Bästa tid för Nepal

Jag har läst att den bästa årstiden för trekking i Nepal är sep - dec. Och April - Maj lär vara sämre... men hur mycket sämre? Någon som varit där under den perioden som kan förklara exakt hur illa det är?
Hur mycket mindre turister finns det jämfört med högsäsongen?
Är det då dom flesta expeditionerna är i gång i området?
 
Bahman; sa:
Jag har läst att den bästa årstiden för trekking i Nepal är sep - dec. Och April - Maj lär vara sämre... men hur mycket sämre? Någon som varit där under den perioden som kan förklara exakt hur illa det är?
Hur mycket mindre turister finns det jämfört med högsäsongen?
Är det då dom flesta expeditionerna är i gång i området?

Det beror på var man skall vandra. För vandring i de lägre bergen som utgör större delen av Nepal är faktiskt vintermånaderna de bästa, eftersom det inte är hett, till skillnad från andra årstider, och sikten är klar. Ibland kan man se 30-40 svenska mil av Himalaya kedjan.

Höst och vår är bäst för långa vandringar på blandade höjder. Alltså vandringar som går såväl genom högst som lågt land, men de är inte helt optimala, låglandet tenderar att vara varmt och hett höga ställen bitande kalla. Skillnaderna mellan vår och höst är bl a, att på hösten efter monsunen är det oerhört grönt och frodigt efter tre månaders regn medan det kan vara torrt och bränt på våren dock ej som i öken. Å andra sidan gryr det på våren rhodedendronträden blommar etc. Som jag ser saken är det löjligt att utnämna den ena eller andra säsongen till den rätta. De är lite olika och det är inte minsta fel på våren.

De flesta 8000 m expeditioner är i Nepal på senvåren, sista veckan i maj kan det förekomma köbildning på Everest.

Du glömde sommar månaderna, den nepalesiska monsunen. Det är faktiskt den årstid som jag uppskattar allra mest. Då kan man med vanliga fjällutrustning vandra upp och tälta på höga ängar, idel edelweiss och enziana, där det under den s k trekkingsäsongen bara är snö och is och det krävs närmast polarutrustning. Inkluderar länkar till monsunvandringar vi gjort. Samtliga är från juni, juli och augusti.

http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Tilicho81/Tilicho81.html

http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Langtang/Langtang82.html

http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Khumbu/Khumbu92trek1.html

http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Tilicho93/Thorungla93.html

http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Hiddenvalley/Hiddentrek1.html

http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Tilicho97/AnnapurnaI.html


Per

http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Treks.html
 
Luhkla-EBC juli-aug?

Hej

Och jag som hade uteslutit Himalaya och bestämt mej för en ny resa till Anderna... Mitt jobb tillåter inte någon längre semester annat än under sommar(monsun)månaderna. Men du menar att denna tripp är helt ok då oxå? Någon pratade om trekkingleder som blir rännilar och iglar överallt, är det ett stort problem eller är det överdrivet? Jag menar... lite dushar då och då är väl inga problem, men klafsiga leder och ständigt våt utrustning är ju ingen hit. Kollade på din fina hemsida och det såg ju trevligt ut men jag kunde inte riktigt dra några slutsatser om hur just Luhkla-EBC skulle vara juni-aug. Någon sa oxå att topparna oftast är helt molninklädda denna period och drar ner poängen för sceneriet. Skulle du (eller någon annan med erfarenhet) kunna beskriva läget lite mer ingående?

Hälsningar
Staffan
 
Alternativ sommarmånaderna om några år

Vill du vandra i Himalaya under våra sommarmånader, så är Pakistan en bra idé pga monsunskugga. Fast du får nog vänta tills det lugnar ner sig förstås.
 
Annapurna

Jag vandrade i Annapurna över millenieskiftet. Det finns en Annapurna circuit som tar några veckor och så finns det en fantastisk vandring upp till Annapurna base camp som tar en tio dagar, om man tar det lugnt. Skaffa dig en trevlig guide som kan berätta om alla gamla gurkakrigare som bor i byarna etc. Vandrar du i Annapurna får du uppleva allt fårn höghöjds-risodlingar, via regnskog och djungel till höghöjdsöken. Jmfr med Everest som mest är öken på alla sätt. Jag bar all min packning själv och det tog på krafterna. Sista km till Annapurna BC (4200 möh) tog några timmar. Jag firade framkomsten med att spy upp min dahl bat och sedan inte sova på hela natten. (Glöm inte att sova en natt/1000 möh).Vi hade lite tur kan sägas. Ofta är ABC insnöat över nyår, men om du tar dig dit har du mäktiga 7000 och 8000-meterstoppar i massivet kring dig. Och det är inte så mycket folk. Jag har e-postadressen till min guide om du är intresserad och glöm inte lägga en krans på den ryske klättrarens grav.
wohlin@yahoo.com
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karpaterna.se Världens bästa vandringar? Trekking 22
petho Grönlandsvandring - bästa område? Trekking 6
hamlin Våra bästa vinter tips... Trekking 2
jamo Långhelg i alperna väster om Turin - Bästa orten? Trekking 5
petho Bästa dagsturerna i Yosemite? Trekking 0
markushhh Everest Base Camp på kort tid Trekking 6
CallofNature Nepal-vilken tid? Trekking 7
Peligro Nepal - EBC (Cho La Pass) Trekking 6
jens.d Nepal utan guide Trekking 15
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
Carrosed Vandringskompis till Nepal? Trekking 2
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
beo Jordbävningskatastrofen i Nepal - vi är nyss hemkomna från Langtang Trekking 3
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12
MonicaKa Nepal: Langtang Valley Trek? Trekking 1
elias.c nepal i februari Trekking 2
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
Nettchen Vaccin i Nepal Trekking 6
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
stooofer Försäkring vid vandring utanför Europa (Nepal) Trekking 13
Magnus H Nepal: Beni - Dunai - Jumla Trekking 0
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
jeppepåberget Medvandrare sökes för Nepal, Annapurna Circuit okt/nov 2011 Trekking 2
carlba Sista minuten Manaslu Nepal Trekking 1
Harry47 Nepal - Everestvandring i sakta mak Trekking 2
LinneaK Vandring nepal Trekking 5
Kaj Yak Topptur i Nepal Trekking 0
taf Vandring i Nepal Trekking 4
Martin Fransson Vandringspartner i Nepal. Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
schweingaard Nepal i mars/april Trekking 6
82-barn nepal trek juli/august...???? Trekking 0
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
Pimmelina Nepal, Upper Mustang; Lo Manthang Trekking 2
caar7629 Nepal - Island Peak och andra "trekkingtoppar" Trekking 23
aliaapansson nepal med bebis Trekking 2
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
Erik87 Kortare vandring i Nepal Trekking 6
rob77 nepal Trekking 2
Tobias.N Nepal 18 November Trekking 15
beo Krav på guide i Nepal Trekking 10
Matcho Vandra i Nepal (wwoof) Trekking 1
Millan07 Nepal i juli? Eller.. Trekking 2
Caroline71 Annapurna i Nepal - har du vandrat där? Trekking 8
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
rookie Nepal eller Sikkim? Trekking 3
perlowdin Nepal inför förbud mot individuell vandring Trekking 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.