Bästa dykningen i Europa?

Hej,
Vad har vi för olika guldkorn i Europa..?

- Vart hittar man den bästa dykningen?
- Vad finns det för annorlunda dykplatser? sedvärdheter?

Live a little // Hans
 
Har sett ett bildreportage från dykning på Island som fick nackhåren att resa på sig....
Inte så mycket fisk men sikt på 100m+, grottor o färggrann växtlighet.
Fast semi-dry är nog inte att tänka på.....:)
/
 
Ja ja det var länge sedan den här tråden startade, jag vet, men jag måste bara tipsa alla dykare om Narvik. Kan kanske ses som lite uttjatat, men bättre dykning finns inte enligt mig. Grönsaksdyk och varmt vatten i all ära, men inget går upp mot stora vrak och historielektioner där man verkligen kan leva sig in i situationen. Det är inte som i Sverige, där man helst undviker att se sig omkring inne i vraket. VARNING nu menar jag inte att ni ska göra livsfarliga penetrationer av vraken i Narvik. Tänk er däremot känslan att först gå på krigsmuséet i Narvik och läsa på lite om Andra världkrigen, för att sedan komma ner till dessa enorma vrak som ni tidgare läst om eller sett på bild. Ni viker ner över relingen och följer skrovet. Där framme ser ni det uppsprängda torpedhålet som sänkte fartyget. Ni simmar fram och tittar in. Den tjocka plåten är uppfläkt likt ett sönderrivet papper. Vilka krafter. Ni tittar in och ser ett ljus och ni vet att det är det enorma lastutrymmets lucka ni ser. Försiktigt simmar ni genom det stora uppsprängda hålet och upp i lastrummet. Med ena handen på tordräcktens ventil stiger du och din dykpartner våning för våning tills ni är uppe och ute ur lastutrymmet. Sedan fortsätter dyket. Dan därpå dyker ni på nästa vrak som är minst lika underbart som det första osv osv.

Det finns exempelvis Narvik dyk och äventyr som vi dök med och bodde hos. De har bland annat varit med i Packat och klart. Det var lite kul. Det repotaget som Packat och klart visade var i själva verket till stora delar den dykfilm som Narvik dyk och äventyr själva spelat in. Jäkligt trevliga killar var det som jobba där med.

http://www.narvikdykaventyr.nu

Hälsa Narvik att jag längtar till nästa gång.

Tomas
 
Jag är inte nog erfaren att säga det själv och jag är partisk eftersom jag bor här, men många hävdar att Malta har Europas eller åtminstone Medelhavets bästa dykning. Det är i alla fall varmt i vattnet på sommaren; 27-28 grader flera månader, sikten är oftast bra, 20-40 meter, och det finns gott om spännande vrak ("naturliga" och "placerade") samt varierad undervattensgeografi. (Grottor, tunnlar, "gräskorall-rev", "sandslätter" etc. Inte massor med fisk men en del barracudor, tonfiskliknande stora firrar, roliga bläckfiskar och drakliknande skapelser har jag sett åtminstone. och ön har massor av dykcentran.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.