Bästa turen kring Storulvån!

Hej, behöver lite hjälp med att hitta en spännande tur i Jämtlands fjällen. Jag har inte vandrat i Jämtland tidigare utan bara hållit till kring i Keb och Sarek.
Jag och min flickvän har bara 4 nätter i tält inplanerade. Start och slutpunkt: Enafors Tågstation.
Önskemål:
-Inga motorvägar
-Lite mindre folk
-Fräsiga vyer :)
-Oledat spelar ingen roll då jag gjort har god erfarenhet sedan tidigare.

Jag har spanat in Bunnerfjällen...
Jag är inte sugen på att gå "triangeln"

Vi behöver förslag på en riktigt bra tur!

mvh
Magnus
 
Både Snasahögarna och Bunnerstötarna är fina bestigningar. Stensdalstugan ligger oerhört fint. Det finns naturligtvis andra vandrare i trakten, men det kryllar inte.
 
ipg289h; sa:
Både Snasahögarna och Bunnerstötarna är fina bestigningar. Stensdalstugan ligger oerhört fint. Det finns naturligtvis andra vandrare i trakten, men det kryllar inte.

Tack för svaret! Är det enklast att bara gå i en cirkel kring Bunnerstötarna? Vi funderar på att ta taxi till Storulvån på dit vägen och sedan gå över Snasahögarna hela vägen tillbaka till Enafors på hemvägen.
Tur runt Bunnerstötarna vidare över Snasahögarna 5 dagar,4 nätter, låter det vettigt?
 
Förslag

Jag skulle gå direkt från Enafors upp väster om Storsnasen och ha ett baslägerstrax sydväst Lill- och Storsnasen.

Från det lägret skulle jag knata upp på norra och södra Tväråklumpen, bestiga de båda Snasarna, kliva upp på Getryggen från dess västra sluttning och sedan följa dess höjdrygg österut.
 
Re: Förslag

klippen; sa:
Jag skulle gå direkt från Enafors upp väster om Storsnasen och ha ett baslägerstrax sydväst Lill- och Storsnasen.

Från det lägret skulle jag knata upp på norra och södra Tväråklumpen, bestiga de båda Snasarna, kliva upp på Getryggen från dess västra sluttning och sedan följa dess höjdrygg österut.

Bra idé! Basläger fyra nätter, det har jag inte tänkt på tidigare. Du får gärna precisera lite mer hur du hade gjort. Det vore jätte intressant!

Mvh
Magnus
 
Baslägerplats

En fin plats för tältning är vid tjärnen strax söder om vindskyddet Snasahögarna som ligger några kilometer efter passets högsta punkt om man går leden från Enafors upp geom silverfallet och vidare mot Ulvåtjärn.

Här finns platta fina gräsängar och vatten på nära håll samt fin vy mot Sylarna.

//J-E
 
tältplats med utsikt

Jag har ingen färdig rutt men kan bidra med en tältplats. Vi var ute ifjol i strålande väder och vindstilla var det. Då passade vi på att tälta på 1230 mters höjd sydväst om Getvalen. Vi fick leta lite efter en bra tältplats, men hittade till slut en perfekt hylla med lite gräs. Utsikten var underbar mot väster och ackompanjerades tidvis av tranrop nerifrån Enans dalgång.
Alternativt är dalen vid Getvalstjärnen fin och då får man istället Sylarna i fonden.
 
Både JET å Dako

Både JET:s och Dako:s förslag är fina, jag har även haft fina tältplatser högt upp i dalen mellan Storsnasen och Tväråklumpen, den norra.

Men tjärnen är med de finaste.
 
Fler funderingar...

Finns det någon bra möjlighet att ev kombinera Bunnerfjällen, snasahögaran, gåsen och sylarna med totalt 4 nätter i tält :)!
Först var vi inne på att utgå ifrån storulvån, gå runt bunnerfjällen och vandra tillbaka till enafors genom snasahögarna men vi funderar på om det kanske är en lite tråkig tur. Vad tycks, är det en bra tur. Kan vi få ihop något bättre?
Önskemål om att slippa motorvägar och folksamlingar kvarstår men självklart går det bra med avstickar på större leder också!

Mvh
Magnus
 
Re: Fler funderingar...

magkar80; sa:
Finns det någon bra möjlighet att ev kombinera Bunnerfjällen, snasahögaran, gåsen och sylarna med totalt 4 nätter i tält :)!
Först var vi inne på att utgå ifrån storulvån, gå runt bunnerfjällen och vandra tillbaka till enafors genom snasahögarna men vi funderar på om det kanske är en lite tråkig tur. Vad tycks, är det en bra tur. Kan vi få ihop något bättre?
Önskemål om att slippa motorvägar och folksamlingar kvarstår men självklart går det bra med avstickar på större leder också!

Mvh
Magnus

Är ni j-vligt raska på att gå och gillar svett och vedermödor i stora mått så går nog det. Lätt packning och joggingskor underlättar. Och använd nätterna till förflyttning likväl som dagen.
[Ändrat av klippen 2007-06-06 kl 09:31]
 
Re: Re: Fler funderingar...

klippen; sa:
magkar80; sa:
Finns det någon bra möjlighet att ev kombinera Bunnerfjällen, snasahögaran, gåsen och sylarna med totalt 4 nätter i tält :)!
Först var vi inne på att utgå ifrån storulvån, gå runt bunnerfjällen och vandra tillbaka till enafors genom snasahögarna men vi funderar på om det kanske är en lite tråkig tur. Vad tycks, är det en bra tur. Kan vi få ihop något bättre?
Önskemål om att slippa motorvägar och folksamlingar kvarstår men självklart går det bra med avstickar på större leder också!

