Bästa kajak-kartan för Åland?

Kanske blir en veckas paddling på (runt) Åland i sommar. Ni som paddlat där, vilken karta / kartbok rekommenderar ni? Lätt att köpa i Mariehamn? Fast det är förstås trevligt att kunna titta och planera en del i förväg.
 
Jag paddlade där 2002 och hittade ingen bra karta (skall kolla hemma om jag har den kvar).

Vad jag gjorde var att jag körde med en sämre karta och markerade ut lite punkter som jag sedan lade in i GPS:en. Då det blåste upp kunde jag enkelt kolla in var närmsta punkt var och paddla dit mha av GPS:en,......

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=5012
 
Paddlingskarta på gång

Jag har tillsammans med nio andra personer just paddlat runt Föglö.
När vi kom och besökte turistbyrån i Mariehamn skulle de enligt uppgift ha en ny inplastad (laminerad) paddlingskarta i skala 1:100 000 för 240 SEK. Den hade tyvärr ännu inte kommit från tryckeriet och skulle komma nästkommande tisdag-onsdag. När vi på söndagen (hemresedagen) återigen besökte turistbyrån hade fortfarande inte kommit utan väntades in tisdag-onsdag.

Om ni har tur så finns den att köpa när ni kommer.
Vi fick klara oss med GPS-karta och en cykelkarta i skala 1:100 000 (gratis) men det gick också bra. Kartan är ungefär som kartan på:
http://www.visitaland.com/
men lite mer detaljerad.

Jag kan rekommendera sydöst-sidan på Föglö om ni ännu inte bestämt er var ni ska paddla. Där är fin skärgård med mycket öar. Landstigningsförbud råder dock ytteröarna enligt landskapslagen.
I de inre vikarna var det mycket vass och äckligt vatten. Tyvärr är Östersjön sjuk av övergödning.

Jag hoppas ni får en trevlig tur.
 
Terrängkartan (Maastokartta)

Den bästa kartan för att verkligen hitta fram till dom rätta ställena är den finska motsvarigheten till Grönsaksbladet. Den heter Maastokartta (Terrängkartan) och är 1:50 000. Den finns att köpa bl.a. på kartbutiken i Stockholm. Med GPS skall man tänka på att Finland har ett annat rutnät än Sverige. Riktigt hur det funkar vet jag inte, då jag inte är GPS-kunnig. Vet bara att vi hade en del bekymmer första gången vi var där med GPS.
Den paddelkarta som getts ut är från 2002 och jag har recenserat den här: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1027&reviewID=3101&all=1 Har också diskuterat denna karta med ålänningarna och en ny har aviserats länge. Har dock inte sett den ännu. För tips om kajakpaddling på Åland kan ni titta på vår hemsida www.matsocamilla.se
C.
 
Sjökort

Det enda riktigt bra allternativet, enligt mej, är sjökort över Åland. De fås från alla bokhandlare i mariehamn för ca 60€.
Sjökortet är i tjockt papper och behöver skyddas i vattentätt fodral.

Behöver ni mera tips kan ni maila mej via min profil

God tur!
 
Återställ nuturen!

Det skulle vara bra om ni paddlare återställde naturen efter er och inte eldade på bergshällar.
För bara 10-15 dagar sedan såg mina föräldrar 7-8 tält på Kråkskär i syd-östra Föglö, när dom var dit dagen efter så var det en massa uppburna stenar på bergen, antagligen för att hålla tälten.
Ska ni vistas på annans mark skall ni städa upp efter er och ge fan i att elda!
Varje sommar är bergen fulla av stenar och man ser att folk har eldat lite överallt.
 
Ta bort tältstenar

Det skulle vara bra om ni paddlare återställde naturen efter er och inte eldade på bergshällar.
För bara 10-15 dagar sedan såg mina föräldrar 7-8 tält på Kråkskär i syd-östra Föglö, när dom var dit dagen efter så var det en massa uppburna stenar på bergen, antagligen för att hålla tälten.
Ska ni vistas på annans mark skall ni städa upp efter er och ge fan i att elda!
Varje sommar är bergen fulla av stenar och man ser att folk har eldat lite överallt.

Det har blivit något av en sport att lämna kvar stenarna på berget när man tältat. Det verkar vara ett sätt att markera att det finns en eller fler tältplatser på stället. Jag håller med om att det är ett oskick! Vi brukar lägga tillbaka stenarna där dom låg eller ner i någon skreva så att dom inte syns.
Och att elda på hällar skulle aldrig falla mig in. Vi eldar nästan aldrig, när vi är ute, och aldrig på Åland! Jag hoppas vi kan få fortsätta att vara välkomna på Åland, eftersom det är det allra finaste paddlingsområdet i Östersjön. Så skärp er alla! Det är inte självklart att vi får vara där och röra oss fritt, eftersom allemansrätten såsom den är i Sverige inte gäller på Åland.
C.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Bästa nödlagningsgegga för kajak? Paddling allmänt 11
avslutat_17_06_20 Bästa sättet att fästa GoPro på kajak? Paddling allmänt 9
knoddvar Inukshuk, den bästa kajak jag paddlat Paddling allmänt 2
ala Sveriges bästa dagsturer för kajak Paddling allmänt 12
lskoog transport av kajak- bästa sätt Paddling allmänt 11
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
Pertm Bästa kajaken - max 3 meter Paddling allmänt 9
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
MaritC Klepper - vad är bästa sättet att sälja faltkajak? Paddling allmänt 5
grix Tillbehör - måste ha/bästa tipsen Paddling allmänt 9
SafeSurfer Fötterna sliter på laminatet i botten av sittbrunnen, bästa förstärkningen? Paddling allmänt 20
Disco-Kaj Bästa surfspotsen, lekplatserna för rockhopping etc Paddling allmänt 16
jorbe911 Tips på bästa paddlingen på västkusten? Paddling allmänt 7
Superbatman Den bästa allround-kajaken för max 15000:- ? Paddling allmänt 3
Teknikern Bästa torrdräkten? Paddling allmänt 0
frostic Bästa vädret? Paddling allmänt 2
höjdrädd Bästa weekendpaddlingen i gbgområdet? Paddling allmänt 9
jamo Sveriges bästa älv/å för tältturer? Paddling allmänt 9
Virrhönan Vilket är bästa paddelområdet? Paddling allmänt 18
kajaken_yahoo.com Andras misstag de bästa Paddling allmänt 0
brascav Bästa forspaddeln Paddling allmänt 1
lazze Bästa Svenska notering på HBB Paddling allmänt 0
Mezzner Hur göra bästa solo-re-entry i keyholesittbrunn? Paddling allmänt 6
Superpuppan Kavu den bästa kepsen Paddling allmänt 10
jjjjy66 Bästa priset på Rainbow Oasis? Paddling allmänt 2
S/Y Norden Den bästa mässan på länge!!!!!!! Paddling allmänt 0
Strmbrg Mina bästa tips (som säkert alla redan provat...) Paddling allmänt 3
Bästa sättet att lägga på ny gelcoat?? Paddling allmänt 1
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.