag. Minst två, troligen tre, turer varje dag. Eller ännu fler, eftersom de ibland även kör sightseeing i deltat.

Kenth har för övrigt telefon 010 - 664 16 98 enligt affischen för ett par år sedan. På Eniro står det 070 - 351 67 50, så det kan ju taänkas att han har bytt. Björns nummer är redan nämnt.

När man kommer ner från Vallevárre och Prinskullen och ställer sig vid stranden så har man hamnat på Björns (sommar)stugtomt. Blir man inte sedd någorlunda snabbt av dagens båtkapten så ringer man alltså till någon av dem.

/Hans
 
Ja, det övergår mitt förstånd att man inte bygger en bro vid fjällstationen. Det vore en logisk länk mellan Kungsleden och Padjelantaleden. Är det någon som vet varför det ännu inte är gjort?
 
Uppe på fjällstationen kan de hjälpa dig att få tag i färjekarlarna. Då första båten gick så sent som 9.30......så fixade jag en skjuts redan 07.00 genom ett litet samtal med båtsmannen.
 

avslutad210712

Gäst
Uppe på fjällstationen kan de hjälpa dig att få tag i färjekarlarna. Då första båten gick så sent som 9.30......så fixade jag en skjuts redan 07.00 genom ett litet samtal med båtsmannen.

Jag fixade skjuts på kvällen när jag kom upp med bussen och det var skönt att vara ute på leden och kunna kliva upp när jag ville och börja gå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
brigas Båten över Tarraälven i Sommarlabba-lättvält Fjällvandring 0
aik_putte Båten Laddjujavri Fjällvandring 3
avslut1008 Båten på Sitojaure Fjällvandring 4
Almgren Båten Sitojaure till Rinim Fjällvandring 5
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
labbman Rundtur från Kvikkjokk Fjällvandring 12
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
denelake fotografen Upphittad kniv i Kvikkjokk Fjällvandring 0
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
Lappjocke Kvikkjokk saltoloukta Fjällvandring 1
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
Feorie Silvervägen - Mavas - Kvikkjokk? Fjällvandring 9
skogsbaronen Kvikkjokk-Vallevagge-Njoatsojavrre-Tarraluoppal-Kvikkjokk Fjällvandring 44
Ulke Kvikkjokk - Saltoluokta, bil samt bussproblem Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
BenderMania Sarek Kvikkjokk - Saltoluokta Fjällvandring 3
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Göran_ När kommer våren till Kvikkjokk? Fjällvandring 2
mkruse Murjek - Kvikkjokk i helgen Fjällvandring 1
eyck Attans! Hur ta sig från Murjek till Kvikkjokk en lördag? Fjällvandring 10
Chrillek Dricksvatten Kvikkjokk-Saltoluokta Fjällvandring 6
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Norris Stigen från Kvikkjokk längs Tarraätno? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.