Båtar utmed sträckan Kvikkjokk - Saltoloukta

Jag och en kamrat tänkte vandra Kungsleden mellan Kvikkjokk - Saltoloukta. Vi tänkte övernatta i Pårte, Aktse, Sitojaure och Saltoluokta.

Nu funderar jag på hur man tar sig från Kungsleden över sjön till Aktse och från Kungsleden över sjön till Sitojaure?

Över till Aktse har jag förstått att Lennart Länthas (http://www.aktsebo.se/) kör. Är han den enda som kör eller finns det någon annan?

Över till Sitojaure har jag inte hittat någon information vem som kör. Är det någon som vet?

Jag har läst att det kan finnas roddbåtar vid dessa sjöar. Hur tillförlitligt är det att roddbåtarna finns på rätt sida? Hur lång tid tar det att ro över?

Är det någon som har erfarenhet att gå runt sjön istället för att ro över?

Tacksam för svar
.mattias
 
Vid Aktse kolla noga när båten körs. Ring i förväg.
Vid Sitojaure: Hissa en vit flagga nere vid bryggan, skjuts kommer, 180 kr/person. Eller ring och beställ i förväg. Går att ringa efter Aktse vid leden till Skierfe. Ro själv, kan vara jobbigt, det är motströms, långt, svårt att se bojarna tyckte jag. Trevlig tur! Gå upp på Skierfe, dagstur, om det är fint väder, det är jättefin utsikt!
 
Båtturer vid Aktse

Jag har nyligen (idag) kommit hem från Aktse. Det visade sig att den stugvärd som för närvarande befinner sig där kör båt från Aktse söderut över sjön kl. 9.00 på morgonen, om man säger till kvällen före. Jag vet däremot inte om han kör om det saknas passagerare från Aktse.

Detta medför ju att det är en viss chansning om man kommer från Kvikkjokk. Det går ju inte att ringa till stugvärden (mobiltäckning saknas) och berätta att man står vid andra stranden och vill ha skjuts. Min gissning är att det ändå fungerar att övernatta vid båtplatsen och invänta att båten anländer på morgonen. Det var ganska många (ett tiotal pers.) som skulle åka över igår morse när jag lämnade Aktse. De skulle sedan vidare mot Kvikkjokk.

En bra idé är att ringa till STF och höra hur länge denne stugvärd är i Aktse, eftersom alla stugvärdar inte har tillstånd att köra båt. Tror jag.

Hälsningar /Hans
 
Hej, pratade just med Ann-Sofie (Aktsebo.se) - det är nog en rejäl chansning att det går båt efter den 25. Augusti (som det ju står på deras websida också). Eftersom vi inte kommer att starta från Abisko före den 22. Augusti så verkar detta alternativ lite mindre intressant... att ro 3km med hård blåst tre gånger är ju ingen höjdare kanske.... någon som har funderat över alternativ? Att traska upp till Skarja och sedan genom Alkav./Guoperv. och ner på Padjelantaleden är ju liksom också lite överdrivet lång omväg....

what to do...? :)
 
Jag tror du har redovisat de alternativ som finns.


  1. Ro. kan vara blåsigt, kan vara strömt. Har du TUR endast en gpng, men troligen tre enkelvändor
  2. Traska runt. Blir ju minst sagt en bit, och en mycket längre vandring
  3. beställa helikopter. Båda sidorna ligger ju utanför nationalparkerna så rent praktiskt går det väl. kostnaden är ju inte att leka med.
Jag skulle ju satsa på roendet och se till at ha tid avsatt för det.
 
Båt mellan Svijne och Sitojaurestugorna

Är det någon som tagit motorbåten mellan Svijne och Sitojaurestugorna? Hur länge brukar man behöva vänta innan båten dyker upp? Planerar att komma från Rapadalen och Skierfe direkt ner mot Svijne.
 
Båt över Sitojaure

Angående båt i Sitojaure så går det att ringa och beställa Båtskjuts om man har Telia täckning vill säga. Är täckning vid rengärdet som är på höger om sida Kungsleden ovanför sjön Sitojaure när du kommer från Skierffe.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zlate Båtar Aktse(Sarek) Fjällvandring 2
Hinka Saltoluokta - kvikkjokk - båtar ? Fjällvandring 4
Pauliina Relativt aktuell Sarek-info, Algastugan och båtar Fjällvandring 4
Mx2 Båtar till/från Sarek i september Fjällvandring 4
Sven V Fåglar utmed östra leden? Fjällvandring 1
Mr. O Fiske utmed Jämtlandstriangeln Fjällvandring 4
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
xoxoxo Tarfala - Kebne fjällstation bakvägen via "Drakryggen" - Hur ser sträckan ut? Fjällvandring 4
Qwerty_123 Vad sträckan Vassijaure-Trollsjön? Fjällvandring 4
undersidan Lämpliga skor för sträckan Nikkaluokta-Saltoluokta? Fjällvandring 3
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
Elvah Sträckan Nordsätern - Storådörren - Vålån vid midsommar? Fjällvandring 4
Lars G A Sträckan Kåtokvagge-Litnokstugan, hyfsat enkel? Fjällvandring 1
JohanCla Hur är sträckan mellan Tarfala och Sälka Fjällvandring 11
Bulingen Den mest krävande vandrings-leden/sträckan? Fjällvandring 4
Humran Någon som gått sträckan Helags-Vålåstugorna? Fjällvandring 7
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
nilshansson Tips om sträckan Kebne runt via...... Fjällvandring 8
perwickström Sträckan Nikkaloukta-Kebnekaise i juli Fjällvandring 8
Masa Vadning på sträckan Kaiseepakte - Keb ? Fjällvandring 14
terrängen sträckan Vistas-Mårma Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.