BAMM packning

Jagar utrustning till BAMM, björklidens fjällmara. Har någon erfarenhet av vad som är grymt lätt men som klarar tävlingens utrustningskrav? Tält framförallt, som mig veterligen måste vara tvåmans? Generella tips på ultralätt fjällpackning är välkomna. Tnx!

Erik
 
Tältet ska rymma två man, men behöver nog inte nödvändigtvis vara specificerat som ett "tvåmans". Alltså, "bivy bag" och liknande sovsäcksöverdrag går bort - rymmer inte två personer. Och renodlat tarp går också bort - uppfyller inte kravet på golv. Men typ ett Hilleberg Akto funkar, väger ca 1,5 kilo. Själv har jag kört med ett North Face Mountain Marathon, också det ca 1,5 kilo. Populärast i nattlägret är tveklöst Sup Air, enkelväggstält på under kilot. Finns på http://www.multisportshopen.se

Till sovsäck har jag en North Face Beeline 900, komfort runt nollan och ca 550 gram. Varm och go - dock utan dragkedja.

Vad gäller ryggsäck sprang jag senast med en Litepac, kolla in http://www.litepac.com. En lättviktare som funkar bra för loppet. På litepac.com finns för övrigt mycket bra tips på träning och utrustning för bergslopp.

Detta är väl dom tre delarna som betyder mest för packningens totalvikt, tillsammans med regnkläderna, mängden mat och hur mycket vatten man väljer att bära med sig.

Lycka till med förberedelserna, och glöm inte bort backträningen!
 
kristersvensson999; sa:
Tältet ska rymma två man, men behöver nog inte nödvändigtvis vara specificerat som ett "tvåmans". Alltså, "bivy bag" och liknande sovsäcksöverdrag går bort - rymmer inte två personer. Och renodlat tarp går också bort - uppfyller inte kravet på golv.

Finns det restriktioner kring hur golvet skall se ut och vara infäst? Skulle t ex ett Tarptent Contrail med golv kunna platsa. Det anges ju kunna rymma 2 personer i nödfall.

Jörgen
 
Saxat från reglerna förra året:
"Tält (tältet skall rymma två personer, deras packning samt vara utrustat med ett golv, ej endast ett innertält)"
Tror inte att golvets infästning har någon större betydelse. Men frågan har nog inte heller ställts på sin spets.

Det är ju svårt för arrangören att detaljreglera precis allt. Tanken är väl att uppnå nån sorts generell lägsta säkerhetsnivå, som ska funka för alla och i alla väder. Utöver detta är det upp till den enskilda deltagaren att anpassa utrustningen till vad man finner lämpligt med tanke på förhållandena, vikten, vad man har tillgängligt och vad man kan tänka sig att köpa in.
 
kristersvensson999; sa:
Saxat från reglerna förra året:
"Tält (tältet skall rymma två personer, deras packning samt vara utrustat med ett golv, ej endast ett innertält)"
Tror inte att golvets infästning har någon större betydelse. Men frågan har nog inte heller ställts på sin spets.

Det är ju svårt för arrangören att detaljreglera precis allt. Tanken är väl att uppnå nån sorts generell lägsta säkerhetsnivå, som ska funka för alla och i alla väder. Utöver detta är det upp till den enskilda deltagaren att anpassa utrustningen till vad man finner lämpligt med tanke på förhållandena, vikten, vad man har tillgängligt och vad man kan tänka sig att köpa in.

OK. Ett floating bathtub floor som Contrail och andra Tarptent-lösningar borde ge en luftigare lösning än Supair och Rajd. Dessutom är de lättare. Frågan är om det måste vara heltäckande väv runtom, dvs att väggar och golv måste mötas utan luftspalt eller mesh.

En annan lätt möjlighet i samma stuk och även det väldigt lätt är Classic Squall från Gossamer Gear. De som vill testa reglerna får väl göra det :)

Jörgen
 
Det här har vi

Det här har vi kvar efter många års bantning av packning (elitklassen 70 km)

Personligt:
Liggunderlag 2 lager bubbelplast (150x50cm) ca 150gr
Sovsäck dun ca 450 gram
Mössa, vantar, vindtät jacka o byxa ca 350 gram
Förstärkningströja 250 gram eller dunjacka 450 gram beror på väder vid tävlingsdagen.
Vattenbehållare 100 gram
Mat: 4 st Real á 125 gram 500 gram, 3 st middag 1 st frukost
Energi 10 påsar maxim á 75 gram = 750 gram
Russin 500 gram
Ryggsäck Strippad Macpac MM 440 gram

Gemensamt:
Tält Supair 820 gram
Kastrull 7 dl titan 50 gram
Bränsle 250 gram gas med titanbrännare á 90 gram
Medicinskt, tejp 1:a förband mm 140 gram

Totalt ca 4200 gram startvikt.

