Automatisk loggning av rutt!?

Jag har ett stort intresse i att rida ute i naturen och hitta nya vägar i terrängen. Ofta frågar kompisar vilken väg jag ridit. Och ibland så har jag ridit en väg som jag själv sedan har svårt att hitta igen.

Så vad jag söker är en GPS som automatiskt loggar min rutt. När jag sedan kommer hem så hade det varit perfekt om jag kunde ladda över rutten till min PC och sedan få min ridväg inlagd i ett bra kartprogram i vilket det sedan går att skriva ut en karta med min rutt inritad.

Finns det en GPS på marknaden som klarar detta???

Jag har surfat på Internet flera gången och jag har tittat på hemsidorna för Garmin och Magellan utan att hitta något som passar. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av att använda en terräng-GPS så har jag svårt att förstå produktspecarna på tillverkarnas hemsidor.

Hjälp någon!!!
 
Köpte precis en sådan med bluetooth, GlobalSat BT-335 och jag är jättenöjd. Klarar 60000 punkter och över 24 timmars batteritid. Konfigurerbar att logga efter antal meter eller antal sekunder.
Ville själv ha något som inte var för dyrt som loggade min rutt med tid, hastighet och längd. Kul att efteråt titta på kartan hur jag åkte. Håller fortfarande på att hitta ett sätt att lätt lägga upp dem på min hemsida mha google maps.
Mitt program som jag använder klarar både GPX och KML format men sparar bara GPX och använder därefter Google Earth för att få snygga KML-filer.

Finns en del trådar om detta redan om du söker på "logger" i detta GPS-forum.
 
Tack för hjälpen Magnus!

Finns det en GPS som har både skärm/karta och automatisk loggning? Det kanske är något som alla nyare modeller har.........? Mvh Kaj
 
Nu kommer ju snart Garmions nya ForeTrex 305.
Det är en armbandsGPS med funktioner i första hand för multisportare o liknande, men den är toppen för häst och hundsport mm.
Den har ingen kartfunktion men du kan lägga in eller spara in waypoints och se spâr och rutt och waypoints pâ skärmen.
Gamla 305 borde falla rejält i pris nu, men det är bra grej. Batteriet räcker knappa 10 timmar, den nya ska visst orka 20 timmar.
Du fâr med Garmins program för o hantera träningsdata och rutter mm och det gâr att lägga in kartor i datorn o se var du varit mer grafiskt.

För att svara pâ din andra frâga, Garmin eTrex, eller cykelmodellerna "Edge???"är smâ o smidiga o kan visa karta samt spara data. Magellan har nog nâgon modell oxâ, men inte sâ liten o smidig.
 
Finns det en GPS som har både skärm/karta och automatisk loggning? Det kanske är något som alla nyare modeller har.........? Mvh Kaj

Den funktion du söker kallas av Garmin och Magellan för spår (track). Den finns i alla GPS-modeller för terrängbruk, även äldre. Om GPS:en kan anslutas till en dator, vilket de flesta kan, så går det också att överföra spåret och visa det på en karta om man har ett lämpligt program. Sådana program finns det också en uppsjö av, så problemet där är närmast att bestämma sig för vilket man vill ha. Köper du t.ex. en Garmin med karta så följer det med ett program som heter Mapsource där man kan visa ett spår kartan. Köper man Lantmäteriets terrängkarta på CD så följer det med ett program som heter Kartex som också kan visa ett spår på kartan. Vill man lägga lite jobb på att själv kalibrera en karta så finns det även gratisprogram, t.ex. GPS Utility.
 
Kartmodeller

är att föredra då de ger en hel mängd olika navigeringsvarianter i terräng och utmed vägar. Men priset går upp rätt mycket då kartorna kostar en hel del.

Populäraste kartmodellerna bland brukarna här på listan verkar vara Garmin Vista respektive Legend HCx och Garmin ur 60-serien. Skaffar du någon av dessa kan du få mycket info genom att läsa gamla trådar eller ställa detaljfrågor här på listan.

Du kan komma mycket billigare undan med en enkel GPS som bara registrerar färdspår enligt tidigare inlägg. Du kan dela med dig av färdspår via olika siter på nätet.

Thure

Finns det en GPS som har både skärm/karta och automatisk loggning? Det kanske är något som alla nyare modeller har.........? Mvh Kaj
 
Kom ihåg och hittade ett gammalt inlägg om en billig logger. Vet ej hur bra den fungerar.
Billig GPS-logger/kvalitet okänd
Vet inte vilket eller vilka format den sparar men antagligen KML och/eller GPX. Står i texten att man kan använda "t.ex. Google Earth".
Fundera på vad du vill ha, är ungefär en faktor 10 på priset. Samtidigt kan man ha mycket kul med en karta också :)

Handhavandet skiljer också. Med min logger är det bara att slå på den när jag vill logga och stänga av den för att sluta logga. Med min bil-GPS måste jag in i en meny och aktivera spår/track och sedan på samma sätt in i en meny för att stänga av.

PS köper nog själv en kart-GPS senare men det var klart mycket billigare med en GPS logger som sparar spår/tracks än att köpa kart-GPS med kartor.
 
Kan man vända på frågan och istället nämna en GPS-mottagare som inte kan lagra ett spår?

Tänkte precis samma sak....

Frågan är väl vilken av alla modeller som passar dina ändamål... om det bara handlar om loggning av spår utan andra krav på finesser, till en låg kostnad, så skulle jag satsa på en Garmin Forerunner 305, som, precis som nämnts, sannolikt kommer att sjunka ännu mer i pris nu när nya modellen kommer.