Mvh
Magnus

Är ni j-vligt raska på att gå och gillar svett och vedermödor i stora mått så går nog det. Lätt packning och joggingskor underlättar. Och använd nätterna till förflyttning likväl som dagen.
[Ändrat av klippen 2007-06-06 kl 09:31]

Hahaha, det är inte aktuellt :) Vi vill planera en så bra tur som möjligt bara innan vi drar iväg. Vi vill inte stressa...
 
Re: Re: Fler funderingar...

klippen; sa:
magkar80; sa:
Finns det någon bra möjlighet att ev kombinera Bunnerfjällen, snasahögaran, gåsen och sylarna med totalt 4 nätter i tält :)!

Är ni j-vligt raska på att gå och gillar svett och vedermödor i stora mått så går nog det. Lätt packning och joggingskor underlättar. Och använd nätterna till förflyttning likväl som dagen.
[Ändrat av klippen 2007-06-06 kl 09:31]

Jag vet inte riktigt hur det ser ut borta vid Bunnerfjällen, men jag tänkte att om man startar på rätt ställe (dvs nära Bunnerfjällen), så kan man väl lägga fyra tältnättar som:

1. Bunner nånstans?
2. Gåsen
3. Sylarna
4. Ulvåtjärn/Snasahögarna

Gåsen-Sylarna-Snasa är ju inga mardrömsmarscher, så är det isåfall Bunnerfjällen-Gåsen som är för mastig?

(Mitt förslag handlar såklart om enbart vandring - toppturer blir svårare, utom Gåsen som lätt bestigs från stugan på en kort kvällstur och ger fina vyer, samt Storsnasen som man kan ta en avstickare upp på under sträckan Snasa-Enafors. Även den ger fina vyer.)

MVH
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nnn.sthlm Abisko/ Keb bästa turen? Fjällvandring 11
nicko_ Bästa glaciärupplevelsen/isbräckan i Sulitjelma-området? Fjällvandring 3
HansLöfgren Bästa friluftskartan Fjällvandring 2
Kvark Bästa tältplatsen, Rapadalen Fjällvandring 9
lorenzr Bästa stuga i Rogenområdet? Fjällvandring 8
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Kierkai Bästa stället att börja Jämtlandtriangeln? Fjällvandring 8
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
saraabeiramar Bästa vandringsleder i Sverige och Norge? Fjällvandring 7
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
Glännman Bästa höstvecka för Muddus? Fjällvandring 12
nicko_ Era bästa tips och turförslag för jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
Ceres Bästa led Tänndalen? Fjällvandring 0
josia Bästa vadplatser för Alep Vassjajågåsj Fjällvandring 12
emil. Bästa lösningen för vadning i Sarek? Fjällvandring 19
Melhike Bästa köket för vandring? Fjällvandring 7
Fantomax Bästa vinter/skidorten sommartid? Fjällvandring 3
LassePappa bästa skaljacka för fjäll o skog Fjällvandring 37
Fantomax Bästa utgångspunkt för vackra dagsturer Fjällvandring 1
Dr Who Bästa väg mellan Växjö-Storulvån? Fjällvandring 5
rottemark Bästa karta Abisko Fjällvandring 6
Alge Bästa bilvägen från Jönköping till Enafors ? Fjällvandring 9
Patrik-78 Bästa myggmedel? Fjällvandring 35
aandr55 Bästa vägen in i Sarek från Kvikkjokk Fjällvandring 10
gegga moya kebnekaise i vinter, när är dom bästa förhållandena? Fjällvandring 6
Emadam Tips bästa regnstället Fjällvandring 2
ilisen Bästa färdvägen Sarek? Fjällvandring 4
hubbex Bästa tiden på året för vandring Fjällvandring 4
tassemark Hur skildrar man på bästa sätt sin fjällupplevelse? Fjällvandring 9
-vickan- Bästa månaden för Galdöpiggen / Jotunheim ( Norge Fjällvandring 2
orren86 Bästa topptursområdena i Norge? Fjällvandring 11
Magdafjäll Bästa vandringen i Sarek ? Fjällvandring 10
Traneving Hur ska bästa möjliga vandringsled se ut? Fjällvandring 45
jonasj Bästa bilväg Lund - Spiterstulen (Jotunheimen)? Fjällvandring 3
Joakim Ambrosson Bästa massiven/områdena Fjällvandring 9
en kollega ge mig din bästa 5dagars tur Fjällvandring 9
oskarlin bästa vägen Akkastugorna-Ruohtesvagge Fjällvandring 11
haiwa Bästa Helags! Fjällvandring 2
Legerstam Bästa resväg till Helags Fjällvandring 4
JonathanW Bästa vägen från Kaskavagge till Tarfala? Fjällvandring 5
Boludo Bästa vandringsstaven? Fjällvandring 3
Silvio VILKEN ÄR DEN BÄSTA ÖVERLEVNADSBOKEN Fjällvandring 12
orren86 Bästa fottejpen? Fjällvandring 19
friskjohan Bästa vägen till keb från söder Fjällvandring 5
Avslzyx Bästa vägen till norr om Äphar; vada Pierikjåkkå? Fjällvandring 4
HELS Sarek: Bästa vägen mellan Aktse - Ruohtesvágge Fjällvandring 6
gåsen Bästa tiden för Kebnekaise Fjällvandring 2
Labben Bästa vägen in i Sarek Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.