Bästa surfspotsen, lekplatserna för rockhopping etc

Som rubriken säger...

Här tänkte jag att vi kan tipsa varandra om var de bästa lekplatserna för havskajaker finns utmed våra kuster.

Tipsen får gärna kompletteras med egna bilder när ni leker på stället och en bra vägbeskrivning dit!

Varsågod att börja - själv har jag ännu inget att bjuda på - därav tråden ;)
 
Torö Stenstrand om området därikring är väl högt på listan för kajaksurf och rockhopping.
Helst vid vind mellan sydväst och sydost.
Söder om Stockholm, väster om Nynäshamn.
 
Fyller på med lite mer trevliga spots i södra skärgården.

Nynäs:
Yttre Gårdens sydspets och vidare norrut, in i den lilla "miniskärgården", sydlig sjö skapar många lek och surfmöjligheter över grynnor och runt öarna samtidigt som det även går att paddla mer skyddat för den som önskar så.

Nynäs - Järflotta - Viksten:
Utsidan Järflotta är fint och exponerat med en del trevliga lekmöjligheter när dyning/vågor ligger på. Även Viksten kan bjuda på fin rockhopping även när det inte är speciellt mycket sjö

Torö - Öja - Askö
Stenstrand är nämnt och väl känt, utmanande surf vid rätt vind och sjö, annars är det rätt trist. Askös norrspets har också fina förhållanden för surf. Min favoritspot är nog ändå Grässkär och öarna runt omkring. Fullt av små kanaler och grynnor, spännande redan i lite mindre sjö. I större sjö blir det riktigt utmanande och krävande paddling.

Slutligen - Öja runt är ju en klassiker, vackert och ibland vilt när det ligger på sydlig sjö
 
300-400m utanför klubben det vet du Per :)

James på Kajaktiv skrev annars några väldigt kloka om surfning i ett inlägg som jag inte hittar.

Man skall aldrig paddla om det finns ståuppsurfare i vattnet det är väldigt lätt att skada folk med paddeln eller kajaken.

Hans Friedel
 
Ett av mina favorit surfställen ligger utanför Stendörren.

Djurskärs väst sida finns det två bra platser.
Med bra vilo/fika plats som ligger i lä vid vindar mellan sydost-väst

Se själv på kartan.
http://kartor.eniro.se/m/9gH4O

Reefbreaket
Bäst vindriktning är Syd-sydsydväst.
Men funkar även på Sydost-sydväst
Vid 5-6m/s bild det ca 1 meter branta, ren och långsam vågor. Toppen nybörjare ställe eftersom, vågen tar slut innan man måste bromsa för land eller stenar.

Pointbreaket
Bäst vindriktning är Sydost-Sydsydost
Men funkar även på Sydost-sydväst
Vid 5-6m/s bild det ca 1 meter vågor. Blir lite choppit när vinden ligger på från det västliga hållet.
 
300-400m utanför klubben det vet du Per :)

Man skall aldrig paddla om det finns ståuppsurfare i vattnet det är väldigt lätt att skada folk med paddeln eller kajaken.

Hans Friedel

Detta är nog en annan tråd men...
Jag anser det är allas skyldighet att tänka på egen säkerhet i kombination med en rejäl dos hänsyn för andra. Surfspots är i allmänhet öppna för alla, oavset man sitter i en kajak, står på någon form av bräda eller använder segel...låt det förbli så.
 
Gammal tråd, men snart startar ju säsongen igen...

Givetvis kan kajaksurfare, SUP:are och traditionella vågsurfare samsas på samma surfspot men det är ju ytterst lämpligt att alla (inklusive vi nykomlingar från tex kajaksporten) lär oss de ettikettregler som gäller angående företräde på vågen. Om alla inblandade känner till och följer dessa så spelar det ju ingen roll vilket flytetyg man surfar med.

http://www.surfinghandbook.com/knowledge/surfing-etiquette/

http://www.surfing-waves.com/wave_priority.htm

Speciellt havskanotister verkar ha liten eller ingen kunskap alls om detta. Gillar man vågbus och rockhopping med havskajak så tycker jag att man ska läsa in sig lite på surfettikett och för den del skaffa sig lite förståelse för hur man bäst utnyttjar en våg (dessa hänger ihop - den som har bäst möjlighet att utnyttja vågen är också den som har företräde). Jag har varit med om tillfällen då en grupp havskanotister tillsammans har försökt leka på någon rolig våg och där en enda havskanotist har blockerat för alla andra utan att han ens insåg det själv och trots att han inte själv utnyttjade vågen.

Inhämta kunskap (så du inte gör fel pga ren okunskap), visa hänsyn och prata med de andra surfarna så blir surfingen trevlig för alla oavsett vad vi surfar på/med.
 
