Bästa GoreTex-jackan?

Hej.
Nu skall jag köpa en ny gore-tex jacka.
och tänker ta fram den stora plånboken, dvs priset är inte det viktigaste utan kvalitet och funktion är det som står i främsta ledet.
Jackan skall användas både till sommar och vinter turer i fjället.
Funderare ev på en Arcteryx theta ar eller en Norröna trollveggen......det finns säker fler alternativ (är Klättermusen ett alt.??????)
Nu vill jag höra vad ni tycker.
Hadet
 
Marmot Alpinist Glenmore

Hej Adam!

Jag köpte tidigare i vinter en Marmot Glenmore Jacket.
Det bästa med jackan är passformen. Den sitter verkligen som en smäck och känns väldigt genomarbetad. Likt arcteryx har den vattentäta blixtlås. Jag har använt den på tur, utförsåkning mm. och aldrig blivit besviken...eller våt. Huvan har en eminent vindstrut som skyddar ansiktet mot väder och vind. Jag var ute ett par timmar igår i hällande regn och lyckades inte ens blöta ner glasögonen. Jag provade också andra märken som klättermusen, norröna, arcteryx m.fl. men jag gillade Marmot-jackan bäst. Norrönan (trollväggen) var aldeles för bylsig i mitt tycke. Klättermusen inte lika smidig (kan ej uttala mig den nya väven). Arcteryx, vilken modell det nu var, satt visserligen bra men huvan var skuren för långt bak.
Kolla in Marmot!

mvh
//Mattias
[Ändrat av abel 2001-05-20 kl 11:19]
 
Paclite

Du har väl inte missat att kolla in de nya superlätta paclitejackorna? Goretexjackor i ultralätt utförande. Skall visst också andas bättre än en konventionell goretexjacka.
Om jag hade möjlighet att ta fram "stora plånboken" skulle jag dra till med en Mountain hardwear eller kanske en Norröna Vengetind... Men det beror ju förstås på vad man ska göra i sin nya, dyra jacka...
 
Passform !

Jag tokletade i vintras efter skaljacka att ha för framförallt klättring och klätterrelaterade aktiviteter. Jag fick uppfattningen att det finns flera märken att välja på, alla ungeför lika bra: Klättermusen, Marmot, The North Face, Norröna, Arcteryx. Deras toppmodeller verkar hålla ungefär samma kvalitet, vissa detaljer kan givetvis variera, men det man framförallt skall titta på är passformen på din kropp. Det är ju viktigt att en skaljacka i Goretex (el liknande material) är så tight som möjligt för att "andningsfunktionen" skall fungera så bra som möjligt. Därför måste du prova dig fram till en som passar dig. (Den måste ju även vara bekväm och gärna rymma några värmande lager under.)
Själv valde jag Marmot's Climbing Jacket och är supernöjd. Brorsan har The North Face's Kitchatna Jacket och är lika nöjd han. Syrran har nyss köpt en Arc'teryx Theta AR Jacket och är hittills nöjd även hon.
Så åk runt till olika butiker, prata med försäljarna och berätta vad du skall ha jackan till - och framförallt prova dig fram!
[Ändrat av jogrim 2001-05-20 kl 14:12]
 
Jag skulle ta

en Klättermusen. Deras nya material är jättemjukt och ska ju andas bättre än Gore-Tex. Se till att det står "Cutan II" på jackan och inte "Cutan". Sen sitter dom ju väldigt bra också.

Min Berghaus vägrar ta slut efter 6 års åretrunt användning. När den gör det så blir det nog Klättermusen, eller Berghaus.
 
Jag var i samma situation som du i höstas. Min gamla jacka var slut efter tio år och tänkte att den nya jackan ska jag antagligen ha lika länge, helst året runt och minst tre gånger per dag (hundägare) = priset spelar ingen roll om jackan är bra. Så jag provade i stort sett allt, och köpte till slut en Klättermusen MEGIN, dels för att den passade mig, dels för att den verkade så genomtänkt och dels för att den var så tyst och mjuk trots att den var vattentät. Har använt den i stort sett dagligen sen dess och tycker så himla bra om den! Hade den i fjällen i vintras, fungerade mkt bra! Den torkar snabbt också. Annars är väl det viktigaste att jackmodellen passar ens stofthydda.

MHV Ingrid
 
Marmot Glenmore

Jag är också nöjd ägare av Glenmore.
Bra luva och bra passform (spelar golf i den!). Mycket smidigare än KM Megin som var största konkurenten. Bra att fickorna inte sitter nere (smidigt i alla situationer, inte bara med rygga). Bästa andningsfunktionen jag haft, kanske bättre än windstopper jackan! Ganska liten packvolym, bara något större än pac-lite jackorna.

