Bästa Muurikka receptet??

Hej
Nu är den köpt. Blev en Muurikka 48 på Getout mässan i helgen. Svår att få hem på motorcykeln.

Vill ha lite tips på dina favoritrecept inför kommande helger.
Planerar att prova på renskav, lök, grädde med pasta och lingon.
pannkakor vore kul att testa. antar att smeten bör göras lite tjockare.

mvh
Harald
 
Tortillas

Jag brukar först fräsa renskav tillsammans med bacon.
Därefter tillsätter jag en påse wokgrönsaker och steker på detta.
Alltsammans serveras inrullat i tortillabröd med riven ost och orientdressing.
Smaskens
 
Grattis till ett bra köp.

Du kommer att upptäcka att det svåraste är att elda rätt. Du kommer säkert på det själv, men jag kan tala om hur jag brukar göra. Jag brukar klyva vedträna till ganska små pinnar ca 3cm för "temperaturregleringen" och sedan ha större för "grundvärmen".
Elda lite mer på en sida så du kan flytta det som är färdigstekt till den kallare delen. Stek i olja, tål värme bättre än smör.

Precis som du tänkt så blir renskav bra med svamp, lök, soja, creme fr. allt enligt tycke och smak. Ät gärna i pitabröd.

Paella. Sök reda på ett recept och anpassa lite. Du kan t.ex inte hälla på all vätska på riset på en gång, det ryms inte i Muurikkan, utan häll på lite åt gången.

Hamburgare. Värm brödet på sidorna. Stekt lök.

Pannkaka, behövs inte tjockare smet än hemma. Blanda i en PET-flaska hemma. Elda inte så hårt, stek i smör.

Pommes går bra att göra från frysdiskpåse, vänd ganska ofta. Tyvärr är Muurikkan då upptagen så kötträtten kanske man kan grilla eller så tar man en tunn köttbit som lövbiff som steks snabbt. Även såna hackmörade köttbitar från frysdisken går bra. Med beasås och/eller kryddsmör.
Det går även att göra bakad potatis i folie vid elden.

Steka bacon och äggröra. Eller röra ihop allting till en omelett.

Dom flesta wokrätter går bra. Fläskfilé, lök, bambuskott, soja, mm.

Har gjort det mesta utom soppa på min...
Smaklig måltid
/Ulf
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.