Avstånd i Jotunheimen

Hej hej!

Undrar lite över avstånd i Jotunheimen. Om man tittar in på den norska turistföreningens sida och även om man söker här på Utsidan har jag svårt att hitta information om avstånd i kilometer mellan olika hytter. Avstånd i timmar är en sak, men jag vill gärna veta avstånd i kilometer så att man kan göra sin egen beräkning över hur lång tid dagsetapperna bör ta. Är intresserad av att veta om någon har vandrat till exempel sträckorna Gjendesheim-Glitterheim, Glitterheim-Spiterstulen eller Spiterstulen-Gjendebu och vet hur långt det är, mätt i kilometer

Mvh
/Per
 
perlarsson; sa:
Hej hej!

Undrar lite över avstånd i Jotunheimen. Om man tittar in på den norska turistföreningens sida och även om man söker här på Utsidan har jag svårt att hitta information om avstånd i kilometer mellan olika hytter. Avstånd i timmar är en sak, men jag vill gärna veta avstånd i kilometer så att man kan göra sin egen beräkning över hur lång tid dagsetapperna bör ta. Är intresserad av att veta om någon har vandrat till exempel sträckorna Gjendesheim-Glitterheim, Glitterheim-Spiterstulen eller Spiterstulen-Gjendebu och vet hur långt det är, mätt i kilometer

Mvh
/Per

Gjendesheim-Glitterheim var 21 eller möjligen 23km iaf.
 
Timangivelsena tar förstås hänsyn till skillnader i terräng och höjdförhållanden, t ex om det är mycket block. Så efter en eller två etapper kan man börja översätta. Glitterheim-Spiterstulen är knappast mer än 15 km, lättgånget, vad jag kan minnas. Går du med stugpackning kommer du att tycka att den etappen
är väldigt kort. Spiterstulen-Leirvassbu och Leirvassbu-Skogadalsbøen är också av ungefär
den längden. Bland det längsta
du kan gå på en dag är Gjendesheim-Torfinsbu,
gissar 25 km,
en enormt laddad etapp i vackert väder (hm, jag gick
förstås Olavsbu-Gjendebu-Torfinsbu på min 50-årsdag,
det var nog ett snäpp längre).

Som sagt, jag vet inte om du går mellan stugor eller med tält, kan bara säga att det senare höjer upplevelsen
och friheten, speciellt i Jotunheimen, flera grader.
Jag har gjort bägge och kan jämföra
(se http://www.huthyfs.com där det finns detaljerad beskrivning av tältturen, med många bilder).
 
Tack för hjälpen

Har fått lite mer kött på benen nu. Tycker att kilometer och timmar kompletterar varandra väldigt bra. Funderar också över vilken karta som är bäst? Såvitt jag förstår (efter att ha tittat på http://www.kartbutikken.no) att det finns två olika, en för Jotunheimen väst och en för Jotunheimen öst, samt en lite större som täcker in hela området. Hade jag köpt en karta utan att fundera så hade jag köpt Jotunheimen öst, är det det bästa?
 
Re: Tack för hjälpen

perlarsson; sa:
Har fått lite mer kött på benen nu. Tycker att kilometer och timmar kompletterar varandra väldigt bra. Funderar också över vilken karta som är bäst? Såvitt jag förstår (efter att ha tittat på http://www.kartbutikken.no) att det finns två olika, en för Jotunheimen väst och en för Jotunheimen öst, samt en lite större som täcker in hela området. Hade jag köpt en karta utan att fundera så hade jag köpt Jotunheimen öst, är det det bästa?

Det beror förstås på var du ska gå.
Det finns så mkt fint i väst, som Hjelledalen
och Fleskedalen, och ska du vara mer än ett
par dar måste du rimligen ha både Aust och Vest.
Öst-kartan täcker inte ex.vis Skogadalsbøen,
Leirvassbu och Olavsbu och vad som finns
däromkring.

Många missar att det finns mycket fint i södra Jotunheimen; där kan man behöva turkartet
Årdal.

Den som täcker "hela"
är förstås i skala 1:100 000, men inte svårläst.
Följer man lederna (och det finns knappt ngt alternativ) duger 100 000-kartan fint.
 
Du kan köpa karta på Spiterstulen, dom har en egen som täcker det område du är intresserad av. Ang. Glitterheim-Spiterstulen så finns det två vägar, den som går över toppen på Glittertind är helt klart roligast. Vi gick den med full packning, det går bra om du inte har alltför mycket med dig. Det är runt 1500 höjdmeter att gå.

Kolla in http://www.tilltopps.com/ , där står massor om Jotunheimen.
 
