Bästa träningsorten i Alperna

Hej

Jag är sugen på att efter mina studier ta ett eller ett par sabbatsår och träna okynneslöst i en lite mer krävande miljö. Alperna ligger nära och bra. Någon kanske har något annat trevligt ställe att tipsa om?

Tanken är att kunna få så lätttillgängliga höjdmeter som möjligt och en ny, gärna krävande miljö och skaffa sig lite nya erfarenheter. Jag vill framför allt kunna köra mountainbike, löpträna och längdskidåkning. Många stora skidorter i Alperna satsar ju på cykel men då handlar det ju mest om att åka utför och jag vill gärna kunna åka uppför. Ingen hit misstänker jag att börja cykla uppför i de spåren.

Så; en utnämning av Alpernas bästa träningsort men som samtidigt kan erbjuda strålande skid- och brädåkning vintertid är på sin plats!
 
Lenzerheide har för Schweiziska mått hyfsat med längdåkningsspår. Cykla åka skidor kan du också.
Orten ligger i en 'platt' dalgång under trädgränsen.
Inhemsk turistort. Inga extremt höga berg i närheten. Bra förbindelser till städer Chur 40 min Zürich 2 tim.

http://www.lenzerheide.ch/de/welcome.cfm

Inte glassigt och förmodligen få andra svenskar där. Så om kriterienra bara är cykling bräda och längdåkning kan du ta med det på listan.
 
Lenzerheide är inte det första alternativet när det gäller klättring eller en utgångspunkt för bergturer. Klätterhall finn i Chur. Schweiz är lika stort som Jämtland och har en mycket välutbyggd kollektivtrafik. Du är således inte långt från berg någonstans. Bündner alpen är inte så spektakulära som de i fransk italienska hörnet eller Berner oberland. Vill du ha mer berg och klättring kan Engadin (den dal / det område som ligger is sydostschweiz ner mot italien) vara ett alternativ. Dalen ligger relativt högt 1500 - 2000 m och det kan vara nordsvenska vintertemperaturer där. Mest kända orten är St. Moritz. Om du tröttnar på längdåkningen kan du börja spela hästpolo istället ;).

Länk till unterengadin
http://www.engadin.ch/007stm_00_de.htm

Länk till SAC http://www.sac.ch/ Finns det en SAC förening in närheten kan ett medlemskap i undomssektion där vara ett bra insteg i schweizika levernet.
 
Lite mer höjdmetrar där kanske, trevlig höjd att bo på... Svårt att hitta nåt direkt om de har utmärkta cykelleder som Lenzerheide hade på sin hemsida men det finns kanske. Nåt annat alternativ att erbjuda?
 
BREITENBACH AM INN

här finns en mycket mycket bra löparklubb. med HÖG kvalié. här finns berg, cykelakning, optimala möjligheter till längdakning o schiiitouring, vandring o bergslöpning samt pistakning.

i närheten av Innsbruck. skulle absolut välja Innsbruck. bor själv här sedan 2,5 ar (fast numer i Kufstein)..

kristin
 
Tack för ett bra tips! Heter området Breiten... eller är det en mindre ort i närheten av Innsbruck? Ser riktigt fint ut faktiskt... Finns det mkt jobb lediga i Innsbruck? Eller kan det vara svårt att få ett jobb? Cyklar du mycket mtb så du kan kommentera deras mtb-leder eller mtb-möjligheter? Finns det nåt fotbollslag som man kan få spela i? (polaren spelar fotboll...)

Tack!
 
breitenbach am inn är jätte litet, ca 3000 inv. skulle inte rekommendera att bo just där kanske. de är lite inskränkta. men väldigt sportiga. finns dock en hemsida, du kan ocksa kolla min klubbs hemsida.
http://www.lauftreff-breitenbach.at. där finns ocksa manga länkar. stora företaget sandoz har en stor fabrik i grannbyn. Det finns ocksa andra stora företag, som "swarovski" (Wattens) i närheten. I innsbruck finns det juh hursomhelst manga internationella företag. Arbetslösheten är inte alls lika utbredd här som i Sverige. Själv jobbar jag pa LKW walter - spedition.
För MTB är det toppen här!! och för vandring o klättring! löpning ocksa - saklart. allt är nära o bra. ocksa nära till münchen. annars är väl utelivet inte sa häftigt. dock inte därför jag bor här.
sportmöjligheterna o närheten till jobbet - allt i ett - gör att jag helt enkelt trivs kalas.

du kan juh komma o hälsa pa ?!

kristin
 
jora - fotboll är heligt i detta land.
finns massor av klubbar. men de spelar inge bra.
din kompis kommer antagligen va bäst i laget :eek:)

Kristin
 
Det låter bra! Många höjdmetrar alltså? Funkar det bra träna direkt från Innsbruck eller är det krångligt att komma ut i naturen?

Vi har ju faktiskt ett sportlov nu snart men vi får se om vår eknomi pallar med en resa dit. Går det att ta sig med flyg/tåg billigt tror du?
 
det är inte krångligt alls! själv kan jag knalla ut fran lägenheten o genast börja knata uppför berg. fran mej kan jag pa en dag ta mej fran 500 m höjd till 2344 m höjd. inte jätte högt, men bra klättring, o klättersteig.
annars finns massor av 3000 toppar i zillertal, ca 40 min med bil. Fran Innsbruck är det ännu lättare att snabbt o enkelt na höjd! men det är klart - inga 4000 m. da maste du fara till Schweiz, Piz Bernina tex. ca 2 h mmed bil.

billigt hittar du till münchen! flög själv med en restresa till innsbruck med Alpresor, 1300kr tur i retur med skidor/bräda. det kan du juh ocksa kolla!

kristin
 
Mm, okej. Men det ska helst vara cykelbart vissa bitar också... Så hur brant å högt kan det kanske inte vara...

Vi ska forska lite i om vi kan hitta nåt billigare så får vi se!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.