Bästa skräpkniven

Jag behöver en bra kniv man definitivt inte är rädd om, men som är tålig. En kniv som är slitstark och tål att man brötar med den. Nedanstående kriterier är uppställda.

Skall:
* Ha ett blad som är minst 13 cm långt
* Tåla slag och smällar
* ha plastslida som funkar för vänsterhänta
* Kosta under 400 kr

Bör:
*Vara snygg
* Vara rejäl
* Vara lätt att slipa

Så, utifrån detta, vilken är den bästa skräpkniven?
 
En sån här använder jag dagligen i jobbet och den går att hantera riktigt hårt och skulle den råka bli slö eller gå sönder så köper man bara en ny, för priset är oslagbart.
Nu är bladlängden inte riktigt vad du sökte men man kanske inte kan få allt.
 
* ha plastslida som funkar för vänsterhänta

Du nämner mora companion heavy duty, får du den att funka för dig som vänsterhänt?? Hur gör du då? Skulle gärna vilja veta då jag är vänsterhänt själv och inte alls tycker det funkar. Gör du någon mod på den?
 
ok för övrigt har jag samma problem som du, med att hitta en robustare och större kniv än en morakniv som har en slida som funkar för vänsterhänta också, som inte kostar stora pengar... fast egentligen tycker jag det är svårt att hitta nått i de prisklasserna också. Den absoluta majoriteten av alla knivar har en slida att bäras på höger sida. Jag skulle önska att fler knivar hade en slida som funkar både på höger och vänster sida, som Mora 2000 t ex. Det är den kniven jag använder mest, mycket pga slidan.

Jag har övervägt Fällkniven F1 många gånger då det är möjligt att få en vänsterslida men förnuftet har stoppat mig alla gånger hittills haha...
 
Nu skrev du ju det själv, annars hade mitt förslag varit Mora 2000.
Det är för övrigt en någorlunda finkniv i min värld. Jag nöjer mig med en enklare Mora lika ofta, men däremot köper jag inte ny kniv när den blir slö - en kniv ska vara vass, och det blir den om slipar den relativt ofta och inte missköter eggen.
En välslipad Biltemamora med gummerat grepp likt den på länken längre upp är i princip allt man behöver.
När jag snickrar har jag ibland en stämkniv på mig, men egentligen är nog en vanlig mora och framförallt ett välskött stämjärn bättre. När jag snickrar använder jag ju sällan kniv egentligen, "täljer" gör jag med stämjärnet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.