• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Backpacking Sydamerika

Hello. Ska dra iväg på äventyr till sydamerika 8:de mars 2006. Är borta 4 månader. Ska vara riktigt äventyrlig/ekonomisk och sova i tält =). Så är du intresserad av att bestiga berg i anderna? Vandra Macchu Pichu? Amazondjungeln?

Är du intresserad så mejla mej så kan jag skicka resrutts-förslag...och mer info..

christianbjelle@spray.se
 
Härligt! Var själv ute 4 mån förra hösten. Hör bara efter ordentligt innan du tältar. Alla områden är inte säkra. Trevlig resa!!!
 
okey. Är många som säger att sydamerika ska vara så farligt. Vart i sydamerika reste du runt då? Hur stor budget bör man ha?
 
Jag tog en rutt genom Ecuador, Peru, Bolivia och Argentina. Gjorde en del kortare turer i Ecuador, men de längre vandringarna blev av i Peru och Bolivia. Hör gärna av dig via mail om du vill ha tips om något om de länderna. Ekonomin är ju alltid svårt att uttala sig om. Vi beräknade 25 dollar/dag, vilket var mer än andra vi talat med. Beror många faktorer som aktiviteter, standard på boende o mat, självständighet mm.

Jag skulle inte säga att Sydamerika är osäkert (eller var i alla fall inte förra hösten, nu har det ju hettat till igen här o där), men det beror ju på vart man ska och hur uppmärksam man är. Det är viktigt att höra sig för innan man ger sig iväg ffa på längre vandringar med tältning. Vissa områden har ju varit drabbade av rån mm. Men bara man tänker på detta och hör sig för med andra resenärer (ofta bra info om allt från bra leder till hur man bäst köper mulor och lamor...), lokala guider och tex Southamerican Explorers Club (SAE) så bör man klara sig utan problem. Brittiska UD har en bra hemsida. Vi hade inga svårigheter (annat än hårt väder), men vi planerade om en gång efter att det varit väpnade rån i det område vi tänkt vandra. Men det finns ju alltid fler platser och gott om alternativ!

Hör gärna av dig om du vill fråga om något, som sagt. Något kan jag nog bidra med.

MVH
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.