/Björn
 
Eftersom ingen nämnt Tierra så får väl jag göra det. Jag har en Cassin Ridge-jacka sedan några år och den tycker jag är helt OK. Fungerar bra vid klättring också, även med hjälm under huvan. Tierra har ju en hel del andra jackor också som sägs vara bra.
 
Det är trollväggen som gäller!

Jag har haft andra GT-jackor men ingen går upp mot trollväggen. Jag skulle vilja prova en Moonstone, men de gör bara kläder för små personer tyvärr.
 
Klättermusen Bifrost

Hej Adam!
Har nu haft min Klättermusen Bifrost i snart en säsong och har vart jättenöjd! Jag är väl ganska normalbygd och tycker att det var svårt att hitta en jacka som satt riktigt tight. Med Bifrosts midjejustering och Klättermusens generellt längre ärmar och tighta modell fann jag precis det jag sökte efter. Andra fördelar är:
* Huvan som är helt underbar och skyddar ordentligt
* Bra rörlighet och passform under alla aktiviteter jag provat
* Bra placerade fickor
Några saker som jag övervägde var bla blixtlåsen under armarna som jag upplever mycket mer "lättdragna" på tex Arctery. En annan sak är att materialet är rätt kraftigt och kan vara lite väl tjockt på högsommaren, men nu med CutanII tror jag banne mig att Klättermusen även klarar detta.
Vad det gäller priset så tycker jag inte att Klättermusen ligger så högt som det ofta sägs, nuförtiden är det ju en hel del jackor som ligger därikring, i alla fall kring 4500kr.

Lycka till!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tundraman Bästa allround skaljackan? Kläder 31
Lakritsglass Bästa byxan för skidor Kläder 8
FruNalleman Och..sommarens bästa sandaler är...? Kläder 8
Smogz Bästa friluftsbältet Kläder 8
joanna En halv dag i Stockholm: bästa stället att prova kängor? Kläder 19
seeker_ Bästa vantarna för kalla klimat? Kläder 0
Zaphi Bästa sula för bra grepp (kängor) Kläder 16
Naturelover Bästa byxan för vinteraktiviteter... Kläder 0
terroor TVÄTTA FJÄLLRÄVEN JACKA, Bästa kemtvätten i stockholm???? Kläder 7
marybrown Bästa allround-byxan? Ge mig tips! Kläder 16
Nikonisten Bästa Haglöfsbyxorna? Kläder 3
estetdrägg Bästa oljerockarna? Kläder 2
ebh Bästa yllestrumpan för stadsturer o dyl? Kläder 18
Nikke X Bästa och sämsta klädmärket?? Var med och rösta! Kläder 55
Lasse Björkeson Var bästa pris och sortiment av Ullfroté? Kläder 9
Bengtsson Bästa Skaljackan?? Kläder 8
Martin Fjäderlätt Bästa sport-bh:n? Kläder 9
petho Bästa vandrarkängan Kläder 16
ollefisk Bästa kepsen? Kläder 6
carpe.diem Bästa impregneringen för tvättad gore-tex Kläder 14
Vandrare Kalsingar, bästa modellen? Kläder 21
ebh Bästa strumpan, stadsvandring i vanliga skor??? Kläder 5
Vandrare Tips på bästa G-tex impregneringen tack! Kläder 1
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
triptrapp Hur tvättar och torkar ni era Goretex plagg? Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
skogsavenyn Goretex etisk fråga Kläder 5
andreas.lindholm.5 Kängor med goretex? Kläder 65
mrbambocha Goretex alternativ? Kläder 20
Jerre Houdinis hybrid hardshell vs. Goretex hardshell. Kläder 4
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 2
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 15
Adi Skadat inre lager på Goretex Paclite, Reklamera? Kläder 5
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
pelka Hur tvättar ni goretex jacka? Kläder 11
hannulan Goretex strumpor Kläder 10
mo9jan Alpina goretex byxor Kläder 2
Bo Arvidsson Längre GoreTex-rock? Kläder 7
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
greenjuice Salomon XA Pro 3D Mid Ultra Kläder 5
Molngrabb Helly Tech XP-membran eller Goretex Kläder 5
knase blöt goretex paclite... Kläder 28
Waster Goretex Kläder 14
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
PoiRan Stövlar - med goretex? Kläder 11
linnilsson Hårt smutsad goretex Kläder 2
Schneeberger Enbart Goretex byxor? Kläder 14
Bo L Skillnad mellan Goretex och Hydratic Kläder 0
prylManne Dermizax 3-lagers eller Goretex? Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.