Bästa vägen Hoiganvággi - Gorsavâggi

Hej. Sitter och planerar inför en av sommarens fjällturer. Jag har tänkt vandra från Katterjokk - Katterjaurestugan - vidare genom Hoiganvaggi och ned till Gorsavâggi. Är det någon som har erfarenhet av var bästa nedstigningen är till Gorsavâggi? Jag har aldrig kommit till Gorsavâggi från detta håll.

MVH

Curt
 
Jag har gått ner vid jokkarna som börjar öster om höjd 1223, var bitvis ganska brant och obehagligt. Jag skulle tippa på att det är lättare att ta sig ner lite längre österut, vid den "gryta" som ligger rakt ovanför Kårsavaggestugan.
 

Bilagor

  • Lappland 174.jpg
    Lappland 174.jpg
    61.8 KB · Visningar: 375
Det är att via sjön 1050 fortsätta österut och svänga norrut öster om topp 1223 och sedan i stort sett sikta mot stugan. Det blir lite sickande och sackande men innebär inga stora svårigheter. Jag har gått ner där 5-6 gånger. Det finns bl a beskrivet i denna artikel.

Vid sjön 1050 finns en liten vik i nordväst. På den norra sidan av viken finns en mycket trevlig tältplats.

God tur!

HåkanF
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.