Att göra i Januari

Hej,

Vad de verkar kommer jag vara mellan två jobb i januari månad och började genast fundera vad för nånting man skulle kunna göra?

Har vart i Marockanska bergen nu två januarimånader i rad och är inte så sugen på att åka tillbaka dit.

Funderat på en skidtur med pulka.

Tips mottages gärna
 
Ja det är ju en väldigt mörk månad i norra Sverige så dagsljus lär du nog ha sparsamt av.
Så värst många timmar har du inte i mellan/syd Sverige då heller så det är en sak och tänka på.
 
Fin tid i fjällskogen...

Hejsan,

Som Troy påpekar är det givetvis både mörkt och givetvis risk för riktigt låga temperaturer i Januari. Men om man bara har erfarenhet av att hantera detta tycker i alla fall jag att det kan vara en mycket spännande tid att vara på tur. Ljuset är näst intill magiskt den tiden på året och de långa nätterna ger goda möjligheter att se norrsken. Man är i princip helt ensam i fjällen och vid klart väder går det fin att skida i månskenet de 10-14 dagarna då den är som mest full.

Personligen föredrar jag helt klart fjällskogen framför kalfjället i Januari. Vädret är notoriskt opålitligt och det är inte sällan renblåst uppe på kalfjället = mycket jobbigt att släpa fram en pulka.

Exakt vilket område som passar bäst beror på många faktorer, t.ex om du tänkt bo i tält eller om det är stuga som gäller? Har du tänkt vara ute hela månaden...eller typ nån vecka?

Ett fint område är t.ex Rogen/Femundsmarka mellan Grövelsjön och Funäsdalsfjällen. Väldigt snösäkert trots att det är så långt söder ut och jättefin urskog.

/ Stefan
 
Dagsljustabellen bör studeras innan du bestämmer dig, den finns här på nätet.
Till skillnad mot norra Afrikas alper så är det mörkt, kallt och blåsigt här.
Vad med en Alptur i stället, klart bättre ljusförhållanden där.
go tur
 
Hej,

Ja precis är medveten om att det är mörkret och vädret som är problemet. Det får i sig bli en utmaning, förväntar mig inte en påsktur.

Tanken är inte att vara ute hela månaden i sträck, men funderat kanske ta en skogstur häromkring några dagar första och sen åka någonstans.

Tanken var först Abisko och bo i tält, göra kortare turer och kanske ta sig till Lofoten och se hur det är där.
Också funderat på Abisko till Nikkaluokta, men har skrotat den idén. Känns för riskfyllt.
Men kanske smartare att hålla till längre ner i landet. Vill gärna få chansen att uppleva norrsken.

Det är någon vecka om tält som gäller, ska kolla upp tipset mellan Grövelsjön och funäs!

En av anledningarna till att jag vill hålla till i mörka norden är kostnaden. Kommer hem från 3 månaders resa runt jul och har då inte haft en inkomst sen september.
 
Gör du turen under fullmåne och runt det kan det bli fint utan att det går batterier till pannlampan i kubik.

Fullt navigerbart och scysst som fan
 
Svårt val....

Hej

Jo det är längre dagar (utan att för den delen vara speciellt långa :) och inte lika stor risk för den där riktigt stränga kylan längst söder ut i fjällkedjan. Men, oddsen för att få se norrsken är betydligt bättre uppe i Lappland. Just Abisko är ju internationellt känt som ett norrskensmecka och har massor av besökare den mörkaste tiden på året från bland annat Japan.

Har faktiskt själv varit upp på två nyårsturer med start i Abisko och bägge gångerna råkade vi ut för snöstorm. Blev inblåsta mitt i Lapporten ett dygn den ena gången. Så vädret är som sagt var lynnigt.

Den gången vi blev fast i Lapporten skidade vi sen vidare ner till Nikkaloukta via Rautasjaurekåtan och tog oss sen över ett pass och ner i Vistasvagge en 5-6 km söder om Lisas stuga. En jättefin tur, men inget jag hade gjort utan turkamrat.

Men hade jag åkt dit upp idag hade jag snarare siktat in mig på Muddus eller kanske Sjaunja. Underbara vildmarksområden bägge två och det är som sagt var skönt att kunna komma i lä inne i skogen om vädret visar musklerna.

/ Stefan
 
Jag gick själv med Turskidor i Abisko under januari tidigare i år. Helt klart en magisk upplevelse. I år har jag ingen semester planerad under vintern utan jag kommer åka på några helgäventyr till Grövelsjön istället.

Du kan såväl läsa om det och se på lite bilder här nedan;

aventyr.fajers.se/abisko-vintertid/
 
Norrsken kan du få längre söder ut än Abisko. Såg något utav det mäktigaste jag sett skiftandes i lila för någon vecka sen i jämtland. Ordentlig kyla bjuds det också på, blev -26 förra Decemberturen jag gjorde här omkring men också några plusgrader några dagar efter så skiftar fort. Snön är lite svårare att säga något om, allt kan vara möjligt, håll lite koll innan du drar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
david_k Töfsingdalen i januari - framkomlighet och regler? Allmänt om friluftsliv 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.