Bästa sovsäcken

Är ute efter en ny sovsäck, vår/sommar/vinter. Skall klara -10c, jag är 180cm drygt. Av största vikt att vikten är låg samt att prisnivån är rimlig, runt tusenlappen.

Tips av intresse!! Var kan man finna jämförelse vikt mellan olika märken. Tips på bra köp av intresse!!
 
Hmm, det är en svår ekvation. En lätt minus tio säck. En Western Mountaineering Ultralite (-9) är det bästa ur viktsynpunkt jag kan komma på men det spräcker budgeten reält, 3300 kr, väger 780 gram. The North Face Cat's Meo ska klara -6 och väger 1200 gram, 1600 kr.

Ska du klara 1000 kr så finns Marmot -7 grader för 850 kr men då får du skaffa en bärare... nästan 1,8 kg. Marmot har även fina dunsäckar men utanför din budget.

/Ingvar


//Tillägg

Vad är det för vinter med -10 ;)

//
 
Är ute efter en ny sovsäck, vår/sommar/vinter. Skall klara -10c, jag är 180cm drygt. Av största vikt att vikten är låg samt att prisnivån är rimlig, runt tusenlappen.

Tips av intresse!! Var kan man finna jämförelse vikt mellan olika märken. Tips på bra köp av intresse!!

Oj oj oj.

Skall du klara den budgeten så får du ge dig ut och leta på begagnatmarknaden.

I mina ögon finns det inte ens en syntetsovsäck som klarar -10 och bara kostar runt tusingen. Skulle den ändå göra det så väger den nog runt 1-1,5 kg men jag vet inte vad som är låg vikt i dina ögon.

Det är lite snäva ramar på din kravspec.

Men som sagt:
"På begagnatmarknaden är det många som fyndat", men då får man ta det som finns.

//Peter
 
Relevans

mellan krav och pris bör man kunna kräva....
Antingen har du läst historiska prislistor eller också lever du i drömmens värld. Spara mera eller handla begagnat!
 
sy egen?

ja har köpt 2 haglöfs lim50 säckar (syntet,såklart) på rea(typ300kr st) och tänkte ta fyllningen från den ena och lägga in den på toppen av den andra.så det blir 3 gånger så tjock fyllning ovanpå som under.och sy in en sån krage som håller varmluften inne.borde bli varmt.ja har sovit i 0gradit med en lim50 (fast lite kallt va det,även med alla kläder på) men efter syfixet borde det bli ok varmt i nåra minusgrader.kanske int -10 men med ett extra par fleecelångkallingar borde det gå.
 
Liten anekdot, skriver du inte upp dig på Alpkits förbeställningslista nu så lär du få svårt att få tillgång till att köpa en Pipedream 600 när de väl dyker upp. Har själv stått på listan sedan i oktober och är inte helt säker på att jag kommer få tag på en när de anländer. Förutsatt att alla som har förbeställt en köper sin när de kommer till UK.

/Joakim
 
Liten anekdot, skriver du inte upp dig på Alpkits förbeställningslista nu så lär du få svårt att få tillgång till att köpa en Pipedream 600 när de väl dyker upp. Har själv stått på listan sedan i oktober och är inte helt säker på att jag kommer få tag på en när de anländer. Förutsatt att alla som har förbeställt en köper sin när de kommer till UK.

/Joakim

fick du tag på en Pipedream 600 säck??

om du fick det är du nöjd med den??

mvh/P
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
thomalin Bästa kilopris sovsäck? Lättpackning 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.