Det jag skulle akta mig för i ditt fall är att köpa en för enkel och gammal gps, med äldre och sämre gps mottagare, GF305 är enkel och smidig eftersom den sitter på armen som en klocka + att den har den bättre Sirf III mottagaren.

En tanke bara... när jag köper "för" enkla prylar så har jag en tendens att vilja ha mer funktioner och bättre prestanda ganska snart, vilket resulterar i köp av ytterligare prylar :-/... = dyrt.... så jag brukar numera sikta ganska högt direkt... har du andra intressen som skulle kunna ha hjälp av en gps så skulle jag köpa något mer avancerat.

Jag använder gps när jag: löptränar, cyklar racer och mtb, plockar svamp, geocaching, åker skidor, långfärdsskridskor, fotar, på fjällvandringar...m.m....

Sjäv så har jag en GF 305 (som snart byts upp till den nya), samt den nyinköpta eTrex Vista HCX, just i det fallet så blev det inte det "senaste" eftersom den senaste modellen fått mycket skit av användarna . GF 305 är den bästa tekniska pryl jag ägt so far... Vistan, har jag inte vant mig vid än, men första intrycket är ok,...

//Thomas
 
Har själv en GlobalSat BT-335 och den funkar bra, största fördelen är den långa drifttiden, upp till ett dygn, och konfigurerbarheten.
Köpte nyligen en nuvi200 då jag inte kunde motstå det låga priset (800 kr). som en överraskning kom dock att den funkar utmärkt som track logger! Det är nog avhängigt av vilken firmwareversion jag fått, kommer inte ihåg det.
Visserligen inte konfigurerbar vad gäller intervall men den sköter det snyggt och placerar punkter när något händer som kursändring mm. Loggningsminnet är i praktiken obegränsat och utgörs av intenrminnet i gps:en så om det inte är "knökfullt" av kartor utan det finns någon MB över så räcker det mycket länge. Kartorna kan man ju lägga på SD-kortet om man vill.

Nackdelar? Batteridrifttiden är begränsad, ca 5-6 timmar på fulladdat batteri om man drar ner skärmbelysningen så långt det går. Inte vattentålig men man kan ju ha den i en plastpåse eller likande.

Fördelar? Billig, man får en hygglig bilnavigator på köpet, funkar bra med FriPro topokarta. Liten och behändig att ha i fickan. Loggar bättre än min gamla GPSMAP176 och mycket bättre än min i övrigt bra nuvi660 som inte loggar alls...
 
Lite osäker på hur en bil-GPS spårar. Det skulle kunna vara så att den tar så många punkter som krävs för en bilväg. Någon som vet?

Skulle jag skaffa en kombinerad bil/kajak/frilufts GPS/tracker skulle det nog just nu bli Garmin nüvi 550 som är vattentät och har batteritid på 8 timmar.
 
Lite osäker på hur en bil-GPS spårar. Det skulle kunna vara så att den tar så många punkter som krävs för en bilväg. Någon som vet?

Skulle jag skaffa en kombinerad bil/kajak/frilufts GPS/tracker skulle det nog just nu bli Garmin nüvi 550 som är vattentät och har batteritid på 8 timmar.

Eller kanske den enklare modellen nüvi 500 som Dustin Home just nu rea på (1695 kr):
http://www.dustinhome.se/pd_5010196999.aspx?intcmp=Banner_090713_Garmin-nuvi-500

I och med att det följer med vägkartor så kan man kanske klara sig utan att behöva köpa terrängkartor om man mest skall ha den som logger.

Annars rekommenderar jag Garmin eTrex Legend HCx eftersom den inte är så dyr, tål mycket stryk och har bra batteritid. Den kan även logga till minneskort vilket gör att man i princip får plats med hur långa spår som helst.
Örjan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
quadrix vanlig gps med automatisk logfunktion Navigering 14
jochnick Ta ut gpx-rutt från pdf Navigering 4
Jackiie Applikation för att markera rutt Navigering 12
tropfrog gps rutt for dummies Navigering 14
Fredde77 Skapa rutt av ett antal waypoints Navigering 1
Ehrsa ändra färg på "rutt-spår"? Navigering 6
gasldv Rutt till toppen på Toubkal, Marocko Navigering 3
jpj Rutt i Nuvi 205w Navigering 0
kimpan84 rutt visas som raka streck i GPS Navigering 1
BadCash Garmin: Rutt blir fel när den förs över till GPS-enheten! Navigering 25
Nils_G Rutt fil från Fugawi till OziExplorerCE Navigering 6
wicke02 Rita rutt i mapsource Navigering 9
Vandrare Byta färg på rutt 60CSx? Navigering 1
lipstick 60csx 50 punkter/rutt Navigering 6
Fredszky Magellan eXplorist XL adress/rutt problem? Navigering 4
Brune Radering av waypoint, sabbar rutt. Navigering 1
steko rutt planering och Navigering på Garmin 60CSX Navigering 4
LOOP32 Skillnad på Rutt o Spår Navigering 5
olhe Går inte att göra en ny rutt i Mapsource 6.7 Navigering 1
mudder Överföring av rutt Navigering 3
bogart Skicka rutt från Fugawi till GPS? Navigering 1
supinum planera rutt utan gps-mojäng Navigering 1
Frea Omvandling färdspår till rutt för ytberäkning Navigering 5
nilsp Blinkande rutt/ färdväg Navigering 0
errbe Flytta rutt? Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.