Klitmöller - bra även om trångt

Alla känner väl till Klitmöller (1 mil söder om Hanstholm på Västjylland), men jag nämner det ändå, dels därför att det är ett fantastiskt surfställe (där det dessutom finns bra camping, fina stränder och vackra klitthedar för dem i familjen som INTE surfar), dels därför att det är ett exempel på att alla sorters surfare kan samsas. I Klitmöller finns massor av kitesurfare, vanliga vindsurfare, vågsurfare, SUP:are, fors-/surfkajaker och så en och annan havskajak.

Trångt om saligheten alltså, men det brukar gå fint ändå. Använd de vanliga "surfreglerna" som postades här tidigare och visa normal hänsyn, så är det inga problem.

Boende i Klitmöller: Finns en stor fin camping, men är ni flera och ska stanna en vecka, kan ni hyra ett lyxigt sommarhus till samma pris (per person och natt) som campingen. Se klitmoeller.dk/ för husförmedling.

Öppna Google Map, ställ in på satellit och klistra in 57.045901,8.477261 i sökfältet. Zooma mycket, så ser du revet och vågorna!

hälsar Jens
 
Vallerö-Härmanö

Också en välkänd plats, men det är klart den ska nämnas. Vallerö och dess sund söder och norr har flera fina berghällar, som ofta ger hyfsat långa surfvågor.

Champagnekorken, 58.137977,11.350926, brötigt och skvalpigt men stundtals helt fantastiskt kul här i inloppet till Champagneviken

Bohus Bane, 58.134312,11.348491, ett friiggande grund (där bogserbåten Bohus förliste 2006) som vid lagom vattenstånd ger sköna vågor

Centrifugen, 58.134312,11.348491, vid frisk vind ett tufft ställe med kokande sjö, men stundtals helt magnifika surfåk. Killar rejält i magen.

Första Försöket, 58.132058,11.35643, ett par mindre brott som ligger nära lugn och skydd, bra ställe för den som vill börja vågsurfa

Sista Smörjelsen, 58.131118,11.354241. Just som du tror du är färdig och på väg in i lä, hör du det frasande ljudet bakom dig och känner hur nån lyfter dig i svansen...

Förspelet, 58.122767,11.347654, ett område med flera bra brott, just vid infarten till den grönskande lilla vik som Käringö-ungdomarna döpt efter det vanliga vulgära ordet för sexakten (eftersom detta är en anständig sajt, skriver jag inte ut det, men det börjar på KNU och slutar med LL)

Surfa snyggt!
Jens
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
Pertm Bästa kajaken - max 3 meter Paddling allmänt 9
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
MaritC Klepper - vad är bästa sättet att sälja faltkajak? Paddling allmänt 5
tango Bästa nödlagningsgegga för kajak? Paddling allmänt 11
avslutat_17_06_20 Bästa sättet att fästa GoPro på kajak? Paddling allmänt 9
grix Tillbehör - måste ha/bästa tipsen Paddling allmänt 9
SafeSurfer Fötterna sliter på laminatet i botten av sittbrunnen, bästa förstärkningen? Paddling allmänt 20
knoddvar Inukshuk, den bästa kajak jag paddlat Paddling allmänt 2
jorbe911 Tips på bästa paddlingen på västkusten? Paddling allmänt 7
ala Sveriges bästa dagsturer för kajak Paddling allmänt 12
Superbatman Den bästa allround-kajaken för max 15000:- ? Paddling allmänt 3
jamo Bästa kajak-kartan för Åland? Paddling allmänt 8
Teknikern Bästa torrdräkten? Paddling allmänt 0
frostic Bästa vädret? Paddling allmänt 2
höjdrädd Bästa weekendpaddlingen i gbgområdet? Paddling allmänt 9
jamo Sveriges bästa älv/å för tältturer? Paddling allmänt 9
Virrhönan Vilket är bästa paddelområdet? Paddling allmänt 18
kajaken_yahoo.com Andras misstag de bästa Paddling allmänt 0
brascav Bästa forspaddeln Paddling allmänt 1
lazze Bästa Svenska notering på HBB Paddling allmänt 0
Mezzner Hur göra bästa solo-re-entry i keyholesittbrunn? Paddling allmänt 6
lskoog transport av kajak- bästa sätt Paddling allmänt 11
Superpuppan Kavu den bästa kepsen Paddling allmänt 10
jjjjy66 Bästa priset på Rainbow Oasis? Paddling allmänt 2
S/Y Norden Den bästa mässan på länge!!!!!!! Paddling allmänt 0
Strmbrg Mina bästa tips (som säkert alla redan provat...) Paddling allmänt 3
Bästa sättet att lägga på ny gelcoat?? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.