• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Bästa svenska friluftsstaden?

Jag behöver rekomendationer om vilken som är den allra bästa svenska staden för ett rikt frilufsliv!

Bor i Halmstad, men funderar på att byta sandstränderna som jag utnyttjat allt för dåligt mot någonting nytt när jag tar examen i januari. Som nybliven matte/no lärare sägs det ju att jag kan få jobb precis var som helst, så nu tänker jag utnyttja den chansen och flytta till "den allra bästa friluftsstaden"..
Frågan är vilken det är??

Vilken stad ska jag flytta till och varför?

Typen av friluftsliv spelar inte så stor roll, jag är ganska nyfiken av mig. Men det bör finnas möjligheter till klättring även vintertid.
 
Linköping skulle kunna vara ett alternativ...

Klättring innomhus helt ny vägg 14m hög, och helt nytt boulderrum...

Utomhus har du klippor som Korpberget (trad), Solvik (sportklättring hård och fin), Målstena (sport), nära till alla Västerviksklippor som Dynestad och Sjöända. Nära till både Ågelsjön och Tunaberg...

Mkt bra bouldring kring solvik och kring Ågelsjön (lillsjön).

Det finns massor med skridskosjöar också, östergötaleden, bra mtbspår i sta'n etc...

/Gustaf
 
08
Japp, många blir väl irriterade nu, buar och skäller på mig.

Men i Sthlm finns möjligheter till alla former av friluftsliv innom det väl utbyggda lokaltrafiknätet. Klättring, paddling, naturpromenader, skidåkning, skridskor och mer. Dessutom finns butiker och klubbar i överflöd.

Det finns massor av saker att klaga på också. Men vad det gäller överflöd av möjligheter är storstan alltid ledande.
 
i min värld inte finns några beboeliga platser söder om norrland, vars gräns för övrigt går vid Sundsvall :)
Jag tycker nog att Östersund är en bra kandidat! Trevlig stad, slalombacke i stan, nära till fjällen. Klättring finns också även om jag inte har koll på den.

Och eftersom jag är från ö-vik så måste jag säga att den kommunen är helt ok ur friluftslivperspektiv. Eller vad sägs om att bo 6km från en nationalpark, 2km till närmsta naturreservat, 7km till nästa naturreservat. Knappt en kilometer till havet och havsutsikt (begränsad).
 
Diderot; sa:
Och eftersom jag är från ö-vik så måste jag säga att den kommunen är helt ok ur friluftslivperspektiv. Eller vad sägs om att bo 6km från en nationalpark, 2km till närmsta naturreservat, 7km till nästa naturreservat. Knappt en kilometer till havet och havsutsikt (begränsad).
Efter att ha tillbringat 5 år i Övik är jag beredd att hålla med. Ur ett friluftsperspektiv är Övik ett bra val. Som stad betraktat har väl Övik viss förbättringspotential.

För övrigt glömde du att det finns slalombacke i stan. Och visst finns klättervägg nånstans (har jag för mig). Terrängen är dessutom mycket trevlig om man sysslar med löpning, längdskidåkning, mtb. Skärgården utanför är inte heller fel, om man känner nån med båt...

Malmö där jag bor nu är ju mer stad, och har säkert bättre klättermöjligheter inomhus, men i övrigt så är friluftslivet fattigt.

/Håkan
 
Håkan K; sa:
Skärgården utanför är inte heller fel, om man känner nån med båt...
Varför ska man känna någon med båt? Jag tycker att det vore bättre att paddla kajak. Det är ju en friluftsaktivitet i sig och sannerligen ingen dum sådan... :)
 
Karlskrona så klart

Utan att tveka vågar jag nog påstå att Karlskrona är en av de bästa friluftstäderna, utan att själv bo där.
Här har du hela Blekinge skärgård för fin paddling, segling och bra fiske. Storslagna skogar med vandringleder, forsande vattendrag och grottor att krypa i. Dessutom finns det bra möjlighet till klättring. Allt är dessutom inom någotsånär gångavstånd.

/g :)
 
haskell; sa:
Håkan K; sa:
Skärgården utanför är inte heller fel, om man känner nån med båt...
Varför ska man känna någon med båt? Jag tycker att det vore bättre att paddla kajak. Det är ju en friluftsaktivitet i sig och sannerligen ingen dum sådan... :)
Segling! Det är ganska få öar i skärgården så man måste göra några distansminuter för att komma till nästa ö. Därför tänkte jag närmast på segling.

/Håkan
 
En till röst på Östersund.

Utsikt mot Oviksfjället är trevligt, Åre & Vemdalen inom 1 timma med bil. Grottor, klättring, forspaddling, finns mycket att göra. Frösöbacken duger bra för utförsåkning under veckorna, gott om stigar & spår för löpning & MTB. Rätt långt från övrig civilisation men det finns ju flyg & tåg..

Funkar ju även att bo i Åre & jobbpendla till Östersund om man föredrar det.
 
Måste säga Östersund jag med.

Det finns friluftsliv i alla städer men det finns inte många friluftsstäder..

Frösöberget mitt i stan med skidbacke, MTB banor även downhill, eljusspår, Storsjön/storjö-isen. Närheten till riktiga fjällvärlden, pendeltåg till Åre osv.

Finns gott om friluftsmöjligheter i Stockholm också särskilt för den som gillar 'organiserat friluftsliv'.
 
Jag med!

Jag har bott och varit runt i stora delar av Sverige och den bästa staden jag har varit i är-Östersund. Då tänker jag väl mest på närheten till fjällen, klättring, grottning, skidåkning, m.m.

För övrigt den enda stad jag vet i Sverige som kan bjuda på grottning i centrum.
/Janne
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...