Bästa klätterskorna

(Flyttade frågan från klättringsforumet)

Hej!
En av mina vänner som är den som jag känner som är mest friluftsaktiv frågade mig om jag kände några som hade koll på klätterskor. Jag sa att jag kan fråga på utsidan, nån där kanske har koll.

De kommer användas vid klättring i rännor, skidåkning och diverse i svenska fjäll. Riktlinjen är kalla januaridagar -40 grader.

Svenska fjäll, klättring, skidåkning, -40grader, de skall i princip kunna ersätta Jörns vinterkängor och ge klättermöjligheter.

Han har luskat ut att det står mellan

Millet Everest
Scarpa Phantom 8000+
La Sportiva Olympus Mons Evo

Han är fullt medveten om vad det är för skor och att det inte är något man har på sig om man ska klättra i stockholmstrakten.

Det som är intressant är vilka för och nackdelar finns det med dom, vilken är bäst, vilken är bästa köpet?

Finns det något annat internationellt forum som har bättre koll på sådana skor?

/nisse
 
-40 grader ?

Det blir då en sisådär 65 - 80 minusgrader i köldeffekt (vid skidåkning, om det är vindstilla) - kanske en fråga om användbara skyddsmasker för ansiktet vore mer angeläget...


peace
 
Jösses, är det många som använder så feta skor utanför Himalaya och nedanför typ 7,000m? Köpte rätt nyligen dessa:

http://www.sportiva.com/products/prod/280

och är supernöjd med dem. Har svårt att tänka mig att jag mågonsin kommer att behöva något tyngre i Sverige eller alperna, fast det är klart, är det -40C vill det kanske till. Själv har jag inte så bråttom ut då...
 
blomma; sa:
Jösses, är det många som använder så feta skor utanför Himalaya och nedanför typ 7,000m? Köpte rätt nyligen dessa:

http://www.sportiva.com/products/prod/280

och är supernöjd med dem. Har svårt att tänka mig att jag mågonsin kommer att behöva något tyngre i Sverige eller alperna, fast det är klart, är det -40C vill det kanske till. Själv har jag inte så bråttom ut då...

Det är alltså Nepal Evo och eftersom jag själv haft Nepal Extreme året runt i åratal samt även provat Olympos Mons Evo kan jag säga att de helst inte ska nämnas i samma tråd. Olympus är en Nepal i grunden och sen är det en till sko byggd runt den. För mig fungerar Nepal Extreme ner till minus 10 ungefär, men jag har ju iofs förfrusit mig mer än en gång. Kommer att köpa Sportiva Spantik för de kallare vinteräventyren för att bli lite mindre stelopererad än jag upplever att man blir med Olympus. Men om det är den typen av sko han är intresserad av så vet han nog vad han vill.
 
Kolla på AMHs hemsida vad dem skriver om skorna, framförallt Lasportiva, man kan ha båda Nuptse o Spantik med en separat overboot istället för den mkt dyrare Olympus mons EVO. http://www.alaskamountaineering.com killarna där har ett gäng års erfarenhet från klättring i alaska range där det stundom kan va rätt bistert. Kolla på "shoptalk" där det finns endel matnyttigt.

//Micke
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.