Snåla inte på näring.
Välj en bekväm ryggsäck.
Ta bort alla tunga förpackningar och packa i plastpåsar!
Fråga tävlingsledningen om ni är osäker.

/Janne
 
Re: Det här har vi

janstj; sa:
Det här har vi kvar efter många års bantning av packning (elitklassen 70 km)

Personligt:
Liggunderlag 2 lager bubbelplast (150x50cm) ca 150gr
Sovsäck dun ca 450 gram
Mössa, vantar, vindtät jacka o byxa ca 350 gram
Förstärkningströja 250 gram eller dunjacka 450 gram beror på väder vid tävlingsdagen.
Vattenbehållare 100 gram
Mat: 4 st Real á 125 gram 500 gram, 3 st middag 1 st frukost
Energi 10 påsar maxim á 75 gram = 750 gram
Russin 500 gram
Ryggsäck Strippad Macpac MM 440 gram

Gemensamt:
Tält Supair 820 gram
Kastrull 7 dl titan 50 gram
Bränsle 250 gram gas med titanbrännare á 90 gram
Medicinskt, tejp 1:a förband mm 140 gram

Totalt ca 4200 gram startvikt.

Snåla inte på näring.
Välj en bekväm ryggsäck.
Ta bort alla tunga förpackningar och packa i plastpåsar!
Fråga tävlingsledningen om ni är osäker.

/Janne

Jag antar att ni funderat en hel del över er packning, så bara några frågor från en amatör:

Är det något särskilt som gör att ni väljer bubbelplast? Annars finns det ju cellplastunderlag till samma vikt eller lättare.

Det finns ju lättare ryggsäckar också. Är det några speciella krav som gör att ni föredrar Macpacen?

Dunjackor på 250 gram eller mindre finns ju också. Några speciella avvägningar där?

Jörgen
 
Re: Re: Det här har vi

Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Jag antar att ni funderat en hel del över er packning, så bara några frågor från en amatör:

Är det något särskilt som gör att ni väljer bubbelplast? Annars finns det ju cellplastunderlag till samma vikt eller lättare.

Det finns ju lättare ryggsäckar också. Är det några speciella krav som gör att ni föredrar Macpacen?

Dunjackor på 250 gram eller mindre finns ju också. Några speciella avvägningar där?

Jörgen

Bubbelplasten är gratis, men går det att minska vikten till en rimlig kostnad tar jag tacksamt emot förslag.

Ryggsäcken är gammal, rymmer för mycket idag, 28l tror jag, kan nog få ner allt i 20l. Har även en Litepac som är strippad till under 400 gram. Den är dock inte lika bekväm att springa med.

Dunjackan har jag inte använt de senaste åren pga gynnsamt väder. Jag tror reglerna föreskriver min 200 gram på förstärkningsplagget, där kan jag kanske spara 50 gram.

Vore kul och se ditt förslag på viktminskning samt kostnaden så klart.

/Janne
 
Re: Re: Re: Det här har vi

janstj; sa:
Bubbelplasten är gratis, men går det att minska vikten till en rimlig kostnad tar jag tacksamt emot förslag.

Jysk har fortfarande sina lätta liggunderlag för 39 spänn (var där igår). Eller kostade de kanske 39.90... lite osäker, har två så jag hade inget behov av att köpa.

Fast bubbelplasten kanske är lättare?


Men jag är lite fascinerad av reglerna om tält. Supair har ju räknats som det lättaste, men samtidigt är det väl påvisat att inte vara så himla tåligt?

Kan regeln om golv vara tänkt för att man i nödfall ska kunna förankra tältet genom sin egen vikt? D.v.s. golvet måste vara fäst i taket på något sätt?

Måste tältet ha bågar/stänger? En "2-personers" bivacksäck borde väl bli lättare? Klassisk vindsäck? De nämner ju inget om att tältet måste tåla regn?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
Lavskrikan Lavskrikans väg mot fjäderlätt packning Lättpackning 11
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
avslutad201208 Mot lättare packning.. inspirationstråd! Lättpackning 35
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
gusbo Joe Valeskos (ZPacks) CDT UL-packning Lättpackning 11
jenslennartsson Minsta möjliga packning? Lättpackning 8
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Joakim Ambrosson Tuuuung packning Lättpackning 6
BeatriceK Stapplande steg mot lätt packning Lättpackning 39
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
brigas Fördelar med tung packning? Lättpackning 131
Jörgen Fjaderlatt.se Vintertur med lätt packning Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt packning runt Glacier Peak Lättpackning 10
Joakim Ambrosson Vapor Trail med 12 dagars packning Lättpackning 13
Anders M Packning - Behövs det? Lättpackning 43
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.