Backpack + Riverrafting = Packrafting!

Många frågor på bilden av raften i mitt album. Här kommer några svar.

Raften säljs av www.alpackaraft.com eller norska agenten www.alpackraft.no. Min modell väger 2.15 kilo, det finns både större och mindre. Ursprungligen från Alaska, tillverkad av händig mamma på sonens begäran. Nu mer fabriksmässigt i USA. Dyra, min modell gick på 7 000 svenska kronor från Norge.

Utmärkta att använda vid fiske. Sett bilder från Alaska där de spänt fast randonnégrejer/cyklar eller bara haft med sig hunden i raften. Det finns ju oanade möjligheter till spännande turer med raften. Gå in, paddla ut.

Verkar mycket hållbar, men är ju en uppblåsbar sak vilket såklart betyder att det kan gå hål.

Några intressanta roliga länkar:

http://picasaweb.google.com/crokseth Norske generalagentens foton

http://s222.photobucket.com/albums/dd174/higesund/Alpackatur/ "Mase" här på utsidan har gjort fina turer med sin raft

En del paddlar hyfsat fina vitvatten också: http://www.youtube.com/watch?v=fnlDP-sfddU
 
Uppblåsbar sits + ryggstöd ingår samt kapell. Det man behöver köpa till är paddel + PFD. Jag har dessutom köpt till en 3/4 långt uppblåsbart liggunderlag som läggs i golvet för att ytterligare dämpa stenkontakt. Dessutom kan man ju sova på det ;)
 
Vilket material är dom gjorda av när dom kan vara så lätta och ändå så hållbara?
Om man jämför med dom billiga gummibåtarna man köper på macken så väger dom minst lika mycket men aldrig att jag skulle ge mig ut i strömmande vatten med en sån.
 
Vilket material är dom gjorda av när dom kan vara så lätta och ändå så hållbara?
Om man jämför med dom billiga gummibåtarna man köper på macken så väger dom minst lika mycket men aldrig att jag skulle ge mig ut i strömmande vatten med en sån.

Enligt hemsan: Their tubes are constructed of urethane-coated nylon with a scratch-resistent exterior. Even fully inflated, they "give" when hitting obstacles, absorbing impact. The floors are urethane-coated ballistic nylon.

ps. mackbåt i samma storlek väger väl snarare 15 kilo :) ds.
 
Jag vill ha en sån i julklapp.
Är det någon som vet tomtens nuvarande adress?
Jag tror att han flyttat för jag brukar inte få såna där saker som jag verkligen vill ha längre.......
 
Ett intressant flytetyg helt klart, kollar man Backpackinglight.com så verkar folk ge sig på anmärkningsvärda långfärder med dem. Men 7 laxar för en stryktålig badring i storlek XL, det är svårt att smälta i relation till att man får kompletta kajaker för samma pengar. (Som dock givetvis inte ryms i en ryggsäcks sidoficka men i alla fall.. :) ) Men någon gång kanske. Kul lär du ha, härligt att kunna knåpa ihop egna kombinationsturer som andra transportmedel inte tillåter.
 
Ett intressant flytetyg helt klart, kollar man Backpackinglight.com så verkar folk ge sig på anmärkningsvärda långfärder med dem. Men 7 laxar för en stryktålig badring i storlek XL, det är svårt att smälta i relation till att man får kompletta kajaker för samma pengar. (Som dock givetvis inte ryms i en ryggsäcks sidoficka men i alla fall.. :) ) Men någon gång kanske. Kul lär du ha, härligt att kunna knåpa ihop egna kombinationsturer som andra transportmedel inte tillåter.


Mjo, priset är ju äckligt högt. Sålde en havskajak för att kunna motivera/finansiera raften...
 
Anledningen till att ha just en sån är väl att man ska kunna ta med den sig på vandringar dit man normalt sett inte tar sig med kanoter såvida man inte flyger in. Men då blir det å andra sidan billigt med en sån där liten gummibåt.

Vill fortfarande ha en!
 
7 laxar för en stryktålig badring i storlek XL, det är svårt att smälta i relation till att man får kompletta kajaker för samma pengar.
Det finns ett budgetalternativ för dem som känner sig hugade "Sevylors Trailboat" för runt femhundringen.
Här är en review av en som gjort en långtur med den, inte i närheten så bra som en alpacka så det gäller nog att ha med sig en rejäl laddning med lagningslappar :)
Vikt 1,5 kg
Bredd 110 cm
Längd 175 cm
Maxlast 100 kg
sevylor.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peter1969 ZPacks Blast Backpack Lättpackning 8
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting - kurs på Yellowstone Lättpackning 3
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting från Abisko till Nikkaluokta Lättpackning 57

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.