Bästa weekendpaddlingen i gbgområdet?

Antar att jag inte är först ut med denna frågan men hittade ingen tråd.. Vart ska man bege sig om man vill ut och paddla en helg i gbg området (inom 10 mil)? Någon vänlig själ som har koll?
 
Bästa bästa bästa...

Bästa för att man kan hyra kajak där?
Bästa för att det finss gräs att tälta på?
Bsäta för att det finns parkeringsplats?
Bästa för att geologin är intressant?
Bästa för att det finns lä?
Bästa för att landningsplatsen är på strand?
Bästa för att landningsplatsen är på klippa?
Bästa för att man kan gå upp på en topp och få utsikt?
Bästa för att det inte finns en käft i närheten?
Bsäta för att man inte ser så mycket båtar vid horisonten?
Bästa för att det finns ett kafe att kliva upp till under turen?
Bästa för att det finns rockhopping eller en vågfrämjande uppgrundning?
Bästa för att överfarterna är korta och rimligt nybörjarsäkrade?
Bästa för att det är lätt att hitta?
Bästa för att man inte varit där förrut?
Bästa för att paddlingsdistansen blir lagom?
Bästa för att man ser säl?
Bästa för att det finns flora och fauna?
Bästa för att det finns ett skithus?
Bästa för att det finns en eldstad och drivved?

Eller; kanske bästa för att någon rekommenderar något! ;)

Well, jag har själv inga självklara tips... Orust kajak har en dimunitiv litteratur över Bohuskustens tältplatser för en ringa penning. Det blir mitt tips. God paddeltur!
// Patric
 
I närområdet

Hej!
kajak eller kanadensare? Egen eller hyra? Alldeles NO om stan har du Vättlefjäll. Där kan du hyra kanot. Vet inte om det är öppet så här års, eller om isen lagt sig.
Blir ju ingen långpaddling, men en start i Surtesjön, en bärning upp till Gäddevattnet, långsmal sjö vilken man kan svepa runt. Därefter kanalsystem till Skyrskön och vidare till Kroksjön. I ena änden på sjön finns en ö för övernattning, Utefter sträckan finns vindskydd och vedförråd (oftast finns ved i dom). Ingen äventyrshelg men en liten skön tripp, med tid för njutning. Vet inte om detta är vad du söker, annars får du hoppas på fler tips!
Heejs!
Per
 
Har tillgång till både kajak och kanot. Tack för tipset.. ska titta närmare på det. Är ute efter lite lugn paddling med övernattning.
 
Re: Olle11

höjdrädd; sa:
Ja om du kunde vara så snäll och ge mig svaren på alla dina frågor så blir jag nöjd;)
Rätt tänkt, klart man vill bli nöjd... Men så lätt är inte livet... ;) Jag började lite på någa av frågorna, tyckte att jag visste för lite på vissa punkter och för mycket på andra. Plus att jag inte visste vare sig väder eller er "kompetens". ;)

Levererar två tips med rimliga utsikter, med rimlig lä för västan, med stranduppgång och med gräscamping - med får respektive med kor. ;)

Ett klassiskt ställe i Göteborgs Södra skärgård är Stora Rävholmen (sydväst Styrsö), man kan gå iland både från väst (bäst vid rimligt väder), från syd och från nordost (vid sämre). Kajak hyr man då på Escape i Önnered eller på Styrsö, eller i Hinsholmen (Långedrags...).

Ett annat klassiskt ställe mer norrut är Vallerö (syd Hermanö). Kajak och parkering fixar man på Orust Kajak/Stocken Camping. (Lite lurigt ibland då vattnet strömmar vid "utfarten" från den lilla bukten vid campingen och samhället...)

Båda dessa är rätt okey vid tokigt väder och eller nybörjartur.

Där har man hängt en del, man lär återkomma... Ses?!
[Ändrat av olle11 2007-02-17 kl 17:15]
 
höjdrädd; sa:
Antar att jag inte är först ut med denna frågan men hittade ingen tråd.. Vart ska man bege sig om man vill ut och paddla en helg i gbg området (inom 10 mil)? Någon vänlig själ som har koll?

Västkustens mest innehållsrika paddling (subjektivt, förstås) erbjuds i Fjällbacka skärgård. Hyr kajak i Grebbestad och paddla söderut. Mycket vacker natur, många underbara tältplatser och många olika typer av sevärdheter.
Nappar du på detta kan du få en hel del vidare tips om tältplatser och lämpliga strandhugg.

HåkanF
 
höjdrädd; sa:
Antar att jag inte är först ut med denna frågan men hittade ingen tråd.. Vart ska man bege sig om man vill ut och paddla en helg i gbg området (inom 10 mil)? Någon vänlig själ som har koll?

Jag skulle slå ett slag för Marstrand och området däromkring. Finns skärgård som du kan paddla innanför om vädret är bråkigt. Vid bra väder finns det ju många trevlig utomskärsrutter att utforska.
En kanonö att tälta på är Ängholmen i instö ränna
(Jämte klåverön) På andra sidan Marstrandsfjorden har du hela Tjörn alt. St Dyröns östra sida eller Kärrsön att slå upp ditt tält. Du kan besöka Åstol i ett hamnhugg mm. Strosa runt på Marstrandsön mm.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
Pertm Bästa kajaken - max 3 meter Paddling allmänt 9
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
MaritC Klepper - vad är bästa sättet att sälja faltkajak? Paddling allmänt 5
tango Bästa nödlagningsgegga för kajak? Paddling allmänt 11
avslutat_17_06_20 Bästa sättet att fästa GoPro på kajak? Paddling allmänt 9
grix Tillbehör - måste ha/bästa tipsen Paddling allmänt 9
SafeSurfer Fötterna sliter på laminatet i botten av sittbrunnen, bästa förstärkningen? Paddling allmänt 20
Disco-Kaj Bästa surfspotsen, lekplatserna för rockhopping etc Paddling allmänt 16
knoddvar Inukshuk, den bästa kajak jag paddlat Paddling allmänt 2
jorbe911 Tips på bästa paddlingen på västkusten? Paddling allmänt 7
ala Sveriges bästa dagsturer för kajak Paddling allmänt 12
Superbatman Den bästa allround-kajaken för max 15000:- ? Paddling allmänt 3
jamo Bästa kajak-kartan för Åland? Paddling allmänt 8
Teknikern Bästa torrdräkten? Paddling allmänt 0
frostic Bästa vädret? Paddling allmänt 2
jamo Sveriges bästa älv/å för tältturer? Paddling allmänt 9
Virrhönan Vilket är bästa paddelområdet? Paddling allmänt 18
kajaken_yahoo.com Andras misstag de bästa Paddling allmänt 0
brascav Bästa forspaddeln Paddling allmänt 1
lazze Bästa Svenska notering på HBB Paddling allmänt 0
Mezzner Hur göra bästa solo-re-entry i keyholesittbrunn? Paddling allmänt 6
lskoog transport av kajak- bästa sätt Paddling allmänt 11
Superpuppan Kavu den bästa kepsen Paddling allmänt 10
jjjjy66 Bästa priset på Rainbow Oasis? Paddling allmänt 2
S/Y Norden Den bästa mässan på länge!!!!!!! Paddling allmänt 0
Strmbrg Mina bästa tips (som säkert alla redan provat...) Paddling allmänt 3
Bästa sättet att lägga på ny gelcoat?? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...