Re: Tack för hjälpen

perlarsson; sa:
Har fått lite mer kött på benen nu. Tycker att kilometer och timmar kompletterar varandra väldigt bra. Funderar också över vilken karta som är bäst? Såvitt jag förstår (efter att ha tittat på http://www.kartbutikken.no) att det finns två olika, en för Jotunheimen väst och en för Jotunheimen öst, samt en lite större som täcker in hela området. Hade jag köpt en karta utan att fundera så hade jag köpt Jotunheimen öst, är det det bästa?
Hei ! Turkartene over Jotunheimen er greie nok, men har du planer om å gå i Jotunheimen,og kanskje tilgrensende områder, senere bør du overveie å bruke 1:50000 kartene i den topografiske hovedkartserien M 711 som dekker hele landet uten at bladene overlapper hverandre. På denne måten kan du kanskje redusere papirmenden noe.Opplysninger om hvilke områder disse kartene dekker finner du på http://www.turistforeningen.no Der finner du også (mindre)oversiktskart som viser ruter og hytter m.v.
 
perlarsson; sa:
Hej hej!

Undrar lite över avstånd i Jotunheimen. Om man tittar in på den norska turistföreningens sida och även om man söker här på Utsidan har jag svårt att hitta information om avstånd i kilometer mellan olika hytter. Avstånd i timmar är en sak, men jag vill gärna veta avstånd i kilometer så att man kan göra sin egen beräkning över hur lång tid dagsetapperna bör ta. Är intresserad av att veta om någon har vandrat till exempel sträckorna Gjendesheim-Glitterheim, Glitterheim-Spiterstulen eller Spiterstulen-Gjendebu och vet hur långt det är, mätt i kilometer

Mvh
/Per

DNT:s tidsberäkning är för fjällvandrare med normal kondition med norsk fjällpackning dvs ej en tung ryggsäck med mat, tält och kök.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TimeBender Avstånd Vistas-Nallo-Tjäktja Fjällvandring 7
Hemskis Avstånd i Padjelanta/Sarek Fjällvandring 5
JonathanSv Sarek, Avstånd Ritsem-Kvikkjokk. Fjällvandring 1
Rickard L Avstånd kvikkjokk - ammarnäs k-leden Fjällvandring 2
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
Johankjellgren Stora Memurutinden, östtoppen Fjällvandring 0
81nahoj Samåka Gbg-Jotunheimen v32? Fjällvandring 1
Kimkim Olavsbu i Jotunheimen Fjällvandring 6
dcmoriarty Bra kartor för jotunheimen Fjällvandring 2
JEK91 4 dagars rundtur i Jotunheimen Fjällvandring 0
labbman 2 Alternativ i Jotunheimen Fjällvandring 14
Maalla Jotunheimen - vad? Fjällvandring 8
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
Maalla Trängsel i Jotunheimen? Samt andra tips om området! Fjällvandring 3
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
hansjr Jotunheimen Fjällvandring 0
Evajar Proviantering i Jotunheimen Fjällvandring 6
Moh Vägar i Jotunheimen "offseason" Fjällvandring 2
sternad Jotunheimen och en fjord på 4-5 dagar? Fjällvandring 3
Signeld Söker sällskab på fjällvandringen, tex till Jotunheimen i sommar?! Fjällvandring 2
annicag Tips på bra leder i Jotunheimen Norge Fjällvandring 3
Jimmyx Vandringskompis/sällskap. Jotunheimen Fjällvandring 3
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
Anders80 Vandringstips Jotunheimen Fjällvandring 2
mewaan Jotunheimen i juni Fjällvandring 5
Dennis Andersson Jotunheimen eller Rondane Vecka 44 Fjällvandring 1
ssamuel Vandringskompis sökes till 4dagarstur (plus minus en dag) i Jotunheimen Fjällvandring 0
orren86 5-dagars rundtur i Jotunheimen? Fjällvandring 4
kmyrefelt Jotunheimen "mellankort" tur Fjällvandring 1
pura Sällskap i Jotunheimen v 33 Fjällvandring 0
anorthernsoul Jotunheimen Fjällvandring 15
sofus81 Jotunheimen Fjällvandring 35
Askel När försvinner snön i Jotunheimen? Fjällvandring 5
niklas_gripen Tips på vandring i Jotunheimen? Fjällvandring 6
jimmysjogren Behöver en vandringskompis v33-34 till Jotunheimen Fjällvandring 4
herbert.m Jotunheimen Fjällvandring 6
tomhylsan Boende i Jotunheimen? Fjällvandring 3
danisko Rundtur kring Jotunheimen med barn? Fjällvandring 0
tomhylsan Äta i Jotunheimen? Fjällvandring 6
Tillander Vandringskompis jotunheimen Fjällvandring 15
orren86 Jotunheimen känns 2011, vad nu? Fjällvandring 1
davst Film från Hurrungane, Jotunheimen Fjällvandring 6
Paasta Jotunheimen - Fyra dagarstur Fjällvandring 8
tinab66 Tips på flott vandring i FjordNorge eller Jotunheimen Fjällvandring 2
ellie82 Någon som vandrat i Jotunheimen slutet av juni? Fjällvandring 5
szvinto Jotunheimen under kristi himmelsfärdshelgen Fjällvandring 4
helena.w Vandringssällskap Jotunheimen i sommar? Fjällvandring 5
af65 Jotunheimen i augusti ? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.